Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.434.2023.2.MPU
Dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktury dokumentującej wydatki poniesione na realizację zadania.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 17 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktury dokumentującej wydatki poniesione na realizację zadania pn. „(…)”, wpłynął 21 listopada 2023 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 stycznia 2024 r. będącym odpowiedzią na wezwanie znak: 0111-KDIB3-3.4012.434.2023.1.MPU oraz pismem z 15 stycznia 2024 r. (data wpływu 18 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego wraz z uzupełnieniem
Gmina zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o samorządzie gminnym jest organem wykonującym zadania publiczne własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone przepisami. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 14 Ustawy o samorządzie gminnym do zadań Gminy należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy: dotyczące ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień.
Zdecydowana większość zadań wykonywana jest w ramach reżimu publicznoprawnego, jednak niektóre z dokonywanych czynności Gmina wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych.
W związku z ogłoszonym przez (…) „(…)” naborem w ramach poddziałania „(…)” objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (…) nabór nr (…) na Przedsięwzięcie (…) „(…)” Gmina (…) złożyła wniosek o przyznanie pomocy na realizację zadania pn. „(…)”. Niniejsze przedsięwzięcie polegało na utworzeniu ogólnodostępnego, bezpłatnego miejsca tj. obiektu rekreacyjnego w postaci ogrodu społecznego w sołectwie (…). Obszar wiejski gminy (…) stanowi część obszaru objętego (…). W ramach zakresu rzeczowego: zaprojektowano i wykonano ogród społeczny, który składa się z części wypoczynkowej dla osób starszych, części integracyjnej dla wszystkich i części dla dzieci i opiekunów. Stworzony ogród jest w większości naturalny, dominujące materiały to naturalne podłoża, roślinność. Ogród ma być miejscem odpoczynku, ale także edukacji ekologicznej dzieci. W centralnym miejscu ogrodu znajduje się urządzenie wodne - fontanna. Dodatkowo zamontowano elementy małej architektury: ławki, domki/ule dla owadów zapylających, elementy zabawowe: huśtawki, zestaw zabawowy, stolik zewnętrzny do gry w szachy, betonowy stół do tenisa. Ogród jest ogrodzony z bramą wejściową do środka. Miejsce realizacji (…). Obiekt będzie utrzymany w okresie trwałości projektu. Celem inwestycji realizowanej w ramach zadania jest podniesienie atrakcyjności turystyczno-rekreacyjnej obszaru (cel ogólny (…)), co odpowiada założeniom i wymogom naboru wniosków o przyznanie pomocy. Ponadto charakter operacji spełnia przesłanki zintegrowania z drugim celem ogólnym, tj. (…). Ochrona, wzbogacanie i wykorzystanie lokalnego dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego oraz wspieranie działań ożywiających przestrzenie.
Operacja wpisuje się w cel szczegółowy (…) Urozmaicenie i przestrzenny rozwój infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej i jej otoczenia, ponieważ utworzenie obiektu ogrodu stanowi wzbogacenie przestrzeni publicznej obszaru (…) i dąży do zaspokojenia potrzeb mieszkańców określonych w (…) (m.in. rozwoju infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, wzbogacenie oferty spędzania aktywnie czasu wolnego). Przedsięwzięcie w sposób bezpośredni wpisuje się w katalog przedsięwzięć - (…). (…).
Efektem realizacji Operacji będzie:
Spełniając założone funkcje ogród społeczny poprawi jakość życia mieszkańców poprzez umożliwienie integracji mieszkańców w różnym wieku i ich aktywizacji (zwłaszcza osoby starsze, przebywające głównie w swoich domach), co przyczyniać się będzie do ograniczenia zjawiska dyskryminacji z powodu wieku i różnych niepełnosprawności.
Faktura dokumentująca poniesione w trakcie realizacji projektu wydatki jest wystawiona na Gminę (…) i zostanie przedstawiona Urzędowi (…), (…), jako załącznik do wniosku o płatność.
Podsumowując Gmina nie będzie pobierania opłat z tytułu udostępniania lub korzystania ze stworzonego ogrodu społecznego w celu osiągnięcia korzyści. Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, nie będzie generowała przychodów.
Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu pn. „(…)” nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie tam również prowadzona działalność gospodarcza. Wskazana inwestycja będzie przedsięwzięciem niedochodowym mającym na celu podniesienie atrakcyjności turystyczno-rekreacyjnej obszaru wiejskiego, rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, wzbogacenie oferty spędzania aktywnie czasu wolnego oraz poprawienie jakość życia mieszkańców poprzez umożliwienie integracji mieszkańców w różnym wieku i ich aktywizacji.
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktury dokumentującej wydatki poniesione na realizację zadania pn. „(…)”, który to będzie współfinansowany przez (…) na rzecz (…) w ramach poddziałania „(…)” objętego programem Rozwoju (…) na lata (…)?
Państwa stanowisko wraz z uzupełnieniem
W ocenie Wnioskodawcy, w związku z realizacją inwestycji polegającej na stworzeniu ogrodu społecznego w (…) niekomercyjnej infrastrukturze aktywnego wypoczynku i rekreacji), Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia wydatków inwestycyjnych związanych z ww. operacją.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towaru i usług podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim wydatki poniesione na nabycie towarów i usług są związane z wykonywaniem działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w t całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towaru i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność i gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 2 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy j należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Należy wskazać, że do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy dotyczące ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego Gmina podjęła się realizacji inwestycji polegającej na stworzeniu ogrodu społecznego w (…) (niekomercyjnej infrastrukturze aktywnego wypoczynku i rekreacji) w ramach realizacji zadań własnych gminy z zakresu: ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień. Tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.
W celu realizacji Projektu Gmina (…) pozyskała dofinansowanie z (…) na rzecz Rozwoju (…) w ramach działania (…) Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy (…) Poddziałanie (…) Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem (…) na lata (…). Stworzony ogród społeczny będzie służył realizacji zadań własnych Gminy (…).
Efektem realizacji Operacji będzie ogród społeczny w (…) - niekomercyjna infrastruktura aktywnego wypoczynku i rekreacji udostępniony dla mieszkańców Gminy (…). Wykorzystywany będzie przez wspólnotę do zaspokajania jej potrzeb oraz do realizacji celów i zadań własnych Gminy.
Realizowana operacja będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz wykonywania zadań własnych Gminy (…). Z tytułu wykonywania tych czynności Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, a zakupione towary i usługi w związku z realizacją inwestycji będą służyły wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy.
W związku z tym, zdaniem Gminy, towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie - pomimo, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT - warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Gmina, realizując opisaną we wniosku operację, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Ponadto, inwestycja (a tym samym towary i usługi nabyte w ramach jej realizacji) nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi, będzie ona wykorzystywana wyłącznie w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty. Ogród społeczny w (…) nie będzie wykorzystywany do celów opodatkowanych podatkiem VAT. Lokalna wspólnota oraz inne osoby nie będą ponosiły żadnych opłat na rzecz Gminy z tytułu korzystania z ogrodu społecznego. W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki związane z przedmiotową inwestycją.
W piśmie z 15 stycznia 2024 r. wskazali Państwo, że w analizowanej sprawie - pomimo, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT - warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia lub zwrotu podatku VAT nie są spełnione, gdyż Gmina, realizując opisaną we wniosku operację, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Ponadto, inwestycja (a tym samym towary i usługi nabyte w ramach jej realizacji) nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi, będzie ona wykorzystywana wyłącznie w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty. Ogród społeczny w (…) nie będzie wykorzystywany do celów opodatkowanych podatkiem VAT. Lokalna wspólnota oraz inne osoby nie będą ponosiły żadnych opłat na rzecz Gminy z tytułu korzystania z ogrodu społecznego. W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT ani zwrotu podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki związane z przedmiotową inwestycją.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane wart.86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.z2023r., poz.1570ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W przepisie tym wskazano, że:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 40):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosowanie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10, 12 i 14 ustawy o samorządzie gminnym,
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
-ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
-kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
-zieleni gminnej i zadrzewień,
-porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT, wynikającego z faktury dokumentującej wydatki poniesione na realizację zadania pn. „(…)”, który to będzie współfinansowany przez (…) na rzecz Rozwoju (…) w ramach poddziałania „(…)” objętego programem Rozwoju (…) na lata (…).
Odpowiadając na Państwa pytanie wskazać należy, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, trzeba wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione.
Jak wynika z okoliczności sprawy nabyte towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Realizowana inwestycja jest w ramach zadań własnych gminy i nie będzie generowała przychodów. Gmina nie będzie pobierała opłat z tytułu udostępniania lub korzystania ze stworzonego ogrodu społecznego w celu osiągnięcia korzyści. Nie będzie tam również prowadzona działalność gospodarcza.
W związku z powyższym, stwierdzić należy, że Gmina z tytułu realizacji tego zadania nie jest podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność gospodarczą, gdyż projekt nie będzie służył do wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto nie wystąpi związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi
W związku z powyższym nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ww. ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków nie mają Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie mają Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.
Reasumując, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej wydatki poniesione na realizację zadania pn. „(…)”, który to będzie współfinansowany przez (…) na rzecz Rozwoju (…) w ramach poddziałania „(…)” objętego programem Rozwoju (…) na lata (…).
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa istanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) (…) (…) (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo opostępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny codozastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy zdnia 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.).