Wdrożenie Systemu CEEB nie nakłada na jednostki samorządu dodatkowych obowiązków to wsparcie realizacji działań gmin
Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapewnia, że ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków nie nakłada na jednostki samorządu terytorialnego dodatkowych obowiązków. CEEB to narzędzie dla samorządów lokalnych służące do zbierania informacji w celu planowania i realizacji polityk lokalnych.
We wspólnym oświadczeniu MRiT oraz MKiŚ wskazano:
ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków nie ustanawia żadnych limitów, związanych z koniecznością wykonania i przeprowadzenia inwentaryzacji źródeł emisji z ogrzewania gospodarstw domowych;
gminy nadal będą wykonywać, w niezmienionym kształcie, swoje obowiązki wynikające z innych przepisów tj. np. uchwalanych przez sejmiki województw Programów Ochrony Powietrza;
zebranie, weryfikacja i monitorowanie danych o ogrzewaniu budynków i źródłach spalania paliw jest też niezbędne w celu wdrażania tzw. „uchwał antysmogowych” przyjmowanych lokalnie na podstawie art. 96 ustawy Prawo ochrony środowiska.
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków to narzędzie dla samorządów
budowa i uruchomienie systemu CEEB to udostępnienie samorządom lokalnym jednolitego narzędzia do zbierania informacji, które powinny być gromadzone w celu planowania i realizacji polityk lokalnych, w szczególności na potrzeby Programów Ochrony Powietrza;
brak jednolitego narzędzia oraz zakresu działań inwentaryzacyjnych spowodował brak możliwości porównywania gromadzonych danych nie tylko na poziomie regionalnym, ale nawet krajowym, czego skutkiem były utrudnienia związane z opracowywaniem polityk niskoemisyjnych;
wdrożenie Systemu CEEB stanowi wsparcie realizacji działań gmin w tym obszarze i umożliwi zmniejszenie kosztów inwentaryzacji źródeł ogrzewania (koszty zleceń dla firm zewnętrznych, koszty inwentaryzacji prowadzonych przez pracowników gminnych);
dzięki elektronicznej inwentaryzacji obywatele zyskują dodatkowe korzyści - np. będą mogli w łatwy sposób uzyskać informacje na potrzeby uproszczonej analizy efektywności energetycznej budynku, co pozwoli ocenić stan energetyczny budynku i zaplanować działania termomodernizacyjne, tak aby poprawić efektywność energetyczną budynku, a tym samym lepiej zarządzać kosztami ogrzewania;
zebrane dane pozwolą określić, z których programów publicznych związanych z termomodernizacją będzie można skorzystać;
łatwa inwentaryzacja budynków
wprowadzenie Systemu CEEB, nie określa obowiązku przeprowadzenia analizy efektywności energetycznej budynków, nie stanowi zatem uzasadnienia dla konieczności utworzenia nowych etatów czy narzędzi wsparcia finansowego dla samorządów;
cały czas trwają prace nad rozwojem Systemu Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, jednym z elementów rozwojowych jest wprowadzenie od 7 grudnia 2023 r. funkcjonalności dzięki której każdy właściciel może sam przeprowadzić inwentaryzację stanu swojego budynku, co w znacznym stopniu wesprze i usprawni pracę gmin w realizacji ich zadań;
budowa Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, to skutek przyjęcia w dniu 28 października 2020 r. przez Sejm RP zmiany ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw.
Redakcja INFORLEX