Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.141.2023.2.AR
- Czy opisane przez Wnioskodawcę w treści stanu faktycznego Maszyny spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT. - Czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyn stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym czy Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie. - Czy z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyn Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyn, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- Czy opisane przez Państwa we wniosku Maszyny spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT,
- Czy poniesione przez Państwa koszty nabycia Maszyn stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym czy jesteście Państwo uprawnieni do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie,
- Czy z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyn możecie Państwo skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyn, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026?
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu 5 czerwca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: Ustawa CIT). Rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Spółka zajmuje się szeroko rozumianym procesem produkcji (…).
Prowadząc swoją działalność, Wnioskodawca podejmuje czynności mające na celu optymalizację własnych procesów produkcyjnych. W tym celu Spółka, w okresie przed 1 stycznia 2022 r. nabyła 11 nowych maszyn służących pakowaniu produktów otrzymywanych z linii technologicznej. Wśród nabytych maszyn znajdują się:
- Dwie maszyny pakujące (…). Każda z nich stanowi zespół urządzeń zbudowany w celu prowadzenia procesu pakowania produktów do opakowań zbiorczych, wraz z kontrolą jakości etykiet znajdujących się na produkcie. Każda z maszyn posiada stacje pakowania poziomego i pionowego. Każda maszyna składa się z następujących urządzeń:
-Klatka, pojedynczy obszar pakowania, w którym znajduje się robot realizujący funkcje pick&place (tj. uchwycenie produktu i umieszczenie go w żądanym miejscu, np. w opakowaniu);
-Klatka pierwsza, pojedynczy obszar pakowania, w którym znajduje się robot realizujący funkcję pick&place, usytuowana jako pierwsza w ciągu technologicznym patrząc od strony zasilania w produkt;
-Klatka druga, pojedynczy obszar pakowania, w którym znajduje się robot realizujący funkcję pick&place, usytuowana jako druga w ciągu technologicznym patrząc od strony zasilania w produkt;
-Robot realizujący za pomocą narzędzia chwytającego funkcję pick&place;
-Zespół urządzeń elektrycznych umożliwiających kontrolę stanu procesów na maszynie zabudowanych na wspólnej płycie (ekran panelu operatorskiego, przyciski, stop bezpieczeństwa);
-Zespół przycisków zabudowanych na wspólnej puszce umiejscowionej na ramie maszyny w okolicy drzwi dostępowych za pomocą których realizowane są podstawowe funkcje maszyny.
- Dwie linie do sortowania, podawania i załadunku (…). Każda z nich składa się z połączonych ze sobą modułów wykonujących kolejne etapy sortowania, podawania i załadunku produktów:
-Klatka, pojedynczy obszar pakowania, w którym znajduje się robot realizujący funkcje pick&place;
-Klatka pierwsza, pojedynczy obszar pakowania, w którym znajduje się robot realizujący funkcję pick&place, usytuowana jako pierwsza w ciągu technologicznym patrząc od strony zasilania w produkt;
-Klatka druga, pojedynczy obszar pakowania, w którym znajduje się robot realizujący funkcję pick&place, usytuowana jako druga w ciągu technologicznym patrząc od strony zasilania w produkt;
-Robot realizujący za pomocą narzędzia chwytającego funkcję pick&place;
-Zespół urządzeń elektrycznych umożliwiających kontrolę stanu procesów na maszynie zabudowanych na wspólnej płycie (ekran panelu operatorskiego, przyciski, stop bezpieczeństwa);
-Zespół przycisków zabudowanych na wspólnej puszce umiejscowionej na ramie maszyny w okolicy drzwi dostępowych za pomocą których realizowane są podstawowe funkcje maszyny.
- Trzy roboty do pakowania. Każdy z nich składa się z programów narzędziowych służących do manipulowania przedmiotami, jednostki mechanicznej robota oraz kontrolera.
-Oprogramowanie narzędziowe dla aplikacji to pakiet oprogramowania odpowiedzialny za realizację czynności przez robota, zainstalowany w kontrolerze robota. Robotem można również całkowicie sterować za pomocą menu i instrukcji z panelu programowania. Oprogramowania narzędziowe do manipulowania przedmiotami zawiera instrukcje do sterowania robotem, uchwytami, modułami zdalnego sterowania oraz urządzeniami peryferyjnymi.
-Jednostka mechaniczna robota to chwytak lub inny człon wykonawczy używany do pracy.
-Kontroler robota dostarcza zasilanie do podzespołów mechanicznych.
- Dwa roboty do pakowania opakowań zbiorczych.
- Linię do pakowania parówek w kartony.
- System układania opakowań zbiorczych w palety;
- dalej łącznie jako: „Maszyny”.
Poniżej zaprezentowana została metodyka pracy poszczególnych Maszyn.
Maszyny pakujące (…):
-w przypadku pakowania poziomego:
1)Produkt w pierwszej kolejności podawany jest na system kontroli etykiet.
2)Po kontroli, poprawnie zapakowane produkty podawane są na transportery. Na tym etapie produkt jest już zdefiniowany, aby trafić do klatki pierwszej lub drugiej. Przenośnik przemieszcza produkt do klatki pierwszej lub drugiej, zależnie od tego, z której stacji systemu kontroli etykiet zostały odebrane.
3)W kolejnym kroku produkt podawany jest na jeden z transporterów przyspieszających. Transportery przyspieszające przekazują produkt na przenośnik indeksujący w odpowiednio klatce pierwszej lub drugiej. Ten cyklicznie transportuje produkt w miejsce odbioru przez robota do pakowania opakowań zbiorczych.
4)Pusty karton podawany jest z przenośnika pośredniego na transporter zasilający kartonów nr 1, który transportuje go w kierunku stacji pakowania poziomego klatki pierwszej. Alternatywna trasa pustego kartonu dla klatki drugiej przebiega przez transporter zasilający kartonów nr 1, następnie nr 2, aż do stacji pakowania poziomego w klatce drugiej.
5)Po zapakowaniu produktu do pustych kartonów wyjazdowy pełnych kartonów (ze stanowisk), odpowiednio w klatce pierwszej lub drugiej. Dalej kierowane jest do windy transportu kartonów pełnych i poprzecznego transferu pełnych kartonów odpowiednio klatce pierwszej lub drugiej.
6)Następnie transportery wyjazdowe pełnych kartonów przemieszczają opakowanie zbiorcze w kierunku zespołu transporterów wyjazdowych. W miejscu następuje przemieszczenie opakowania zbiorczego za pomocą przepychacza na transporter z matą modułową.
7)Opakowanie zbiorcze przekazywane jest na transporter.
-w przypadku pakowania pionowego:
1)Produkt w pierwszej kolejności podawany jest na system kontroli etykiet.
2)Po kontroli, poprawnie zapakowane produkty podawane są na transportery. Na tym etapie produkt jest już zdefiniowany, aby trafić do klatki pierwszej lub drugiej. Przenośnik przemieszcza produkt do klatki pierwszej lub drugiej, zależnie od tego z której stacji systemu kontroli etykiet zostały odebrane.
3)W kolejnym kroku produkt podawany jest na jeden z transporterów przyspieszających. Transportery przyspieszające, przekazują produkt na przenośnik indeksujący w odpowiednio klatki pierwszej lub drugiej. Ten cyklicznie transportuje produkt w miejsce odbioru przez robota do pakowania opakowań zbiorczych.
4)Pusty karton podawany jest z przenośnika pośredniego na transporter zasilający kartonów nr 1, który transportuje go na transporter wyjazdowy pełnych kartonów (ze stanowisk) klatki pierwszej. Alternatywna trasa pustego kartonu dla klatki drugiej przebiega przez transporter zasilający kartonów nr 1, następnie nr 2 dalej na transporter wyjazdowy pełnych kartonów (ze stanowisk) klatki pierwszej.
5)Na transporterze wyjazdowym pełnych kartonów (ze stanowisk) odpowiednio klatki pierwszej i drugiej, pusty karton zatrzymywany jest na pozycjonerze przed wywrotnicą stacji pakowania pionowego.
6)Wywrotnica pobiera karton do spakowania. Po zapakowaniu produktu do pustych kartonów, opakowanie zbiorcze przekazywane jest na transporter wyjazdowy pełnych kartonów (ze stanowisk), odpowiednio w klatce pierwszej lub drugiej.
7)Dalej kierowane jest do windy transportu kartonów pełnych i poprzecznego transferu pełnych kartonów odpowiednio w klatce pierwszej i drugiej.
8)Następnie transportery wyjazdowe pełnych kartonów przemieszczają opakowanie zbiorcze w kierunku zespołu transporterów wyjazdowych. W miejscu następuje przemieszczenie opakowania zbiorczego za pomocą przepychacza na transporter z matą modułową.
Linie sortowania, podawania i załadunku (…):
1)Na początku produkt jest wkładany do bębnów rozdzielarek, gdzie jest rozcinany i wysypywany na hopper dzielarek z transporterem, z którego transportowany jest na detektor X-ray, służący do sprawdzenia stanu produktu.
2)W przypadku wykrycia produktu zawierającego zanieczyszczenia mechaniczne, detektor odrzuca go do specjalnego pojemnika, w przeciwnym razie produkt jest dostarczany na transporter wznoszący.
3)Następnie produkt jest przekazywany na transporter rozdzielający, z którego trafia do poszczególnych komór zespołu hopperów, a następnie transportowany przez transportery wibracyjne do transporterów zasilających. Położenie produktu na taśmach transporterów zasilających jest odczytywane przez czujnik wizyjny, a następnie informacja o jego położeniu jest przekazywana do robotów pobierających produkt.
4)Roboty pobierają produkt z taśmy transporterów, a następnie odkładają go do opakowań maszyny termoformującej.
5)W przypadku gdy wszystkie produkty nie zostaną pobrane z taśmy transportera trafiają one na transportery powrotne i przebywają drogę w celu ponownego zapakowania. Jeżeli czujnik wizyjny wykryje uszkodzony produkt, to nie zostanie on pobrany przez robota. Wadliwy produkt jest transportowany przez transporter zasilający, a na końcu odrzucany do odpowiedniego pojemnika znajdującego się pod transporterem.
Wnioskodawca wskazuje również, że Maszyny:
- są sterowalne za pomocą sterownika PLC;
- są programowalne przy użyciu pulpitu HMI;
- posiadają funkcje: chwytania, puszczania oraz transportowania;
- mają charakter stacjonarny - Maszyny są posadowione w jednym miejscu w danej hali przemysłowej, stanowiącej ich środowisko pracy;
- posiadają od 3 do 6 stopni swobody;
- wykonują precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów według zadanego algorytmu;
- są przystosowane tylko do pracy w środowisku przemysłowym - zostały ulokowane w danej hali produkcyjnej Spółki;
- wymieniają dane w formie cyfrowej pomiędzy urządzeniami, które są w nich zabudowane, m in: silnikami, transporterami itp.;
- są podłączone z systemem teleinformatycznym Spółki;
- są monitorowane za pomocą różnych czujników;
- są zintegrowane za pomocą przenośników z maszynami produkującymi i pakującymi wyroby.
Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że:
- Maszyny zostały bezpośrednio nabyte od producenta jako nowe, w stanie fabrycznym;
- Amortyzacja Maszyn jeszcze się nie zakończyła;
- nie korzysta/nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT;
- osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych;
- w przypadku uznania przez tutejszy organ podatkowy stanowiska Wnioskodawcy w zakresie uznania Maszyn za roboty przemysłowe za prawidłowe, odliczy koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 38eb Ustawy CIT. Kwota odliczenia od dochodu przewidziana w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT nie przekroczy wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę z pozarolniczej działalności gospodarczej (bez uwzględniania przychodów z zysków kapitałowych);
- nabył Maszyny w trakcie roku podatkowego, który rozpoczął się przed 2022 r.
Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 30 maja 2023 r. potwierdziliście Państwo, że każda ze wskazanych we wniosku Maszyn:
- jest wielozadaniowa,
- wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
- jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi Państwa procesy produkcyjne, w szczególności z systemem zarządzania produkcją, umożliwiającym m.in. zdalny podgląd panelu operatorskiego, zdalne programowanie, dodawanie nowych procedur.
W uzupełnieniu tym wskazaliście Państwo ponadto, że:
- Koszty nabycia ww. Maszyn nie zostały i nie zostaną Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
- Dokonywane od wskazanych we wniosku Maszyn odpisy amortyzacyjne rozliczają Państwo jako koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy CIT.
Pytania
1)Czy opisane przez Wnioskodawcę w treści stanu faktycznego Maszyny spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT?
2)Czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyn stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym czy Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie?
3)Czy z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyn Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyn, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Opisane przez Wnioskodawcę w treści stanu faktycznego Maszyny spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT.
Ad. 2
Poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyn stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie.
Ad. 3
Z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyn Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyn, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad 1
Zgodnie z art. 38eb ust 3 Ustawy CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Opisane w treści przedmiotowego stanu faktycznego Maszyny spełniają wszystkie niezbędne warunki, do kwalifikacji ich jako roboty przemysłowe (w świetle treści art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT):
1)są automatycznie sterowalne - sterowanie następuje za pomocą sterownika PLC;
2)są programowalne - przy użyciu pulpitu HMI;
3)są wielozadaniowe - Maszyny posiadają funkcje: chwytania, puszczania oraz transportowania;
4)mają charakter stacjonarny - Maszyny są posadowione w jednym miejscu w hali przemysłowej, stanowiącej ich środowisko przemysłowe;
5)posiadają 3 stopnie swobody. Maszyny posiadają od 3 do 6 stopni swobody;
6)mają właściwości manipulacyjne - dokonując wykładni użytego w powyższym przepisie zwrotu „manipulacyjne” należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „manipulacyjne” oznacza wykonywanie precyzyjnych czynności ręcznie lub za pomocą narzędzia trzymanego w ręku. Natomiast jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Maszyny wykonują precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów wg zadanego algorytmu. W konsekwencji, Maszyny niewątpliwie mają właściwości manipulacyjne;
7)są przeznaczone do zastosowań przemysłowych - Maszyny są przystosowane tylko do pracy w środowisku przemysłowym - zostały ulokowane w halach produkcyjnych Spółki;
8)wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania - Maszyny wymieniają dane w formie cyfrowej pomiędzy urządzeniami, które są w niej zabudowane między innymi: silnikami, transporterami itp. Ma to na celu zdalne sterowanie, programowanie i monitorowanie poszczególnych urządzeń w chodzących w skład maszyny;
9)Maszyny są podłączone z systemem teleinformatycznym Spółki. Jest to system zarządzania produkcją umożliwiający m. in. zdalny podgląd panelu operatorskiego, zdalne programowanie, dodawanie nowych procedur itp.;
10)są monitorowane za pomocą różnych czujników;
11)są zintegrowane za pomocą przenośników z maszynami produkującymi i pakującymi wyroby.
Ad 2
Zgodnie z art. 38eb ust 1 Ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Natomiast art. 38eb ust. 2 Ustawy CIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Z kolei art. 38eb ust. 5 stanowi, że odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.
Stosownie do brzmienia przepisu art. 15 ust. 1 Ustaw CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy CIT kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że Spółka będzie uprawniona do skorzystania z odliczenia o którym mowa w treści art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT z uwagi na:
1)poniesienie kosztów uzyskania przychodów na nabycie robota przemysłowego (w postaci Maszyn);
2)datę poniesienia kosztów uzyskania przychodów na robotyzację - tj. przedmiotowe wydatki będą stanowić koszty uzyskania przychodu w trakcie trwania roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., i w kolejnych latach podatkowych aż do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r;
3)uzyskiwanie przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Podsumowując, poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyn stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie, w wysokości 50% wartości odpisów amortyzacyjnych Maszyn zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach podatkowych: 2022- 2026.
Ad 3
Zgodnie z art. 38eb ust 1 Ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Z kolei art. 38eb ust. 5 stanowi, że odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Stosownie do brzmienia przepisu art. 15 ust. 1 Ustaw CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy CIT kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m.
Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na nabycie Maszyn, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, z uwagi na to, że stanowią one środki trwałe. Wnioskodawca rozlicza/rozliczy przedmiotowe wydatki w kosztach uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.
Zdaniem Wnioskodawcy, o momencie poniesienia kosztów z perspektywy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku wydatków na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej można mówić dopiero w momencie dokonania odpisu amortyzacyjnego.
O poniesieniu kosztu uzyskania przychodu można mówić wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Wydatek poniesiony na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, w związku z czym w momencie ich zakupu nie dochodzi do poniesienia kosztu uzyskania przychodu.
Kosztem uzyskania przychodu jest natomiast dokonany od takich środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych odpis amortyzacyjny. Wobec czego poniesienie kosztu uzyskania przychodu następuje w momencie dokonania odpisu amortyzacyjnego od środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, a nie w momencie ich zakupu.
Uprawnienie podatnika do rozliczenia ulgi, o której mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do robotów przemysłowych nabytych przed 1 stycznia 2022 r. było już potwierdzane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS). Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.221. 2022.2.AW, DKIS stwierdził:
„zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że Spółka będzie uprawniona w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od robotów nabytych przed 2022 r.”
Analogiczny pogląd DKIS wyraził w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.212.2022.4.BK:
„Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych niezależnie od tego czy zostały one uznane za środek trwały przed czy też od 1 stycznia 2022 r. - odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.”
Podsumowując, z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyn, Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyn, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: Ustawa nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Według art. 38eb ust. 2 ww. ustawy:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Z opisu sprawy wynika, że zajmujecie się Państwo szeroko rozumianym procesem produkcji mięsa wieprzowego, drobiowego i przetworów mięsnych. Prowadząc swoją działalność, podejmujecie czynności mające na celu optymalizację własnych procesów produkcyjnych. W tym celu w okresie przed 1 stycznia 2022 r. nabyliście Państwo 11 nowych maszyn służących pakowaniu produktów otrzymywanych z linii technologicznej. Wśród nabytych maszyn znajdują się:
- Dwie maszyny pakujące (...). Każda z nich stanowi zespół urządzeń zbudowany w celu prowadzenia procesu pakowania produktów do opakowań zbiorczych, wraz z kontrolą jakości etykiet znajdujących się na produkcie. Każda z maszyn posiada stacje pakowania poziomego i pionowego.
- Dwie linie do sortowania, podawania i załadunku (...). Każda z nich składa się z połączonych ze sobą modułów wykonujących kolejne etapy sortowania, podawania i załadunku produktów:
- Trzy roboty do pakowania. Każdy z nich składa się z programów narzędziowych służących do manipulowania przedmiotami, jednostki mechanicznej robota oraz kontrolera.
- Dwa roboty do pakowania opakowań zbiorczych.
- Linię do pakowania parówek w kartony.
- System układania opakowań zbiorczych w palety;
- dalej łącznie jako: Maszyny.
Maszyny te zostały bezpośrednio nabyte od producenta jako nowe, w stanie fabrycznym -w trakcie roku podatkowego, który rozpoczął się przed 2022 r.
Wymienione Maszyny:
- są sterowalne za pomocą sterownika PLC;
- są programowalne przy użyciu pulpitu HMI;
- posiadają funkcje: chwytania, puszczania oraz transportowania;
- mają charakter stacjonarny - Maszyny są posadowione w jednym miejscu w danej hali przemysłowej, stanowiącej ich środowisko pracy;
- posiadają od 3 do 6 stopni swobody;
- są wielozadaniowe - wykonują precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów według zadanego algorytmu;
- są przystosowane tylko do pracy w środowisku przemysłowym - zostały ulokowane w danej hali produkcyjnej Spółki;
- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
- są połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi Państwa procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów, co wprost wynika z treści Wniosku,
- są monitorowane za pomocą różnych czujników;
- są zintegrowane za pomocą przenośników z maszynami produkującymi i pakującymi wyroby.
Koszty nabycia ww. Maszyn nie zostały i nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Dokonywane od wskazanych we wniosku Maszyn odpisy amortyzacyjne Wnioskodawca rozlicza jako koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy CIT.
Amortyzacja Maszyn jeszcze się nie zakończyła. Nie korzystacie/nie będzie korzystali Państwo ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT. Osiągacie przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy wskazane we wniosku Maszyny spełniają definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.
Odnosząc się do powyższej Państwa wątpliwości wskazać należy, że z opisu sprawy wynika, iż wymienione we wniosku Maszyny wypełniają definicję robota przemysłowego wskazaną w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, ponieważ są maszynami automatycznie sterowalnymi, programowalnymi i stacjonarnymi, posiadającymi od 3 do 6 stopni swobody i są wykorzystywane w produkcji dla zastosowań przemysłowych. Przedstawiony we wniosku opis działania robotów wskazuje, że posiadają właściwości manipulacyjne.
Ponadto jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego każda z ww. Maszyn spełnia łącznie następujące warunki:
1)Wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
2)Połączona jest z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi Państwa procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, które umożliwiają m.in. podgląd panelu operatorskiego, zdalne programowanie, dodawanie nowych procedur.
3)Jest monitorowana za pomocą różnych czujników.
4)Jest zintegrowana za pomocą przenośników z maszynami produkującymi i pakującymi wyroby.
Zatem Państwa stanowisko zgodnie z którym opisane we wniosku Maszyny spełniają definicje robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) należało uznać za prawidłowe.
Przedmiot Państwa wątpliwości jest również kwestia ustalenia czy poniesione przez Państwa koszty nabycia Maszyn stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym czy jesteście Państwo uprawnieni do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie, poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwoty stanowiącej 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyn, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026.
Zauważyć należy, że ulga na robotyzację polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania, przez podatnika uzyskującego przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przy czym dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r. do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Powyższe wynika wprost z uzasadnienia do ustawy nowelizującej, gdzie wskazano: Projektowana ulga funkcjonować będzie na kształt podobny do już obowiązującej, sprawdzonej ulgi na badania i rozwój. Podatnikowi, prowadzącemu działalność przemysłową (produkcyjną), będzie przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie będzie mogło przekroczyć 50% wysokości kosztów.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
W myśl art. 16f ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.
Zgodnie z art. 16g ust.1 pkt 1 ww. ustawy:
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 i 12 ww. ustawy:
Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio wydatków na nabycie ww. składników majątku, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.
Amortyzacja rozpoczyna się w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały/wartość niematerialna i prawna został wprowadzony do ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych i dokonuje się jej do miesiąca, w którym nastąpi zrównanie odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową lub w którym ww. składnik majątku zostanie postawiony w stan likwidacji.
Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, którą w przypadku odpłatnego nabycia stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT.
Przy czym aby wskazane we wniosku wydatki mogły stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, muszą zostać zakwalifikowane do wydatków ujętych w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT.
W omawianej sprawie, skoro jak stwierdzono powyżej, nabyte przez Państwa fabrycznie nowe Maszyny stanowią roboty przemysłowe, o których mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT uznać należy, że wydatki poniesione na nabycie ww. Maszyn stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o CIT.
Ponadto uwzględniając okoliczność, że jak wynika z opisu sprawy:
-będziecie Państwo rozliczać dokonywane od Robotów odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
-koszty nabycia ww. Robotów nie zostały i nie zostaną Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowy oraz nie będą uwzględniane przy kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,
-uzyskujecie Państwo przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych
to możliwe jest zastosowanie ulgi na robotyzację w stosunku do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od opisanych we wniosku Maszyn, poniesionych i rozliczonych podatkowo po 1 stycznia 2022 r. do końca 2026 r.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 należało również uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym sformułowanymi przez Państwa we wniosku pytaniami.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right