Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 7 lutego 2022 r., sygn. III SA/Kr 1179/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Czeluśniak (spr.) Sędziowie WSA Ewa Michna ASR WSA Marta Kisielowska po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi R. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 14 maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy skargę oddala.

Uzasadnienie

Zaskarżoną przez R. B., zwanego dalej skarżącym, decyzją z dnia 14 maja 2021 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Starosty z dnia [...] 2021 r. orzekającą o zatrzymaniu R. B. prawa jazdy kat. B, C, dokument nr: [...], nr druku [...], wydany 13 października 2003 r. przez Starostę.

Rozstrzygnięcie organu odwoławczego zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją Starosty z dnia [...] 2021 r. orzeczono o zatrzymaniu R. B. prawa jazdy kat. B, C, dokument nr: [...], nr druku [...], wydany 13 października 2003 r. przez Starostę. Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał na wniosek Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 19 stycznia 2021 r. informujący, że w okresie od 20 do 29 października 2019 r. R. B. wielokrotnie naruszył przepisy ruchu drogowego otrzymując łącznie 41 punktów, co zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 541 z późn. zm.) stanowiło podstawę do wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy.

W odwołaniu od ww. decyzji R. B. wniósł o uchylenie ww. decyzji i umorzenie postępowania, jak też o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu odwołujący się podniósł, iż do dnia rozpatrzenia tej sprawy Minister Cyfryzacji nie określił terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych o naruszeniach. Zdaniem odwołującego się sytuacja taka jest nie do zaakceptowania w świetle konstytucyjnych gwarancji praw obywatelskich oraz podważa zaufanie odwołującego się do organów stosujących prawo i dlatego powinna wpływać na rozstrzygniecie w niniejszej sprawie. Nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której ustawodawca uznaje za zbędne zatrzymywanie prawa jazdy na arbitralny wniosek policji, a utrzymywanie poprzedniego stanu, w którym jest to możliwe, ponieważ organy państwa nie radzą sobie przez kilka lat z technicznym wdrożeniem nowych rozwiązań. W takiej sytuacji mamy do czynienia z naruszeniem praw konstytucyjnych, których uwzględnienie jest konieczne w postępowaniu z pierwszeństwem przed wadliwą normą ustawową i czyni koniecznym przyjęcie braku podstawy do zatrzymania prawa jazdy. W ocenie odwołującego się zatrzymanie prawa jazdy narusza zasadę zaufania obywatela do państwa wynikającą z art. 2 Konstytucji, jak też zasadę proporcjonalności ograniczeń praw obywatelskich wyrażona w art. 31 ust. 3 Konstytucji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00