Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 12 stycznia 2023 r., sygn. C-128/21

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

GIOVANNIEGO PITRUZZELLI

przedstawiona w dniu 12 stycznia 2023 r.(1)

Sprawa C128/21

Lietuvos notarų rūmai,

M.S.,

S. Š,

D.V.,

V.P.,

J.P.,

D.L.-B.,

D.P.,

R.O.I.

przeciwko

Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba,

przy udziale:

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija,

Lietuvos Respublikos finansų ministerija

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (najwyższy sąd administracyjny Litwy)]

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym – Konkurencja – Artykuł 101 TFUE – Pojęcia przedsiębiorstwa i decyzji związków – Decyzje izby notarialnej ustalające sposób obliczania taks notarialnych – Ograniczenie ze względu na cel – Uzasadnienie – Grzywna – Związek przedsiębiorstwa i jego członkowie – Prezydium – Sprawca – Odpowiedzialność solidarna











1. Czy członkowie organizacji zawodowej mogą być karani indywidualnie za podejmowanie decyzji, które można przypisać organizacji zawodowej, a które mogą zakłócić lub ograniczyć konkurencję w prawie Unii Europejskiej?

I. Ramy prawne

A. Prawo Unii

2. Na podstawie art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. [101 i 102 TFUE](2), zatytułowanego „Uprawnienia organów ochrony konkurencji państw członkowskich”:

„Organy ochrony konkurencji państw członkowskich mają prawo stosowania art. 81 i 82 traktatu w indywidualnych sprawach. W tym celu, działając z urzędu lub na wniosek, mogą wydać następujące decyzje:

– domagające się zaprzestania naruszenia,

– zarządzające środki tymczasowe,

– akceptujące zobowiązania,

– nakładające grzywny lub okresowe kary pieniężne, lub inne kary przewidziane w krajowych przepisach prawa.

Jeżeli na podstawie informacji, które posiadają organy ochrony konkurencji państw członkowskich, warunki ustanowienia zakazu nie zostały spełnione, [organy te] mogą również zdecydować, że nie ma podstaw do działania z ich strony”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00