Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.633.2023.2.MŻ
Prawo do doliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez B dokumentujących partycypację.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez B dokumentujących Partycypację (pytanie nr 1 we wniosku).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest deweloperem. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje Inwestycje mieszkaniowe i usługowe. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i całość jej dochodów podlega opodatkowaniu CIT w Polsce. Spółka jest także podatnikiem VAT czynnym.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka realizuje Inwestycję mieszkaniową położoną w okolicach (…) w miejscowości (…), przy ul. (…) (dalej: Inwestycja mieszkaniowa). Inwestycja mieszkaniowa będzie realizowana etapami, aktualnie budowany jest pierwszy etap składający się z (...) mieszkalnych oraz przedszkola. Nieodzownym elementem realizacji Inwestycji mieszkaniowej jest także wybudowanie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych i podłączenie ich do funkcjonującego systemu dostarczania i odprowadzania wody i ścieków obsługiwanego przez lokalną gminę.
Na terenie, gdzie realizowana jest Inwestycja mieszkaniowa, podmiotem odpowiedzialnym za gospodarkę wodno - kanalizacyjną jest gminna spółka wodno - kanalizacyjna „B” sp. z o.o., z siedzibą w (…) (dalej: B).
Spółka zamierza wybudować niezbędną infrastrukturę wodociągowo – kanalizacyjną, w tym urządzenia wodociągowe oraz urządzenia kanalizacji sanitarnej oraz przepompownie wody i ścieków, w rozumieniu ustawy o zbiorowym zaopatrzaniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej: Inwestorskie odcinki sieci) oraz przyłączyć je do sieci gminnej a Inwestorskie odcinki sieci przekazać B.
W tym celu Spółka zgłosiła się do B, aby uzgodnić warunki wybudowania Inwestorskich odcinków sieci, przyłączenia ich do istniejących sieci zarządzanych przez B oraz uzgodnienia warunków odpłatnego przejęcia Inwestorskich odcinków sieci przez B. B poinformował Spółkę, że aktualna infrastruktura wodociągowo - kanalizacyjna na obszarze, na którym realizowana jest Inwestycja mieszkaniowa jest niewystarczająca do zapewnienia dalszych podłączeń przed dokonaniem przez B rozbudowy stacji uzdatniania wody w (…) (dalej: (C). Należy bowiem wskazać, iż teren, na którym realizowana jest Inwestycja mieszkaniowa jest traktowany jako tzw. „...” (…), gdzie na stosunkowo dużym obszarze powstają kolejne Inwestycje mieszkaniowe realizowane także przez innych niż Wnioskodawca deweloperów, jednak rozwój infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej nie nadąża za procesem zagospodarowania i rozbudowy tych terenów.
Ponieważ Spółka wystąpiła do B o wcześniejsze (przed rozbudowaniem C) przyłączenie nowej Inwestycji mieszkaniowej do sieci wodociągowo - kanalizacyjnej gminy, aby możliwe było to przyłączenie konieczne jest także rozbudowanie C. Spółka - mając na uwadze istotny interes w przyłączeniu Inwestycji mieszkaniowej do sieci gminnej - zgodziła się na współfinansowanie realizacji C a B zobligował Spółkę do partycypacji finansowej w rozbudowanie C (dalej: Partycypacja), warunkując tym możliwość wydania warunków technicznych i przyłączenia Inwestorskich odcinków sieci.
W tym celu 29 września 2023 r. Spółka i B zawarły dwie umowy przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych o numerach (...) oraz (...) (o tożsamym brzmieniu dotyczące w przypadku pierwszej umowy 2 budynków mieszkalnych, a w przypadku drugiej 3 budynków mieszkalnych i przedszkola, dalej: umowy), w których Spółka potwierdziła, że mając na celu zapewnienie zaopatrzenia budynków Inwestycji mieszkaniowej w wodę, odprowadzanie ścieków sfinansuje i wybuduje Inwestorskie odcinki sieci oraz przyłącza wodociągowe i przyłącza kanalizacyjne zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi jej w ciągu 14 dni od wejścia w życie umowy, projektem budowlanym, pozwoleniem na budowę oraz obowiązującymi przepisami i stosownymi Polskimi Normami budowlanymi a następnie przyłączy je do sieci gminnej i odpłatnie przekaże je B a także, że Spółka dokona wpłaty kwoty Partycypacji.
Jak wynika z dalszej części umów Spółka tytułem Partycypacji w zakresie realizacji Inwestycji związanych z rozbudową C w (...) oraz tytułem Partycypacji w kosztach wprowadzania rozwiązań umożliwiających Spółce wcześniejsze przyłączenie i realizację Inwestycji mieszkaniowej zapłaci w formie wpłaty partycypacyjnej na rzecz B zryczałtowaną kwotę, do której zostanie doliczony podatek VAT w stawce 23%.
W ww. umowach podkreślono także, że umowy są zawarte (również w części dotyczącej realizacji Inwestorskich odcinków sieci, w tym wydania Spółce warunków technicznych niezbędnych do rozpoczęcia budowy Inwestorskich odcinków sieci) pod warunkiem zawieszającym w postaci wpłaty Partycypacji.
Spółka otrzymała od B faktury z naliczonym podatkiem VAT tytułem Partycypacji i w oparciu o nie zrealizowała przelewy do B korzystając z dobrowolnego mechanizmu split payment.
Finalnie należy podkreślić, iż Spółka po wybudowaniu Inwestycji mieszkaniowej czerpać będzie przychody ze sprzedaży (lub w minimalnym stopniu wynajmu z leasingu) położonych w Inwestycji mieszkaniowej lokali, które w całości podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 1)
Czy Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z wystawionych przez B faktur dokumentujących Partycypację?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z wystawionych przez B faktur dokumentujących Partycypację.
Realizacja prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej Partycypację
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego stanowi realizację podstawowej zasady konstrukcyjnej podatku VAT - zasady neutralności.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona z opodatkowania.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia negatywnych przesłanek, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Przedstawiona wyżej zasada wyłącza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, że związek pomiędzy zapłatą Partycypacji a realizacją czynności opodatkowanych przez Spółkę jest bezsporny. Spółka realizując Inwestycje mieszkaniową zamierza czerpać przychody ze sprzedaży (lub w minimalnym stopniu wynajmu z leasingu) położonych w Inwestycji mieszkaniowej lokali, które w całości podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT, zaś wydanie warunków technicznych oraz przyłączenie Inwestycji mieszkaniowej do gminnej sieci wodociągowo - kanalizacyjnej (co umożliwi zakończenie Inwestycji mieszkaniowej i sprzedaż/wynajem) warunkowane jest zapłatą Partycypacji.
W kolejnym więc kroku niezbędne jest ustalenie, czy wypłata Partycypacji stanowić będzie ekwiwalent za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Partycypacja jako usługa na gruncie VAT
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, świadczenie usług definiuje się jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak wskazano w wyroku NSA z 15 stycznia 2015 r., sygn. akt I FSK 1980/13: „Dychotomiczny podział czynności podlegających opodatkowaniu na dostawę towarów i świadczenie usług nie oznacza, iż każde przesunięcie czy rozliczenie określonych wartości ekonomicznych pomiędzy dwoma różnymi podmiotami może zostać uznane za świadczenie usług, jeśli nie stanowi dostawy towarów”.
Zgodnie z tezami zawartymi w wyroku NSA z 26 lipca 2019 r., sygn. akt I FSK 1889/15, „odpłatne świadczenie usług wymaga istnienia stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę. Odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług mogą więc zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę a ich beneficjentem istnieje jawny lub choćby dorozumiany stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne. Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o VAT. Muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
1)w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
2)świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Określone świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu VAT jako usługa wówczas, gdy ww. warunki będą spełnione łącznie, bowiem aby usługa podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za wykonaną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia”.
Jak stwierdził WSA w Warszawie w wyroku z 29 czerwca 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 3126/17 „Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę. Takie rozumienie pojęcia usługi znajduje swoje odzwierciedlenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości, gdzie podkreśla się, że koncepcja świadczenia usług zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą i uzyskiwanym wynagrodzeniem, faktycznie przekazanym w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy, oraz wyodrębnienie podmiotu będącego odbiorcą świadczenia”. Trybunał wielokrotnie orzekał, że pojęcie „świadczenia usług dokonywanego odpłatnie” zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (zob. wyroki: z 5 lutego 1981 r., Coóperatieve Aardappelenbewaarplaats, 154/80, EU:C:1981:38, pkt 12, z 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, 102/86, EU:C:1988:120, pkt 12; z 3 marca 1994 r., Tolsma, C-16/93, EU:C: 1994:80, pkt 13, z 29 października 2009 r., Kom sja/Finlandia, C-246/08, EU:C:2009:671, pkt 45, z 27 października 2011 r., GFKL Financial Sen/ioes, C-93/10, EU:C:2011:700, pkt 19). Świadczenie usług dokonywane jest „odpłatnie”, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (zob. wyroki: z 3 marca 1994 r., Tolsma. C-16/93, EU:C:1994:80. pkt 14; z 29 października 2009 r., Komisja/Finlandia, C-246/08, EU:C:2009:671, pkt 44; z 27 października 2011 r., GFKL Financial Services, C-93/10, EU:C:2011:700, pkt 18.; z 22 czerwca 2016 r., w sprawie Cesky rozhlas, C-37/16, ECLI:EU:C:2016:470, pkt 21)”.
Państwa zdaniem, Partycypacja spełnia wszystkie powyższe przesłanki i należy ją uznać za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż:
- dokonując zapłaty Partycypacji Spółka uzyska korzyść o wymiernym, ekwiwalentnym charakterze majątkowym,
- dzięki zawarciu umów i zapłacie Partycypacji Spółka będzie mogła zrealizować Inwestycje mieszkaniową, przyłączyć ją do gminnej sieci wodociągowo - kanalizacyjnej oraz uzyskać z tej inwestycji określone przychody,
- B w zamian za Partycypacje umożliwia przeprowadzenie Inwestycji mieszkaniowej poprzez wydanie warunków technicznych i przyłączenie do gminnej sieci wodociągowo - kanalizacyjnej,
- zawarcie umów, z których wynika obowiązek zapłaty Partycypacji jest wyrazem woli zarówno Spółki jak i B,
- Partycypacja ma samoistny charakter wynagrodzenia za usługę B przejawiającą się w umożliwieniu przeprowadzenia Inwestycji mieszkaniowej opisanej w umowach.
Spółka pragnie podkreślić, że organy podatkowe wyrażały już w wydawanych interpretacjach podatkowych podejście, w którym potwierdzały, że wniesienie świadczenia pieniężnego celem umożliwienia (prawnie lub faktycznie) realizacji konkretnego przedsięwzięcia deweloperskiego stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.
Przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Izbę Skarbową w Warszawie z 7 listopada 2016 r., sygn. 1462-IPPP1.4512.702.16.1.AS, organ wskazał: „z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w oparciu o postanowienia Umowy PPP Uczestnicy Konsorcjum działając w jego ramach m.in. wybudują obiekty komercyjne na działkach nabytych od Gminy. Jednym z obowiązków Konsorcjum, określonym w Umowie PPP, jest nabycie od Gminy - w drodze umowy sprzedaży - nieruchomości określonych w przedwstępnej warunkowej umowie sprzedaży nieruchomości. Strony postanowiły w ww. Umowie PPP, że niezależnie od innych płatności należnych Gminie, Konsorcjum dokona na rzecz Gminy płatności w związku z możliwością realizacji Przedsięwzięcia na obszarze bardzo atrakcyjnej części Gminy. Ponadto, zarówno Uczestnicy Konsorcjum jak i Gmina oświadczyli, że ww. Premia pieniężna nie stanowi elementu ceny za sprzedawane Konsorcjum w ramach przedsięwzięcia nieruchomości. Premia będzie fakturowana i płatna w całości jako warunek zawarcia pierwszej przyrzeczonej umowy sprzedaży nieruchomości, zgodnie z przedwstępną warunkową umową sprzedaży nieruchomości. Tytułem premii Gmina wystawi 3 faktury, obciążając każdego z Uczestników konsorcjum po 1/3 płaconej premii. Z uwagi na przedstawiony opis sprawy w zakresie wzajemnych relacji zachodzących między stronami przy realizacji Przedsięwzięcia i obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wystąpiły wszystkie konieczne elementy świadczenia opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, określone w art. 8 ustawy. W ramach zawartej Umowy PPP niezależnie od budowy obiektów komercyjnych i sprzedaży nieruchomości dochodzi do zawiązania innego stosunku zobowiązaniowego, w ramach którego w zamian za zapłatę Premii, Gmina umożliwia przeprowadzenie inwestycji w bardzo atrakcyjnej części Gminy i zobowiązuje się do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży nieruchomości. Tak więc otrzymanie przez Gminę Premii pieniężnej jest związane z jej określonym zachowaniem - wyrażeniem zgody na realizację Przedsięwzięcia w bardzo atrakcyjnej części Gminy i zobowiązaniem do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży nieruchomości. Dzięki zapłacie Premii, Wnioskodawca osiągnie korzyść o charakterze majątkowym, ponieważ będzie mógł inwestować w atrakcyjnym obszarze Gminy i uzyskać z tej inwestycji określone przychody. Zatem, w ocenie tut. organu w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie w zamian za wynagrodzenie. Wobec tego, określone w ramach zawartej umowy zachowanie Gminy, należy uznać za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, w którym odpłatnością jest kwota przekazanej Premii. W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik zobowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują zwolnienia od podatku, ani zastosowania stawek obniżonych dla ww. usług. Wobec tego umożliwienie przez Gminę przeprowadzenia określonej w Umowie PPP inwestycji w zamian za wynagrodzenie stanowi usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.
Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej świadczenie ww. usługi wskazać należy, że w opisanej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia podatku VAT, ponieważ wydatek związany z zapłatą premii jest, jak wskazał Wnioskodawca, niezbędny do zakupu działek i przeprowadzenia inwestycji, a tym samym ponoszony w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niepodlegających zwolnieniu z VAT. Ponadto w omawianej sprawie nie zaistnieją przesłanki ograniczające prawo do odliczenia wynikające z art. 88, gdyż faktury otrzymane z tytułu zapłaty premii dokumentują czynność opodatkowaną. W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawdo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zapłatą Premii”.
Podsumowanie
Państwa zdaniem, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z wystawionych przez B faktur dokumentujących zapłatę Partycypacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez B dokumentujących Partycypację – jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Pragnę zauważyć, że obecny publikator:
- ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wskazuję również, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a w zw. z art. 42b ustawy o VAT.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1 we wniosku), natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 2 we wniosku) - zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1640 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.