Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.519.2023.1.AR
Czy wydatki poniesione w 2023 roku na nabycie i wdrożenie Automatycznego systemu transportu pojemników związane z realizacją projektu "X" będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatki poniesione w 2023 roku na nabycie i wdrożenie Automatycznego systemu transportu pojemników związane z realizacją projektu "X" będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Grupa A działa w branży handlowej w obszarze (…), stacjonarnie na terenie (…), a wysyłkowo na terenie całego kraju oraz (..). W ciągu ponad (...) lat działalności firmy w branży handlowej, kadra zarządzająca zyskała ogromne doświadczenie, marka zdobyła renomę na lokalnym rynku, zostały wprowadzone wysokie standardy jakości obsługi klienta, dzięki czemu firma wyróżnia się na tle innych. Największy przychód przedsiębiorstwo osiąga ze sprzedaży wysyłkowej wyrobów (…). Grupą docelową są osoby dbające o zdrowie oraz wszyscy użytkownicy wyrobów (…), zaopatrujący się w nie przez Internet, zarówno kobiety jak i mężczyźni. Obecnie spółka poszerza działalność w kierunku rynku e-commerce, który jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków w Polsce i globalnie oraz intensywnie inwestuje w nowoczesne rozwiązania logistyczne, aby udoskonalać proces obsługi klientów i go przyspieszać. Wnioskodawca wskazuje, że nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o zezwolenie, jak również w oparciu o decyzję o wsparciu. Realizacja kreatywnych pomysłów spółki wymaga znacznych nakładów inwestycyjnych, dlatego już od kilku lat firma sięga z sukcesami po wsparcie funduszy europejskich. Aby osiągnąć efekt synergii zaplanowano szereg przedsięwzięć, które wspólnie pozwolą na dynamiczny rozwój Grupy, co skutkuje zwiększeniem zatrudnienia w powiecie o jednym z najwyższych wskaźników bezrobocia w województwie. Do tej pory skutecznie zostały pozyskane i rozliczone środki na termomodernizację budynku oraz wprowadzenie innowacyjnego systemu (…). Zachęcony dotychczasowymi świetnymi efektami wdrażania projektów unijnych, Zarząd Spółki zdecydował, że innowacja technologiczna opracowana przez spółkę jest wdrażana w formule projektu dofinansowanego ze środków UE. Obecnie spółka realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pn. „X”. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstwa Grupa poprzez wprowadzenie do oferty nowego produktu innowacyjnego w skali światowej. Niniejszy projekt obejmuje inwestycję w rozbudowę i adaptację obiektu budowlanego oraz jego wyposażenie na potrzeby stworzenia oraz wdrożenia systemu zautomatyzowanej i zrobotyzowanej innowacyjnej technologii produkcji interaktywnych, immersyjnych prezentacji produktowych (…) w celu wytwarzania produktu innowacyjnego, jakim jest internetowa baza kompleksowych i wystandaryzowanych informacji o produktach. Efektem projektu jest wdrożenie autorskiego systemu zautomatyzowanej i zrobotyzowanej produkcji interaktywnych, immersyjnych prezentacji produktowych (…). Koszty kwalifikowane: (…) Dofinansowanie projektu: (…) PLN - zakup środków trwałych dofinansowany na poziomie 70% kosztów kwalifikowanych, VAT nie jest kwalifikowany.
Okres realizacji: 16.11.2021 - 31.03.2023; Numer umowy: (…) Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego (…), Zakres:
1. Adaptacja i rozbudowa hali na pracownię fotograficzną z częścią magazynową,
2. Opracowanie projektów technologicznych,
3. Zrobotyzowany system transportu pojemników wraz z dedykowanymi regałami magazynowymi,
4. System transportu palet, regały zwykłe i pojemniki EURO,
5. Roboty z chwytakami i sprzęt fotograficzny,
6. Instalacja fotowoltaiczna 50 kWp.
Przedmiotem zapytania jest część projektu dotycząca wyposażenia hali w zrobotyzowaną linię produkcyjną, której elementy spółka zakupiła w lutym i marcu 2023 r. od podmiotów niepowiązanych wybranych w trybie konkurencyjnym na podstawie opracowanego projektu technologicznego.
Linia produkcyjna:
Zrobotyzowana układnica z osprzętem fotograficznym składa się z:
1. Automatycznego systemu transportu palet - 1 komplet
2. Automatycznego systemu transportu pojemników - 1 komplet
3. Systemu regałów - 1 komplet
4. Robotów do produkcji interaktywnych prezentacji produktowych (…) - 6 kompletów
5. Zestawu sprzętu fotograficznego - 1 komplet
6. Zestawu robotów z chwytakami - 1 komplet
7. Zestawu pojemników (…) - 1 komplet
Na szczególną uwagę zasługuje Automatyczny system transportu pojemników, którego struktura wygląda następująco. Co najmniej 2 linii (nitki) odbiorczo-podawczych transportujących pojemniki z parteru na jedno z pięter do jednego z wielu miejsc odbiorczych (jedno miejsce odbiorcze na każdym piętrze). Pojemnik przejeżdża obok skanera i jest kierowany w odpowiednie miejsce, przy błędnie odczytanym kodzie pojemnik zjeżdża w miejsce odbiorcze na pierwszym piętrze. System odczytuje kod kreskowy umieszczony na jednostce transportowej i na podstawie pozyskanych danych i informacji z systemu (…) (system sterowania przenośnikami i system (…) wymieniają sygnały zgodnie z opisanym w założeniach projektowych algorytmem) kierowany jest do odpowiedniej destynacji. Na każdym z pięter znajdują się pojedyncze miejsca załadowcze do pojemników, z których wysyłane są na danym poziomie (piętrze) do jednego z czterech miejsc odbiorczych, po przejechaniu obok skanera pojemnik kierowany jest na odpowiednią nitkę (plus jedna z nitek przyporządkowana jest na błędnie odczytane kody kreskowe). Do zautomatyzowania procesu produkcyjnego wykorzystanych jest 5 robotów przemysłowych typu (…) - autonomous case-handling robot, równocześnie obsługujących po 8 jednostek transportowych (do 240 kg podczas jednego przejazdu). W komplecie z robotami znajdą się 2 stacje ładujące oraz 1 urządzenie załadunkowe i 1 urządzenie rozładunkowe dedykowane robotom. Oba te urządzenia umożliwią robotom załadunek i rozładunek 8 pojemników w jednym cyklu.
Na pełen Automatyczny system transportu pojemników wraz z dedykowanymi regałami składają się następujące środki trwałe:
1. autonomiczny robot zdolny do realizacji procesu pobierania i zatowarowania regałów w pojemniki, równocześnie obsługujący 8 jednostek transportowych (do 240 kg podczas jednego przejazdu) poruszający się po osi x, y i z (prawo/lewo, góra/dół, do przodu/do tyłu), czyli o 3 stopniach swobody - 5 szt.;
2. stacja ładująca do robotów - 2 szt.;
3. urządzenie załadunkowe - 1 szt. i urządzenie rozładunkowe - 1 szt.;
4. system transporterów rolkowych przystosowany do przetransportowania w jednym kierunku max. 500 pojemników/godz. (w skład systemu wchodzą przenośniki rolkowe, przenośniki taśmowe, przenośniki rolkowe grawitacyjne, przenośniki rolkowe łukowe, bramki unoszone, spychacze pneumatyczne, wygrodzenia i zabezpieczenia);
5. system automatyki i sterowania oparty na sterownikach (…), wraz z szafą sterującą i ekranem serwisowym umożliwiającym sprawdzenie takich informacji jak: stan zabezpieczeń nadprądowych, status awarii, status pracy, aktualny tryb pracy, kody awarii, statusy czujników;
6. półkowe regały wysokiego składowania przystosowane do pracy z robotami typu (…): Ilość całkowita regałów: 10, Wysokość regałów: ok. 9570 mm, Nośność kolumny: 2760 kg.
Wyżej opisane środki trwałe zostaną zakwalifikowane w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych pod symbolem 493 "roboty przemysłowe".
W latach podatkowych, których Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację osiąga i będzie osiągać głównie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych. Automatyczny system transportu pojemników jest maszyną automatycznie sterowaną, programowalną i wielozadaniową. Roboty typu (…), stanowiące główny komponent systemu, są maszynami mobilnymi z co najmniej 3 stopniami swobody. Wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania. Są monitorowane za pomocą czujników, kamer oraz zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym. Ich integralną częścią są stacje ładujące oraz urządzenie załadunkowe oraz urządzenie rozładunkowe. Pozostałe elementy wchodzące w skład systemu, tj. regały, system transporterów rolkowych, (w tym: systemy transferów i obrotnic, przenośniki taśmowe, bramki unoszone i spychacze pneumatyczne, wygrodzenia i zabezpieczenia), system automatyki i sterowania - są urządzeniami peryferyjnymi do robotów typu (…), funkcjonalnie z nimi związanymi, o charakterze zbliżonym do urządzeń wymienionych w pkt 1-11 art. 38eb ust. 4 ustawy CIT. Ponadto linia produkcyjna wyposażona jest w roboty do produkcji interaktywnych prezentacji produktowych (…) wraz ze sprzętem fotograficznym. Największy z nich, o handlowej nazwie (…), jest robotem o trzech stopniach swobody, przeznaczonym do produkcji filmów wideo i packshotów w 2D oraz (…). Robot automatycznie, z poziomu oprogramowania, ustawia zamontowane na nim aparaty fotograficzne w trzech osiach obrotu: x, y i z. Zautomatyzowana Kolumna - pionowy slider wideo sterowany przez oprogramowanie (…), zapewnia płynną regulację wysokości, pochylenia i zoomu aparatu. Stabilna konstrukcja studia w połączeniu z dużą platformą obrotową pozwala pozycjonować produkty i tworzyć wysokiej jakości treści wizualne przedmiotów o wysokości do 2 metrów, a ważących nawet 4000 kilogramów. Niskoprofilowa platforma obrotowa o średnicy 5 metrów umożliwia bezproblemowe pozycjonowanie produktów pod określonymi kątami (np. do prezentacji 360°). Dla pełnego zrobotyzowania procesu i minimalizacji błędów podczas produkcji, niezbędne jest zintegrowanie linii produkcyjnej z robotami wyposażonymi w chwytaki służące do precyzyjnego umiejscowienia przedmiotów poddawanych skanowaniu lub fotografowaniu. W celu wyeliminowania tzw. wąskiego gardła procesu produkcyjnego, zakupione zostały dwa inteligentne roboty, które są w stanie obsłużyć obie "nitki" rolotoków oraz cztery stanowiska produkcyjne. Zakupione środki trwałe są niezbędne do wdrożenia innowacyjnego projektu, którego wynikiem jest uruchomienie procesu produkcyjnego w miejscu prowadzenia działalności Podatnika pod adresem (…). W wyniku realizacji projektu, poprzez rozbudowę budynku oraz zakup sprzętu, powstał system wykorzystujący technologię produkcji interaktywnych, immersyjnych prezentacji produktowych (…) z użyciem najbardziej zaawansowanych i autorsko ulepszonych robotów.
W ramach systemu możliwe jest kompleksowe i wystandaryzowane opracowanie podstrony produktu zawierającej m.in. następujące elementy:
- zdjęcia produktu 360 stopni/3D/full HD 3D/(…), także dla produktów wielkogabarytowych, zdjęcia wertykalne panoramiczne,
- określenie szczegółowych parametrów fizycznych produktu poprzez wykorzystanie w pełni zautomatyzowanego skanera 3D,
- profesjonalny opis funkcjonalności,
- opisy tłumaczone na języki obce: angielski, niemiecki, chiński, rosyjski,
- w przypadku urządzeń bądź sprzętu unboxing i nagranie filmu z funkcjami,
- skany załączonych ulotek/instrukcji produktu.
Do opracowania bazy informacji o produktach zostaną wykorzystane wyżej opisane urządzenia umożliwiające m.in. robotyzację procesu, wykonywanie wizualizacji (…) i panoramy wertykalnej w 3D. Produkt będzie sprzedawany pod kodem PKD 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
Pytanie
Czy wydatki poniesione w 2023 roku na nabycie i wdrożenie Automatycznego systemu transportu pojemników związane z realizacją projektu "X", będą stanowić koszty poniesione na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, wydatki poniesione w 2022 roku będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku odchodowym od osób prawnych (dalej CIT).
Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art.18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zatem aby Spółka mogła skorzystać z ulgi na robotyzację musi spełnić następujące warunki:
1) musi uzyskiwać przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych;
2) ponosić koszty uzyskania przychodów przyporządkowane do źródła przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych;
3) musi zidentyfikować wśród ww. kosztów uzyskania przychodów koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację, a więc koszty spełniające definicję określoną w art. 38eb ust. 2 ustawy CIT.
W konsekwencji kosztami na robotyzację będą wyłącznie koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT, a więc koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.
Ad. 1
Spółka uzyskuje i będzie uzyskiwać przychody ze sprzedaży towarów, które zakwalifikowane będą w rachunku CIT jako przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Ad. 2
Poniesione wydatki będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, ponieważ zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Linia produkcyjna, zrobotyzowana układnica z osprzętem fotograficznym została przyjęte do użytkowania w Spółce jako środek trwały i jest wykorzystywana bezpośrednio w działalności.
Ad. 3
Poniesione wydatki są wyodrębnione na specjalnie utworzonych w tym celu kontach księgowych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych robotów, maszyn i urządzeń peryferyjnych oraz systemów do zdalnego zarządzania, diagnozowania i monitorowania jak również oprogramowanie niezbędne do interakcji z człowiekiem wraz z niezbędnym przeszkoleniem. Naszym zdaniem projekt spełnia te wymogi jest innowacyjny, zdalnie zarządzany, w pełni monitorowany za pomocą czujników i kamer co zostało szczegółowo opisane w pozycji opis stanu faktycznego niniejszego wniosku.
W myśl art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.
W zakres robotyzacji wchodzi automatyzacja procesów produkcyjnych przez zastosowanie w linii produkcyjnej Automatycznego systemu transportowego pojemników, czyli robotów typu (…)wraz z urządzeniami peryferyjnymi oraz robotów do produkcji interaktywnych prezentacji produktowych (…), a także zestawu robotów z chwytakami. System jest zintegrowany z systemem (…) Spółki (system zarządzania magazynem - zaawansowany software), co pozwala na automatyczne zarządzanie produkcją na podajnikach i rolotokach z poziomu jednego interfejsu na podstawie ustalonej priorytetyzacji zamówień. Do pełnego działania systemu niezbędny był zakup urządzeń peryferyjnych wykazanych w ust. 4 ustawy o CIT, tj. tory jezdne, stacje załadowcze lub odbiorcze, efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do ładowania i rozładowania.
Podsumowując, opisany powyżej system informatyczny, który Spółka nabyła w celu nadzorowania pracy robota przemysłowego, w pełni umożliwia Spółce poprawne uruchomienie i przyjęcie do używania opisanego powyżej robota przemysłowego, poprawne uruchomienie i przyjęcia do używania innych środków trwałych wymienionych powyżej, tj. maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, a także maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, także maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania, lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer, itp., wymianę danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi tego robota przemysłowego, powyższe zaś umożliwi Spółce zdalne sterowanie, programowanie, monitorowanie i diagnozowanie cyklu realizacji produkcji, co końcowo będzie miało przełożenie na wprowadzenie nowych procesów w Spółce, szczególnie, że robot przemysłowy połączony jest z systemem (…). Z uwagi na powyższe system informatyczny spełnia definicje określone w art. 38eb ust. 2 ustawy CIT. W konsekwencji wydatki będą stanowić koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 ustawy CIT. Z powyższych względów Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: „ustawa nowelizująca”), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 ww. ustawy:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1) koszty nabycia fabrycznie nowych:
a) robotów przemysłowych,
b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT:
przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3) tory jezdne;
4) słupowysięgniki;
5) obrotniki;
6) nastawniki;
7) stacje czyszczące;
8) stacje automatycznego ładowania;
9) stacje załadowcze lub odbiorcze;
10) złącza kolizyjne;
11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Zgodnie z art. 38 ust. 6-8 ustawy o CIT:
Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f – przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.
Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.
Z treści art. 18d ust. 6 ww. ustawy wynika, że:
podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzicie Państwo działalność w branży handlowej w obszarze (…) Obecnie spółka realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pn. „X”. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstwa Grupa poprzez wprowadzenie do oferty nowego produktu innowacyjnego w skali światowej. Niniejszy projekt obejmuje inwestycję w rozbudowę i adaptację obiektu budowlanego oraz jego wyposażenie na potrzeby stworzenia oraz wdrożenia systemu zautomatyzowanej i zrobotyzowanej innowacyjnej technologii produkcji interaktywnych, immersyjnych prezentacji produktowych (…) w celu wytwarzania produktu innowacyjnego, jakim jest internetowa baza kompleksowych i wystandaryzowanych informacji o produktach. Część projektu dotyczy wyposażenia hali w zrobotyzowaną linię produkcyjną, której elementy spółka zakupiła w lutym i marcu 2023 r. od podmiotów niepowiązanych wybranych w trybie konkurencyjnym na podstawie opracowanego projektu technologicznego. Ww. Linia produkcyjna to Zrobotyzowana układnica z osprzętem fotograficznym, która składa się m.in. z Automatycznego systemu transportu pojemników – 1 komplet .
Do zautomatyzowania procesu produkcyjnego wykorzystanych jest 5 robotów przemysłowych typu (…), równocześnie obsługujących po 8 jednostek transportowych (do 240 kg podczas jednego przejazdu). W komplecie z robotami znajdą się 2 stacje ładujące oraz 1 urządzenie załadunkowe i 1 urządzenie rozładunkowe dedykowane robotom. Oba te urządzenia umożliwią robotom załadunek i rozładunek 8 pojemników w jednym cyklu. Pozostałe elementy wchodzące w skład systemu, tj. regały, system transporterów rolkowych, (w tym: systemy transferów i obrotnic, przenośniki taśmowe, bramki unoszone i spychacze pneumatyczne, wygrodzenia i zabezpieczenia), system automatyki i sterowania – są urządzeniami peryferyjnymi do robotów typu (...), funkcjonalnie z nimi związanymi, o charakterze zbliżonym do urządzeń wymienionych w pkt 1-11 art. 38eb ust. 4 ustawy CIT. W ramach systemu możliwe jest kompleksowe i wystandaryzowane opracowanie podstrony produktu (bazy kompleksowej i wystandaryzowanej informacji o produkcie) zawierającej m.in. następujące elementy:
- zdjęcia produktu 360 stopni/3D/full HD 3D/(…), także dla produktów wielkogabarytowych, zdjęcia wertykalne panoramiczne,
- określenie szczegółowych parametrów fizycznych produktu poprzez wykorzystanie w pełni zautomatyzowanego skanera 3D,
- profesjonalny opis funkcjonalności,
- opisy tłumaczone na języki obce: angielski, niemiecki, chiński, rosyjski, - w przypadku urządzeń bądź sprzętu unboxing i nagranie filmu z funkcjami,
- skany załączonych ulotek/instrukcji produktu.
Produkt będzie sprzedawany pod kodem PKD 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy wydatki poniesione w 2023 roku na nabycie i wdrożenie wskazanego w opisie sprawy Automatycznego systemu transportu pojemników, będą stanowić koszty poniesione na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z powołanym wyżej art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie.
Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika zatem, że za robota przemysłowego uznaje się taką maszynę, która powinna mieć zastosowanie przemysłowe.
W przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach ustawy o CIT nie zostało zdefiniowane wyrażenie „dla zastosowań przemysłowych”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego.
W Słowniku PWN „przemysł” został zdefiniowany jako „produkcja materialna polegającą na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych”.
Można także sięgnąć do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, gdzie „przemysł” został zdefiniowany jako: „ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)”.
Kolejną definicję przemysłu możemy znaleźć także w Wielkim Słowniku Języka Polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „przemysł” jako: „działalność polegająca na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych”.
Z kolei zgodnie z definicją zawartą w Encyklopedii Zarządzania „przemysł” jest „jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który obejmuje produkcję towarów na skalę masową, wykorzystując różne procesy technologiczne i maszyny. Jest to sektor gospodarki, w którym surowce są przetwarzane w produkty gotowe do sprzedaży.”
Z wyżej wymienionych definicji wynika, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju produktów (towarów).
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości dotyczących możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w sytuacji poniesienia wydatków na nabycie stanowiącego element linii produkcyjnej Automatycznego systemu transportu pojemników, wykorzystywanego do kompleksowego opracowywania podstron produktów zawierających m.in. ich interaktywne immersyjne prezentacji (produkt sprzedawany pod kodem PKD 59.11 - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych) stwierdzić należy, że ww. automatyczny system nie będzie spełniał definicji robota przemysłowego określonej w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, ponieważ nie będzie wykorzystywany dla celów wyraźnie wskazanych w ww. definicji, tj. „dla zastosowań przemysłowych” a zatem produkcji różnego rodzaju towarów i wyrobów. W opisanych we wniosku okolicznościach nie będziemy mieli w szczególności do czynienia z „przetwarzaniem surowców w produkty gotowe do sprzedaży”.
Trudno ponadto uznać, że produkcja innowacyjnych internetowych baz kompleksowych i wystandaryzowanych informacji o produktach, które w Polskiej Klasyfikacji Działalności przypisane zostały do kategorii „filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne”, wytwarzać Państwo będziecie produkty (towary) na dużą skalę.
Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w doktrynie oraz orzecznictwie sądów administracyjnych wszelkie ulgi podatkowe należy traktować jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. poz. 483 ze zm.), a w konsekwencji przepisy regulujące ulgi i zwolnienia podatkowe, należy interpretować w sposób ścisły i precyzyjny, a nie w sposób rozszerzający (wyroki NSA: z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 649/08; z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 650/08; z 12 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 374/10; z 28 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1781/10; z 27 października 2016 r. sygn. akt II FSK 2795/14). W związku z powyższym gdyby intencją ustawodawcy było objęcie ulgą na robotyzację także robotów wykorzystywanych w innych gałęziach gospodarki niż przemysł, np. w logistyce, spedycji, budownictwie, transporcie, czy usługach – to definicja robota przemysłowego określona w art. 52jb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierałaby wyrażenia „dla zastosowań przemysłowych”, które doprecyzowuje i zarazem zawęża zakres tej definicji.
Potwierdzeniem powyższego są założenia leżące u podstaw powstania omawianej ulgi wyrażone przez Ministerstwo Finansów w objaśnieniach umieszczonych na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/niskiepodatki/przedsiebiorca-niskie-podatki/ulgi-na-innowacje-niskie-podatki/ulga-na-robotyzacje-przemyslowa-niskie-podatki/, w których wskazano, że: Ulga na robotyzację przemysłową jest skierowana do firm, które chcą usprawnić produkcję przez zastosowanie robotów przemysłowych. (…) Roboty przemysłowe pozwolą uzupełnić braki kadrowe przy pracach ciężkich, monotonnych i wykonywanych w szkodliwych warunkach. Częściowa automatyzacja produkcji będzie nie tylko tańsza, ale także bezpieczniejsza z punktu widzenia pracowników (np. wypadki, pandemia, upały). Dzięki efektywniejszemu parkowi maszynowemu, polskie firmy zwiększą zakres swojej produkcji i zatrudnią więcej wykwalifikowanych pracowników, którym będą mogły zaoferować lepsze warunki pracy, w tym także finansowe.
Zatem skoro nabyty przez Państwa Automatyczny system transportu pojemników nie będzie wykorzystywany do celów produkcji/przemysłu a będziecie go Państwo wykorzystywali do kompleksowego i wystandaryzowanego opracowania podstron produktów, to nie będzie on spełniał definicji robota przemysłowego. W związku z tym koszty nabycia ww. Automatycznego systemu transportu pojemników nie będą stanowiły kosztów poniesionych na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT.
Uwzględniając powyższe Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 23
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right