Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2022 r., sygn. II GSK 2447/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Jacek Czaja (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 maja 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 168/21 w sprawie ze skargi K. L. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia 10 grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od K. L. na rzecz Komendanta Głównego Policji 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 14 maja 2021 r., sygn. akt VI SA/Wa 168/21, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z ze zm.; dalej: p.p.s.a.), oddalił skargę K. L. (dalej: skarżący) na decyzję Komendanta Głównego Policji z 10 grudnia 2020 r., nr [...], w przedmiocie skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.
Sąd pierwszej instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
Komendant Wojewódzki Policji w Szczecinie decyzją z 12 sierpnia 2020 r. skreślił skarżącego z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej z uwagi na oskarżenie go o popełnienie czynu z art. 207 § 1a Kodeksu karnego.
Decyzją z 10 grudnia 2020 r. Komendant Główny Policji ("KGP"), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 i art. 268a ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256, dalej: "k.p.a.") oraz art. 29 ust. 6 pkt 1 ustawy z 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz.U. z 2020 r., poz. 838, dalej: "ustawa o ochronie"), po rozpatrzeniu odwołania Skarżącego utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. KGP podkreślił, że w art. 29 ust. 6 pkt 1 ustawy o ochronie ustawodawca z góry ustalił, że przesłankę skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej stanowi nie tylko skazanie pracownika ochrony za popełnienie przestępstwa umyślnego, ale również wszczęcie przeciwko niemu postępowania karnego o takie przestępstwo. Przepis art. 29 ust. 6 pkt 1 ustawy o ochronie nie daje organom Policji żadnej możliwości odstąpienia od wykonania jego dyspozycji w razie stwierdzenia stanu faktycznego w nim opisanego.