Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.789.2023.2.MAP
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 stycznia 2024 r. (wpływ 4 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest działalność w zakresie instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (PKD 33.20.Z), dodatkowo świadczy Pan usługi związane z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z). Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej również: „u.z.p.d.”).
W ramach prowadzonej działalności zajmuję się Pan automatyką przemysłową. Zakres wykonywanych czynności obejmuje:
· instalację, uruchamianie oraz integrację maszyn i urządzeń;
· serwisowanie oraz modyfikacje;
· pisanie oprogramowania na sterowniki przemysłowe oraz roboty.
Instalacja i uruchomienie dotyczy maszyn i urządzeń nowych lub modernizowanych, natomiast serwisowanie oraz modyfikacje dotyczą obiektów i urządzeń już istniejących. W tej kwestii m.in. przeprowadza Pan oględziny w miejscu zainstalowania maszyny lub urządzenia, sprawdza Pan poprawność montażu w miejscu zainstalowania, dokonuje oceny występującej awarii, programuje urządzenia i maszyny oraz sprawdza konfiguracje i poprawność ich działania. Wskazany zakres zadań ma charakter kompleksowy. Wykonywane czynności mieszczą się w PKWiU 33.20.60.0 - „Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi”. W tym zakresie, zgodnie z precedensem GUS z 23 marca 2006 r., symbol PKWiU 33.20.60.0 oznacza kompleksowe usługi montażu, instalowania, programowania poszczególnych maszyn i urządzeń linii produkcyjnych (rozlewniczych, transporterów butelek, paletyzatorów), programowania technicznego robotów oraz sterowników przemysłowych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje Pan wyłącznie z przedsiębiorcami, a wszelkie prace na rzecz klientów wykonywanie są w ramach ściśle określonych standardów odnoszących się do posiadanej przez klientów technologii, urządzeń. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 u.z.p.d. Pana przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, nie przekroczył w żadnym roku prowadzenia działalności limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) u.z.p.d., który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, przedmiotem wniosku jest możliwość opodatkowania ryczałtem przychodów ewidencjonowanych w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że działalność gospodarczą prowadzi od 15 kwietnia 2001 r. Z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych korzysta Pan od stycznia 2022 r. Pierwszy przychód uzyskał Pan w marcu 2022 r. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 23 grudnia 2021 r., za pośrednictwem CEiDG. W zakresie objętym wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe. Prowadzi Pan ewidencję przychodów pozwalającą określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Zgodnie z odpowiedzią Urzędu Statystycznego, na Pana wniosek z 10 lutego 2022 r., Pana usługi sklasyfikowane zostały w dwóch kategoriach:
· PKWiU 33.20.60.0 „Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi”,
· PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, przy czym GUS podkreślił, że:
„Właściwe zaklasyfikowanie leży w gestii samego producenta lub usługodawcy. Upoważnione jednostki służb statystyki publicznej zajmują stanowisko odpowiadając na pisemny wniosek zainteresowanego i na podstawie informacji przez niego dostarczonych. Interpretacje udzielane przez jednostki służb statystyki publicznej w formie opinii lub informacji nie mają charakteru wiążącego i nie są skierowane na wywołanie określonych skutków prawnych. Są one jedynie pomocą dla wnioskodawcy mającego trudności w samodzielnym ustaleniu właściwego grupowania wyrobu, czy usługi i tylko tak mogą być traktowane. Informacja powyższa nie może być wykorzystana do celów wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), gdyż organem właściwym w takich sprawach jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w … ”.
Ponieważ odpowiedź Urzędu Statystycznego nie rozstrzygnęła Pana wątpliwości, wystąpił Pan o indywidualną interpretację podatkową. Świadczone przez Pana usługi klasyfikuje Pan pod symbolem PKWiU 33.20.60.0. – „Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi”, a w szczególności obejmują one:
· tworzenie nowego oprogramowania oraz modyfikację istniejącego oprogramowania sterowników przemysłowych … w zależności od wymagań klienta (np.: modyfikacja oprogramowania w związku ze zmianą wydajności linii/maszyn, ich rozbudową, modernizacją lub zmianą toku materiału produkcyjnego);
· oprogramowanie stacji operatorskich … (interfejs człowiek-maszyna), będących integralną częścią systemu sterowania i nadzoru maszyn lub linii produkcyjnych;
· tworzenie nowego oprogramowania oraz modyfikację istniejącego oprogramowania sterowników bezpieczeństwa (stanowiących podklasę sterowników przemysłowych …);
· wdrożenie i uruchomienie przygotowanego uprzednio oprogramowania na obiekcie u klienta końcowego;
· programowanie i uruchomienie urządzeń będących elementami linii produkcyjnej (np. urządzenia pomiarowe, czujniki, silniki elektryczne, pompy, falowniki, anteny …, kamery kodów 2D/3D, itp.);
· asystencję i nadzór nad maszyną lub linią produkcyjną po uruchomieniu sterownika przemysłowego … związaną z koniecznością wyeliminowania potencjalnych błędów w oprogramowaniu;
· wykonanie dokumentacji techniczno-ruchowej dla maszyn lub linii produkcyjnych po oprogramowaniu oraz uruchomieniu sterownika przemysłowego …, układów … oraz urządzeń wykonawczych;
· przeprowadzenie szkoleń dla służb utrzymania ruchu na podstawie wykonanej dokumentacji techniczno-ruchowej dla maszyn lub linii produkcyjnych po oprogramowaniu oraz uruchomieniu sterownika przemysłowego …, układów … oraz urządzeń wykonawczych.
Usługi opisane we wniosku nie są związane z:
· doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0);
· oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1);
· usługami objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2);
· doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02);
· usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0);
· usługami w zakresie zarządzania siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W odniesieniu do usług stanowiących przedmiot wniosku, które mają charakter kompleksowy, głównym celem umowy pomiędzy Panem, a kontrahentem jest świadczenie usług programowania i uruchamiania urządzeń będących elementami linii produkcyjnej, w tym sterowników … (PKWiU 33.20.60.0). Rozliczenie z kontrahentem odbywa się wg wcześniej wynegocjowanych kwot dla każdego zlecenia, brak stawek godzinowych.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy uzyskiwane przychody ze świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, wskazanych w stanie faktycznym, w zakresie instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (PKWiU 33.20.60.0) mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, uzyskiwane przychody ze świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, wskazanych w stanie faktycznym, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 u.z.p.d., ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, wynosi 8,5%.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h i i) u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:
· związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);
· przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1);
· przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0);
· przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0);
· agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1);
· pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).
Ponadto, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:
a)związanych z wydawaniem:
· pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
· pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
· pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
· oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest ściśle powiązana z klasyfikacją PKWiU. Zastosowanie symbolu „ex” przed numerem grupowania PKWiU oznacza, że intencją ustawodawcy było odniesienie się nie do wszystkich rodzajów czynności objętych danym grupowaniem. Wynika to z art. 4 ust. 4 u.z.p.d., który stanowi, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
W tym zakresie należy również wspomnieć o wcześniej już przytoczonym precedensie GUS z 23 marca 2006 r., który wskazuje, że oznaczenie PKWiU 33.20.60.0 stosuje się do kompleksowej usługi montażu, instalowania, programowania poszczególnych maszyn i urządzeń linii produkcyjnych (rozlewniczych, transporterów butelek, paletyzatorów), programowania technicznego robotów oraz sterowników przemysłowych. Wobec tego, wykonując kompleksowo czynności w zakresie PKWiU 33.20.60.0, nie może Pan do uzyskanych przychodów zastosować stawek ryczałtu wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) i i) oraz pkt 2b u.z.p.d., bowiem wskazano tam inne symbole PKWiU.
Zatem, dla wykonywanych czynności właściwą stawką ryczałtu jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulanej z 26 października 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.523.2022.1.JG - ryczałt dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 33.20.60.0 - „Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi”, w której wskazano, że: „przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 33.20.60.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone również przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:
· z 12 stycznia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.830.2021.2.MM, w której wskazano: „Reasumując - usługi instalowania i uruchamiania urządzeń telemechaniki i elektroenergetycznej automatyki zabezpieczeniowej, zakwalifikowane w PKWiU jako 33.20 - usługi instalowania maszyn przemysłowych i wyposażenia, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5%. Usługi serwisowania urządzeń telemechaniki i elektroenergetycznej automatyki zabezpieczeniowej, zakwalifikowane w PKWiU jako 33.14.11.0 - usługi naprawy i konserwacji silników elektrycznych, prądnic, transformatorów oraz aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej, również mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5%”;
· z 1 lipca 2020 r. Nr 0115-KDIT3.4011.76.2020.3.AD, w której stwierdzono: „Natomiast wykonywane przez Wnioskodawcę usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia o symbolu PKWiU 33.20 pomimo, że związane są niewątpliwie z obiektami budowlanymi nie zostały zaliczone w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do robót budowlanych, lecz objęte są odrębnym grupowaniem. Sklasyfikowane zostały w sekcji C Produkty Przetwórstwa Przemysłowego w Dziale 33 - usługi naprawy, konserwacji i instalowania maszyn i urządzeń. Tym samym usługi o symbolu PKWiU 33.20 nie stanowią usług budowlanych. Wobec powyższego, wykonywanie usług instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu wyposażenia sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 33.20 podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Podobne stanowisko wyrażono m.in. w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Katowicach z 24 maja 2013 r. Nr IBPBI/1/415-232/13/WRz, w której wskazano: „Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w świetle odrębnych przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego, a tym samym nie mogących być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, usługi polegające na:
- usuwaniu usterek instalacji automatyki,
- naprawie i konserwacji urządzeń klimatyzacji i wentylacji,
- zmianie parametrów, rekonfiguracji lub przeprogramowaniu sterowników zawiadujących wykonanym już systemem automatyki budynkowej,
- szkoleniu obsługi z zakresu poprawnej obsługi danego systemu automatyki,
wg PKWiU z 2008 r. mieszczą się w grupowaniu 33.12 (usługi naprawy i konserwacji maszyn) lub 33.20 (usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia), to przychody ze świadczenia tych usług zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Mając zatem na względzie powyższe, stoi Pan na stanowisku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 33.20.60.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
- prowadzenia aptek,
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że zakres świadczonych usług stanowiących przedmiot złożonego wniosku jest sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU pod symbolem 33.20.60.0 - „Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi”. Z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych korzysta Pan od stycznia 2022 r. Pierwszy przychód uzyskał Pan w marcu 2022 r. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 23 grudnia 2021 r. Prowadzi Pan ewidencję przychodów pozwalającą określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczył w żadnym roku prowadzenia działalności limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z treści wniosku, stanowiące przedmiot zapytania usługi, sklasyfikowane zostały według PKWiU pod symbolem 33.20.60.0, to przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej tych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzamy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right