Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.493.2023.2.KS
Stawka ryczałtu do świadczonych usług reżysera o PKWiU 59.11.13.0.
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2023 r. (wpływ 13 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pana praca w charakterze reżysera w produkcji zlecanej przez TV rozpoczyna się od wspólnych spotkań tzw. „scenariuszowych” podczas których cały zespół złożony z Producenta, zespołu redakcyjnego, Kierownika Produkcji i Pana wspólnie na podstawie tzw. Książki produkcyjnej (szczegółowo określa jak powinien wyglądać program zakupiony na licencji) opracowuje kolejne konkurencje, układa je w poszczególne odcinki, proponuje lokalizacje, w których nagrywane są odcinki poza studiem. Ostatecznego wyboru co znajdzie się w programie dokonuje Producent. Później następuje czas nagrania programu, a Pana praca polega na „prowadzeniu” Jurorów podczas zdjęć, ustawianiu ich w odpowiednim miejscu na planie (zgodnie ze scenariuszem), przygotowaniu ich do kolejnego etapu zdjęć, obserwowaniu co dzieje się na planie i kierowanie ich uwagi na ciekawe sytuacje. Pana praca przy produkcji całego sezonu odcinków kończy się na nagraniu odcinka finałowego. Później następuje tzw. faza montażu, w której uczestniczy Producent i to on decyduje o ostatecznym kształcie programu. Nagranie programu trwa około 10 godzin, a z tego po ostatecznym montażu powstaje program, który trwa ok. 1 godziny.
W piśmie z 4 grudnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że:
1.Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).
2.Wniosek dotyczy przychodów uzyskiwanych w roku 2022 oraz 2023.
3.Działalność gospodarczą prowadzi Pan od (...) maja 2017 r.
4.Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku osiągnął Pan 8 maja 2017 r.
5.Od 2022 r. formą opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest podatek zryczałtowany (PIT-28). W latach wcześniejszych korzystał Pan z opodatkowania podatkiem liniowym (PIT-36L).
6.Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zostało złożone poprzez CEIDG 10 lutego 2022 r.
7.Zarówno w 2022, jak i w 2023 r. do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie miały i nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).
8.W każdym roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności zachowane zostały i zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
9.Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była i jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
10.Uważa Pan, że wykonywane przez Pana usługi wskazane we wniosku sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 59.11.13.0.
11.Zarówno w 2022, jak i w 2023 r. oprócz przychodów z działalności gospodarczej uzyskiwał Pan także przychody/dochody z tytułu najmu oraz tantiem.
12.W przypadku przychodów z najmu była i jest prowadzona ewidencja umożliwiająca określenie wielkości przychodów. Jeśli chodzi o dochody z tantiem to są one rozliczane przez płatnika.
Pytanie
Czy świadczone przez Pana ww. usługi związane z produkcją programów telewizyjnych powinny być opodatkowane 8,5% stawką podatku zryczałtowanego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe usługi powinny być opodatkowane stawką podatku zryczałtowanego w wysokości 8,5%. Pana usługa w charakterze reżysera produkcji telewizyjnej nie jest bowiem tożsama z działalnością artystyczną, czy twórczą związaną z wystawianiem przedstawień artystycznych typu przedstawienia teatralne, operowe, baletowe, musicalowe lub inne. Nie tworzy Pan dzieła, którego ostateczny kształt byłby efektem Pana przemyśleń, wizji i emocji. Nie jest to więc dzieło indywidualne, gdyż Pana praca polega na koordynowaniu zachowań Uczestników programu oraz Prowadzących na planie zdjęciowym, zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi zawartymi w scenariuszu produkcyjnym przekazanym przez właściciela licencji do programu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie miały i nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2 maja 2017 r., natomiast złożony wniosek dotyczy przychodów uzyskiwanych w 2022 r. oraz 2023 r. Od 2022 r. formą opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest podatek zryczałtowany. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone poprzez CEIDG 10 lutego 2022 r. Pana praca w charakterze reżysera w produkcji zlecanej przez TV rozpoczyna się od wspólnych spotkań tzw. „scenariuszowych” podczas których cały zespół złożony z Producenta, zespołu redakcyjnego, Kierownika Produkcji i Pana wspólnie na podstawie tzw. Książki produkcyjnej (szczegółowo określa jak powinien wyglądać program zakupiony na licencji) opracowuje kolejne konkurencje, układa je w poszczególne odcinki, proponuje lokalizacje, w których nagrywane są odcinki poza studiem. Ostatecznego wyboru co znajdzie się w programie dokonuje Producent. Później następuje czas nagrania programu, a Pana praca polega na „prowadzeniu” Jurorów podczas zdjęć, ustawianiu ich w odpowiednim miejscu na planie (zgodnie ze scenariuszem), przygotowaniu ich do kolejnego etapu zdjęć, obserwowaniu co dzieje się na planie i kierowanie ich uwagi na ciekawe sytuacje. Pana praca przy produkcji całego sezonu odcinków kończy się na nagraniu odcinka finałowego. Później następuje tzw. faza montażu, w której uczestniczy Producent i to on decyduje o ostatecznym kształcie programu. Nagranie programu trwa około 10 godzin, a z tego po ostatecznym montażu powstaje program, który trwa ok. 1 godziny. Uważa Pan, że wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 59.11.13.0. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności zachowane zostały i zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była i jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, pod symbolem 59.11.13.0 zostały sklasyfikowane „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia opisanych usług związanych z produkcją programów telewizyjnych sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 59.11.13.0 były i są opodatkowane, w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right