Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.473.2023.2.PR
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0, PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 stycznia 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od 1 kwietnia 2011 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą A.
Posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „Ustawa PDOF”) i zamierza rozliczać się na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „Ustawa”).
Wskazała Pani, że nie spełnia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz 8 ust. 1 Ustawy, tj. w poprzednim roku podatkowym nie uzyskała przychodów ze swojej działalności, w wysokości przekraczającej 2.000.000,00 euro. Nie opłaca Pani także podatku w formie karty podatkowej oraz nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie osiąga Pani, ani w części, ani w całości przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów.
Jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane jedną stawką, jednakże w przyszłości nie wyklucza, że będą mogły pojawić się przychody opodatkowane innymi stawkami zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Na wystawianych fakturach opisana jest usługa oraz nazwa firmy z którą związana jest wykonana usługa. Uzyskuje Pani przychody z tytułu świadczenia usług o charakterze nadzorczym, kontrolnym i koordynacyjnym.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza Pani skupić się na świadczeniu kompleksowych usług na rzecz 4 różnych podmiotów. Przewidziany dla tego celu projekt umowy przewiduje następujący, szczegółowy zakres świadczonych przez Panią usług:
a.wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem produktów lub usług (...);
b.obsługa klientów bieżących i nowych w zakresie (...)
c.nadzorowanie i koordynacja działań marketingowych (...);
d.nadzorowanie i wsparcie w zakresie przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów realizowanych przez Zleceniodawcę, w szczególności poprzez współpracę oraz koordynację poszczególnych jego działów;
e.nadzorowanie budżetu, rachunkowości i kosztów, zamówień, planowanie czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacja prac podwykonawców oraz kontrolowanie jakości przy prowadzonych przez Zleceniodawcę projektach;
f.nadzorowanie i koordynacja działań w zakresie tworzenia dokumentacji naukowej lub technicznej (...);
g.prowadzenie projektów wdrożeniowych narzędzi usprawniających pracę pracowników (...);
h.nadzorowanie i koordynacja prowadzonych przez Zleceniodawcę szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych;
i.opiniowanie umów zawieranych przez Zleceniodawcę w zakresie realizacji nowych projektów sprzedażowych lub marketingowych, przygotowywanie i opiniowanie harmonogramów realizacji ww. projektów;
j.dokonywanie okresowych przeglądów i aktualizacji harmonogramów realizowanych projektów (...);
k.przeprowadzanie analiz naukowych i propozycji usprawnień w zakresie stosowanych przez Zleceniodawcę metodyk zarządzania projektami;
l.przygotowywanie dokumentacji księgowej dla zewnętrznego biura rachunkowego, (...);
m.przygotowywanie preliminarzy finansowych, raportów zyskowności poszczególnych wydarzeń szkoleniowych, zestawień kosztów (...);
n.doszkalanie współpracowników w zakresie umiejętności sprzedażowych i prowadzenia rozmów handlowych;
o.przeprowadzanie okresowej weryfikacji współpracowników i podwykonawców pod kątem ich umiejętności, predyspozycji zawodowych oraz poziomu realizacji postawionych przed nimi zadań.
Pani zdaniem, prowadzi Pani działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających w całości lub częściowo czynnościom, które wykonywała w roku poprzedzającym rok podatkowy – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Pani zdaniem, usługi które wykonuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej można zakwalifikować do usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0) lub do usług doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 74.90.19.0).
Pani zdaniem, uzyskuje przychody, które mogą być zakwalifikowane do przychodów z działalności usługowej, dla których ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje stawkę wynoszącą 8.5%, tj. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy).
Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, a ponadto możliwe będzie określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, użyte w ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 Ustawy o PDOF, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.
Natomiast, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o PDOF, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów. W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy.
Uzupełnienie wniosku
Usługi, które zamierza Pani wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej można zakwalifikować do usług doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 74.90.19.0) lub jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0), przy czym wskazanie to odnosi się do stanu prawnego, a nie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o interpretację.
Pani zdaniem, zakres planowanych usług odpowiada każdej ze wskazanych kwalifikacji, tak więc nie ma Pani możliwości wskazania jednej tylko z nich jako wyczerpującej. O ile zgodnie z powołanym Komunikatem Prezesa GUS istotnie podmiot prowadzący działalność samodzielnie dokonuje klasyfikacji własnej działalności gospodarczej, to nie ma podstaw i „chyba” możliwości, aby tak stosunkowo rozbudowana działalność jak ta którą Pani planuje, mogła zostać podporządkowana jednej jedynie kwalifikacji.
Ostatecznie, zgodnie z kolejnym Komunikatem Prezesa GUS z dn. 18.12.2023r. (Dz. Urz. GUS z 2023r. poz.50), powołany Komunikat z roku 2015 utracił swoją aktualność, co wskazuje, iż GUS odstąpił od zasady kwalifikacji własnej przez podatników.
Poinformowała również Pani, że nie wystąpiła z wnioskiem do GUS o nadanie numeru PKWiU, gdyż odpowiedź GUS nie jest w żaden sposób zobowiązująca, a stanowi jedynie opinię, która – odrębnie od interpretacji podatkowej – nie ma waloru wiążącego (dokonując zawartej we wniosku kwalifikacji planowanej działalności do kategorii PKWiU kierowała się oczywiście dostępnymi informacjami ze strony GUS).
Powyższe stanowisko potwierdza m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 grudnia 2020 r., sygn. I FSK 358/19, w którym wskazane zostało, że użyte w treści art. 14b § 3 o.p. zwroty „zaistniały stan faktyczny” czy „zdarzenie przyszłe” należy rozumieć, jako wyczerpujące przedstawienie przez wnioskodawcę danego zdarzenia, faktu lub czynności, które mają istotne znaczenie dla oceny możliwości zastosowania prawa podatkowego. Od przedstawienia tych zdarzeń, faktów lub czynności odróżnić trzeba ich kwalifikację prawną. Taką kwalifikacją (oceną) jest także ich zaklasyfikowanie z punktu widzenia PKWiU. Dodatkowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 marca 2021 r., sygn. I FSK 134/19 wskazał iż przyjęcie, że symbol PKWiU stanowi element jedynie stanu faktycznego wniosku o interpretację (...) skutkowałoby związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie, co w istocie przekreślałoby w niektórych przypadkach sens interpretacji, bowiem organ interpretacyjny, nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanej we wniosku usługi (towaru), musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co zatem idzie – w kwestii sposobu opodatkowania oraz stawki podatku, a także, że zakwalifikowanie towaru albo usługi do konkretnego grupowania PKWiU może być przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej. Zbieżny pogląd miał również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28 kwietnia 2021 r., sygn. I FSK 1489/18, gdyż wskazał w nim, że nie ma uzasadnionych podstaw prawnych, aby także klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy wyłączona była z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art. 14b o.p. Zakwalifikowanie towaru albo usługi do konkretnego grupowania PKWiU może być w związku z tym przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej.
Ponadto, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 lutego 2021 r., sygn. II FSK 2986/20 wyraźnie zaznaczył, że uzależnianie wydania interpretacji od podania symbolu PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z kolei Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, w pkt 4.1 Załącznika „Zasady Metodyczne” pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Wskazując we wniosku kwalifikację planowanej działalności gospodarczej stwierdziła Pani jedynie, iż zakres planowanej działalności nie kwalifikuje się do innych kategorii wskazanych w art.12 ust. 1 pkt 1 do 4 oraz 6 do 8. wskazując jednocześnie, iż zakres ten kwalifikuje się do kategorii świadczenia usług, o której mowa w pkt 5 powołanego przepisu oraz wskazując dwie kategorie PKWiU odpowiadające tej kwalifikacji. Z dostępnych Pani odpisów uprzednio wydawanych interpretacji podatkowych wynika, iż przyjmowana była kwalifikacja zakresu świadczonych usług do więcej niż jednej kategorii PKWiU (np. pismo z dnia 14 kwietnia 2022r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP2- 1.4011.179.2022.2.MR dot. ustalenia możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%), tak więc także z tego powodu trudno o wskazanie jednej tylko kategorii, jeśli planowana przez Panią działalność odpowiada większej ich liczbie.
Planowana przez Panią działalność ma przynosić przychody, które powinny być zakwalifikowane do przychodów z działalności usługowej, dla których ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje stawkę wynoszącą 8.5%, tj. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a. Ustawy).
Ostateczna kwalifikacja jako element stanu prawnego należy oczywiście do organu wydającego interpretację, natomiast nie znajduje Pani podstaw do zawężania dokonanej kwalifikacji, gdyż w zakresie planowanych usług mieści się każda z kategorii PKWiU wskazanych we wniosku.
Dokonała Pani zgłoszenia o wyborze formy opodatkowania będącej przedmiotem wniosku o interpretację, gdyż poczynione plany gospodarcze i zobowiązywania nie pozwoliły na dalszą zwłokę. Przed podjęciem planowanej działalności gospodarczej zamierzała Pani się upewnić o stosowanej formie opodatkowania tej działalności, stąd wystosowany przez Panią wniosek o interpretację i potrzeba jej uzyskania, gdyż od jej treści uzależniała Pani dalsze kroki w działalności gospodarczej, w ramach której zależy Pani na upewnieniu się, iż planowana działalność gospodarcza kwalifikuje się do opisanej formy i stawki zryczałtowanego opodatkowania.
Pytania
1.Czy przychody uzyskiwane przez Panią opisane w stanie faktycznym z tytułu świadczenia opisanych usług będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu?
2.Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie będzie negatywna, to jaka jest prawidłowa stawka ryczałtu dla opisanych przychodów?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia znajdujące się w art. 8 Ustawy.
Wykonywane przez Panią usługi można zakwalifikować jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone kodem PKWiU 74.90.19.0 lub jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oznaczone kodem PKWiU 74.90.12.0.
Należy dodać, że w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi te nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki.
Mając na względzie przytoczony stan faktyczny należy również wskazać, że świadczone przez Panią usługi nie polegają na bezpośrednim świadczeniu usług o charakterze marketingowym. Usługi, które Pani świadczy w zakresie prowadzonej polityki marketingowej mają charakter nadzorczy, kontrolny i koordynacyjny, natomiast swoim zakresem obejmują badanie zgodności działań marketingowych z polityką marketingową spółki. W związku z tym niezasadne będzie przyporządkowanie opisanym usługom kodów PKWiU związanych z marketingiem.
Ponadto, w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny można wskazać, że usługi które Pani świadczy obejmują nadzór, kontrolę i koordynację poszczególnych pionów działalności przedsiębiorstwa oraz prowadzenie projektów i doradztwo wymagające specjalistycznej wiedzy z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa.
W związku z tym niezasadne jest również opodatkowanie opisanych wyżej usług 15% stawką przychodu, przewidzianą w dla usług reklamowych (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o Ustawy) oraz dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy).
Mając na uwadze przytoczone wyżej okoliczności, należałoby wskazać, że nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby przedstawionemu przez Panią opisowi działalności gospodarczej. Zatem właściwą stawką podatku dla Pani aktywności zarobkowej powinna być stawka 8,5% przychodu.
Ponadto, uwzględniając opisane powyżej uregulowania prawne oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że Ustawa nie zawiera wyłączenia z tej formy opodatkowania usług, które będzie Pani świadczyła, polegających na świadczeniu usług o charakterze doradztwa naukowego. Stawką właściwą dla opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej opisanej w stanie faktycznym będzie, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, stawka wynosząca 8,5% przychodu.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lutego 2021 r. sygn. akt 0114- KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2018 r. sygn. akt 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.l.IF.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W opisie sprawy wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług o charakterze nadzorczym, kontrolnym i koordynacyjnym. Świadczone przez Panią usługi to:
a.wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem produktów lub usług (...),
b.obsługa klientów bieżących i nowych ;
c.nadzorowanie i koordynacja działań marketingowych (…);
d.nadzorowanie i wsparcie w zakresie przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów realizowanych przez Zleceniodawcę;
e.nadzorowanie budżetu, rachunkowości i kosztów, zamówień, planowanie czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców oraz kontrolowaniu jakości przy prowadzonych przez Zleceniodawcę projektach;
f.nadzorowanie i koordynacja działań w zakresie tworzenia dokumentacji naukowej lub technicznej (…);
g.prowadzenie projektów wdrożeniowych narzędzi usprawniających pracę pracowników(…);
h.nadzorowanie i koordynacja prowadzonych przez Zleceniodawcę szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych;
i.opiniowanie umów zawieranych przez Zleceniodawcę w zakresie realizacji nowych projektów sprzedażowych lub marketingowych, przygotowywanie i opiniowanie harmonogramów realizacji ww. projektów;
j.dokonywanie okresowych przeglądów i aktualizacji harmonogramów realizowanych projektów (…);
k.przeprowadzanie analiz naukowych i propozycji usprawnień w zakresie stosowanych przez Zleceniodawcę metodyk zarządzania projektami;
l.przygotowywanie dokumentacji księgowej dla zewnętrznego biura rachunkowego (…);
m.przygotowywanie preliminarzy finansowych, raportów zyskowności poszczególnych wydarzeń szkoleniowych, zestawień kosztów (…);
n.doszkalanie współpracowników w zakresie umiejętności sprzedażowych i prowadzenia rozmów handlowych;
o.przeprowadzanie okresowej weryfikacji współpracowników i podwykonawców pod kątem ich umiejętności, predyspozycji zawodowych oraz poziomu realizacji postawionych przed nimi zadań.
Wskazała Pani również, że usługi, które wykonuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej można zakwalifikować jako „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 74.90.12.0) lub jako usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. W Pani ocenie, świadczone usługi odpowiadają jednej i drugiej klasyfikacji i nie ma możliwości przyporządkować ich wyłącznie do jednego grupowania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie świadczy Pani usługi, które mieszczą się we wskazanych grupowaniach PKWiU: 74.90.12.0/74.90.19.0, zważywszy że ustawodawca dla obu wskazanych przez Panią klasyfikacji przewidział taką samą stawkę podatku, to przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podkreślić jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią jest prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
•W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły onew indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right