Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. III SA/Po 733/21
Dnia 3 lutego 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska (spr.) Sędzia WSA Marek Sachajko Asesor WSA Piotr Ławrynowicz Protokolant: st. sekr. sąd. Sławomir Rajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lutego 2022 roku przy udziale sprawy ze skargi R. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] marca 2021 roku nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automatach poza kasynem gry oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z 24 stycznia 2018 r. nr [...] Naczelnik Wielkopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Poznaniu, wskazując na art. 2 ust. 3, ust. 4 i ust. 5, art. 3, art. 4 ust. 1 pkt 1a, art. 8, art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 89 ust. 2 pkt 2, art. 90, art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 471, dalej jako u.g.h.) wymierzył R. M. karę pieniężną w wysokości 84 000 zł za urządzanie, poza kasynem gry, gier na siedmiu automatach.
Rozpoznając odwołanie R. M., Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu, decyzją nr [...] z 03 marca 2021 r., wskazując na art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm., dalej jako O.p.) w związku z art. 2 ust. 3, ust. 4, ust. 5, art. 3, art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 89 ust. 2 pkt 2, art. 90, art. 91 u.g.h. w brzmieniu obowiązującym w dniu przeprowadzenia kontroli, tj. 27 kwietnia 2016 r., utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Uzasadniając DIAS napisał, że 27 kwietnia 2016 r. funkcjonariusze celni przeprowadzili kontrolę w zakresie gier hazardowych, urządzanych w lokalu przy ul. [...] w K.. Tytuł prawny do kontrolowanego lokalu użytkowego - na podstawie umowy najmu z dnia 1 kwietnia 2016 roku podpisanej z właścicielem lokalu G. B. - posiadał R. M., prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą S. R. M. (dalej także jako skarżący). W lokalu znajdowało się siedem automatów do gry, które nie posiadały numerów poświadczenia ich rejestracji, zgodnie z przepisami u.g.h., ani informacji o zezwoleniu lub o koncesji na prowadzenie przez uprawniony podmiot działalności w zakresie gier na automatach.