Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.635.2023.2.MW

1. Czy od wypłaconych wspólnikom w 2024 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy z zysku wypracowanego w okresie objętym tzw. estońskim CIT tj. z zysku za 2024 r., należny ryczałt tj. należny podatek będzie wynosił 10% i czy podlegał on będzie wpłacie do urzędu skarbowego do końca marca 2025 r.? 2. Czy zryczałtowany podatek od przychodów wspólników (19%)- w tym przypadku od wypłaconych w 2024 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku) za 2024 r. to jest zysku wypracowanego w okresie objętym ryczałtem od dochodu spółek (estońskim CIT) - można pomniejszyć o kwotę określoną w art. 30a ust. 19 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) tj. o kwotę 90% należnego ryczałtu (o którym mowa w zapytaniu nr 1) z uwzględnieniem udziału wspólnika?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy od wypłaconych wspólnikom w 2024 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy z zysku wypracowanego w okresie objętym tzw. estońskim CIT tj. z zysku za 2024 r., należny ryczałt tj. należny podatek będzie wynosił 10% i czy podlegał on będzie wpłacie do urzędu skarbowego do końca marca 2025 r. jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy od wypłaconych wspólnikom w 2024 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy z zysku wypracowanego w okresie objętym tzw. estońskim CIT tj. z zysku za 2024 r., należny ryczałt tj. należny podatek będzie wynosił 10% i czy podlegał on będzie wpłacie do urzędu skarbowego do końca marca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z o. o. A, której udziałowcami są dwie osoby fizyczne o równych udziałach, jest małym podatnikiem i obecnie w zakresie podatku dochodowego rozlicza się klasycznym podatkiem CIT wg stawki 9%.

Spółka uzyskuje przychody z tytułu outsorsingu, zatrudniając około 100 pracowników w tym 3 osoby na umowę o pracę.

Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Od 2024 r. Spółka zamierza przejść w zakresie podatku dochodowego na opodatkowanie alternatywne tj. na tzw. estoński CIT, którego podstawą prawną są przepisy Rozdziału 6b "Ryczałt od dochodów spółek" ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).

W okresie opodatkowania estońskim CIT tj. w 2024 r. Spółka zamierza wypłacać wspólnikom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku) za 2024 r. tj. zysku wypracowanego w okresie objętym ryczałtem od dochodów spółek (estońskim CIT).

Wypłacając w 2024 r. wspólnikom zaliczki na przewidywaną dywidendę za 2024 r. Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, byłaby zobowiązana do pobrania od tych przychodów wspólników, zryczałtowanego podatku dochodowego 19% i przekazania go do urzędu skarbowego do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrano zaliczki na podatek.

Pytania

1.Czy od wypłaconych wspólnikom w 2024 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy z zysku wypracowanego w okresie objętym tzw. estońskim CIT tj. z zysku za 2024 r., należny ryczałt tj. należny podatek będzie wynosił 10% i czy podlegał on będzie wpłacie do urzędu skarbowego do końca marca 2025 r.?

2.Czy zryczałtowany podatek od przychodów wspólników (19%)- w tym przypadku od wypłaconych w 2024 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku) za 2024 r. to jest zysku wypracowanego w okresie objętym ryczałtem od dochodu spółek (estońskim CIT) - można pomniejszyć o kwotę określoną w art. 30a ust. 19 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) tj. o kwotę 90% należnego ryczałtu (o którym mowa w zapytaniu nr 1) z uwzględnieniem udziału wspólnika?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 1). W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Spółka wypłacając z zysku bieżącego tj. roku 2024 (zysk powstały w okresie objętym tzw. „ estońskim CIT”) udziałowcom zaliczki na poczet dywidendy byłaby zobowiązana do opodatkowania tych zaliczek podatkiem należnym - ryczałtem od dochodów spółki –w wysokości 10%, którego płatność następowałaby najpóźniej do końca marca 2025 r.

Na podstawie przepisów art. 28m ust. 1 pkt 1 litera a i ust 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypłaconego w okresie opodatkowania ryczałtem w części ,w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale przeznaczony do wypłaty udziałowcom, przy czym ustawodawca w ust. 2 art. 28 wyraźnie zaznaczył, iż ten przepis stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).

Takie samo stanowisko zaprezentowano w objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 r. pod tytułem: „ Przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek”, w którym wskazano, że dla celów ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( ust 7.1 pkt 74 tych objaśnień).

Przedmiotowe wypłaty zaliczek na dywidendę z bieżącego zysku spółki (mały podatnik) w świetle powyższego należy więc uznać jako wypłaty „podzielonego zysku” a jako takie na podstawie art. 28o ust. 1 pkt. 1 w związku z art. 28m ust. 1 pkt 1a podlegają opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 10%. Tak więc podatek należny (ryczałt) od wypłaconych udziałowcom zaliczek na dywidendę - (z zysku powstałego za okres kiedy spółka będzie opodatkowana na podstawie ryczałtu od dochodu spółek tj. przepisów Rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) - wynosi 10% a Spółka na podstawie art. 28t ust. 1 pkt 1 będzie zobowiązana do zapłaty tego podatku do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego, następującego po roku, w którym wypłacono zaliczki na dywidendy a więc do końca marca 2025 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie była kwestia ustalenia, czy Wnioskodawca jest małym podatnikiem oraz czy zostały przez niego spełnione warunki przejścia w zakresie podatku dochodowego na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek tzw. estoński CIT. Kwestia ta została przyjęta jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie nadmienić należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej stosownie do podlegającego ocenie własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie, w kontekście zadanego pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, jest wyłącznie kwestia ustalenia, czy od wypłaconych wspólnikom w 2024 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy z zysku wypracowanego w okresie objętym tzw. estońskim CIT tj. z zysku za 2024 r., należny ryczałt tj. należny podatek będzie wynosił 10% i czy podlegał on będzie wpłacie do urzędu skarbowego do końca marca 2025 r.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT:

1. Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony);

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28j ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1) lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

2) lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 ww. ustawy:

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Podatnik, aby móc wybrać opodatkowanie dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Art. 28k ustawy o CIT określa podmioty nieuprawnione do ryczałtu.

Jak wynika z ww. przepisu:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

  • uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
  • składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
  • w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

1)wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

2)wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

3)wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

4)nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

5)sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

6)wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Stosownie do art. 28m ust. 2 ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy „(podzielonego zysku)”.

Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;

Z kolei zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W świetle art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy od wypłaconych wspólnikom w 2024 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy z zysku wypracowanego w okresie objętym tzw. estońskim CIT tj. z zysku za 2024 r., należny ryczałt tj. należny podatek będzie wynosił 10% i czy podlegał on będzie wpłacie do urzędu skarbowego do końca marca 2025 r.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, iż z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest małym podatnikiem. Od 2024 r. Spółka zamierza przejść w zakresie podatku dochodowego na opodatkowanie alternatywne tj. na tzw. estoński CIT. W okresie opodatkowania estońskim CIT tj. w 2024 r. Spółka zamierza wypłacać wspólnikom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku) za 2024 r. tj. zysku wypracowanego w okresie objętym ryczałtem od dochodów spółek (estońskim CIT).

Ponadto jak wynika z cyt. wyżej art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).

Natomiast podatek z tytułu podzielonego zysku powstaje w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale wyniku finansowego netto, a podatek należy wpłacić do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.

Uzupełniająco, art. 28m ust. 2 reguluje, iż wskazany art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a stosuje się odpowiednio do zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy, zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż przedmiotowe wypłaty zaliczek na dywidendę z bieżącego zysku spółki tj. z zysku powstałego za okres kiedy spółka będzie opodatkowana na podstawie ryczałtu od dochodu spółek (mały podatnik) będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 10%, a Spółka będzie zobowiązana do zapłaty tego podatku do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego, następującego po roku, w którym wypłacono zaliczki na dywidendy, tj. do końca marca 2025 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00