Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 lutego 2022 r., sygn. I SA/Po 591/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna - Kubicka Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Katarzyna Nikodem (spr.) Protokolant: starszy sekretarz sądowy Agata Pasternak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 02 lutego 2022 r. sprawy ze skargi Agencji [...] w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2019 rok I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza [...] z [...] listopada 2020 roku, nr [...] ; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Burmistrz [...] decyzją z [...] listopada 2020 r., nr [...] określił Agencji [...] (dalej zwanej również skarżącą) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2019 r. w kwocie [...]zł.
Z ustaleń organu pierwszej instancji wynika, że skarżąca [...] stycznia 2019 r. pozostawała w posiadaniu: gruntów niezwiązanych z budynkami mieszkalnymi o łącznej pow. [...] m2, gruntów związanych z budynkami mieszkalnymi o łącznej pow. [...] m2 oraz budynków mieszkalnych o pow. [...] m2. Zastrzeżono jednak, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegały budynki o pow. [...] m2 z uwagi na treść art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1445 ze zm. – dalej w skrócie: "u.p.o.l."). Skarżąca była również w posiadaniu budynku niemieszkalnego zlokalizowanych na działce ewidencyjnej [...] o pow. [...] m2. W ocenie Burmistrza grunty oraz budynki skarżącej należy uznać za grunty i budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 i ust. 2 u.p.o.l. Przepisy powołanego aktu nakazują bowiem co do zasady traktować jako grunty i budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wszelkie tego rodzaju nieruchomości, jeżeli są w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. W tym kontekście wskazano, że w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. poz. 1322 ze zm. – dalej w skrócie: "ustawa o AMW") prowadzenie działalności gospodarczej zostało wprost wskazane jako jedno z zadań własnych Agencji [...]. Niezależnie od powyższego stwierdzono, że działalność skarżącej spełnia cechy zarobkowości, ciągłości i zorganizowanego charakteru, a co za tym idzie stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu u.p.o.l.