Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.618.2023.2.RG
Uznania zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (odrębnie dla każdego przedszkola) za przedsiębiorstwo (pytanie nr 2), Wniesienia do spółki zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (w formie przedszkola) za czynność niepodlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy (pytanie nr 1).
Interpretacja indywidualna –stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
-nieprawidłowe w części dotyczącej uznania zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (odrębnie dla każdego przedszkola) za przedsiębiorstwo,
-prawidłowe w części dotyczącej uznania wniesienia do spółki zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (w formie przedszkola) za czynność niepodlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 5 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania:
-zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (odrębnie dla każdego przedszkola) za przedsiębiorstwo (pytanie nr 2),
-wniesienia do spółki zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (w formie przedszkola) za czynność niepodlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy (pytanie nr 1).
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 listopada 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2005 r. prowadzi Pani Przedszkole Niepubliczne 1, przy ul. ….
Działalność ta ma charakter stały i zorganizowany oraz prowadzona jest w oparciu o zespół praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych (służących wykonywaniu i prowadzeniu działalności oświatowej).
W skład tego zespołu praw i rzeczy wchodzą m.in. prawo do korzystania z nieruchomości, wynikające z umowy najmu, prawo do korzystania z mediów, wynikające z umowy najmu, meble, zabawki, zabudowa i wyposażenie kuchni, pomoce dydaktyczne w postaci książek i wielu różnych materiałów służących do realizowania zadań w ramach zajęć, wyposażenie placów zabaw, zaplecze biurowe z umeblowaniem i wyposażeniem, monitory interaktywne wraz z komputerami w salach dydaktycznych, umowy o pracę oraz cywilnoprawne, zawarte z personelem, a także wymagana dokumentacja dotycząca prowadzonej działalności oświatowej.
Od 2015 roku prowadzi Pani także Przedszkole Niepubliczne 2, …, o podobnym stopniu zorganizowania, którego działalność także prowadzona jest w oparciu o analogiczny zespół praw majątkowych i rzeczy, służących wykonywaniu i prowadzeniu działalności oświatowej, przy czym prawo do korzystania z nieruchomości wynika w tym przypadku z prawa własności, zaś korzystanie z mediów odbywa się na podstawie umów z dostawcami mediów.
Obydwa przedszkola mają swoją strukturę organizacyjną, bazę lokalową oraz są wyposażone w majątek i kadry niezbędne do prowadzenia działalności oświatowej.
Ze względów związanych z sukcesją prowadzonej działalności oświatowej, zamierza Pani utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i wnieść do niej przedszkola. Planowana spółka stanie się ich organem prowadzącym.
Zgodnie z regulacjami Kodeksu spółek handlowych, dotyczącymi spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka ta może być zawarta w każdym celu dozwolonym prawem, także nie polegającym na prowadzeniu działalności gospodarczej.
Ma to dla Pani bardzo duże znaczenie albowiem prowadzona przez Panią działalność oświatowa (w postaci prowadzenia przedszkoli) zgodnie z art. 170 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2023.900 tj.) nie stanowi działalności gospodarczej.
Wobec powyższych okoliczności, rozważając różne aspekty zmiany formy prawnej podmiotu prowadzącego przedszkole - z działalności jednoosobowej na spółkę prawa handlowego, posiadającą osobowość prawną, zmuszona jest Pani rozważyć, czy wniesienie zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (w formie przedszkola) do spółki, może być potraktowane jako wniesienie do spółki przedsiębiorstwa (względnie jego zorganizowanej części), z czym wiąże się zwolnienie takiej transakcji z podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 6. pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931 tj.)
Przytoczone wyżej zagadnienie związane jest z rozstrzygnięciem innej kwestii, a mianowicie, czy podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej jakim jest wnioskodawczyni (zgodnie art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe) prowadzi przedsiębiorstwo, które jest objęte wyłączeniem przedmiotowym spod regulacji dotyczącej podatku od towarów i usług, przewidzianym w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji rozstrzygnięcie, czy transakcja wniesienia ww. zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (domyślnie lub umownie - przedsiębiorstwa oświatowego) jest zwolniona podatkiem od towarów i usług, jest bardzo istotne dla Pani z podatkowego punktu widzenia.
Odwołując się bowiem do definicji przedsiębiorstwa, zawartej w art. 55(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.2022.1360 tj.), stwierdzić należy, iż przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Rodzi się zatem wątpliwość, czy podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej, w rozumieniu Prawa oświatowego, prowadzi przedsiębiorstwo w postaci zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej.
W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania Organu wskazała Pani:
1)Czy jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Nie jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2)Czy poza działalnością związaną ż prowadzeniem przedszkoli prowadzi Pani jeszcze działalność w innym zakresie? Jeżeli tak, należy wskazać jaka to działalność.
Nie prowadzi Pani działalności w żadnym innym zakresie.
3)Czy zamierza Pani wnieść do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, którą Pani zamierza utworzyć, obydwa prowadzone przez Panią przedszkola, tj.: Przedszkole Niepubliczne 1 i Przedszkole Niepubliczne 2? Jeżeli zamierza Pani wnieść do spółki jedno z wymienionych przedszkoli, należy wskazać które.
Ze względów sukcesyjnych, a także zagadnienia rozliczania subwencji oświatowej, wypłacanej oddzielnie dla każdego z przedszkoli, rozważa Pani wniesienie każdego z przedszkoli do osobnej spółki (powstaną w takiej sytuacji dwie spółki z o.o., każda z wkładem aportowym w postaci jednego z Przedszkoli). Czynności te nie będą dokonane jednocześnie ani w krótkim okresie (przewidywana przerwa - 2 lata).
Pani plany zakładają wniesienie każdego z Przedszkoli do spółki z o.o. - najprawdopodobniej dwóch oddzielnych.
4)Czy zespół praw majątkowych i rzeczy oraz zespół składników niematerialnych związany z prowadzeniem przez Panią działalności oświatowej w formie przedszkoli tj. Przedszkola Niepublicznego 1 i Przedszkola Niepublicznego 2 stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r, poz. 1610 ze zm.)?
Każde z przedszkoli, tj. Przedszkola Niepublicznego 1 i Przedszkola Niepublicznego 2 stanowi oddzielne przedsiębiorstwo, wyodrębnione organizacyjnie - posiadające własnego Dyrektora, kadrę, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (wskazujących konkretne przedszkole jako miejsce pracy), oddzielne statuty (ew. dodatkowo regulaminy), grupę klientów, przychody - pozwalające mu na samodzielną działalność.
Pani, poza byciem organem prowadzącym obu przedszkoli i sprawowaniem nadzoru nad ich funkcjonowaniem, nie zajmuje w żadnych z nich żadnego stanowiska.
5)Czy na moment wniesienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zespołu/zespołów składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną przez Panią działalnością w formie przedszkoli, zespół ten/każdy z zespołów (przedszkole/przedszkola) będzie wyodrębniony/będą wyodrębnione w Pani przedsiębiorstwie na płaszczyźnie:
a.organizacyjnej, tj. czy wyodrębnienie zostanie dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (tj. nastąpi ich faktyczne wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej Pani przedsiębiorstwa)? Jeśli tak, to jakie przesłanki o tym świadczą?
Każde z przedszkoli posiada oddzielny, własny statut, wymagany przez ustawę (oraz ewentualne dodatkowe regulaminy wewnętrzne), strukturę organizacyjną (kierownictwo, podział na oddziały), odrębną kadrę pracowniczą i prowadzi związaną z nią dokumentację pracowniczą. Stanowi zatem już obecnie wyodrębnioną organizacyjnie, samodzielną jednostkę w ramach Pani działalności. Świadczy o tym zatem prowadzona dokumentacja i brak powiązań organizacyjnych (poza organem prowadzącym i nadzorem) z drugim z przedszkoli.
Oddzielnie wypłacana jest także dla każdego z przedszkoli i oddzielnie rozliczana subwencja oświatowa.
b.finansowej, tj.- czy będzie posiadał samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz czy na podstawie prowadzonej przez Panią ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności? Jeśli tak, to jakie przesłanki o tym świadczą?
Prowadzi Pani osobną ewidencję przychodów dla każdej placówki, natomiast w chwili obecnej koszty z punktu widzenia księgowego są rozliczane razem - w ramach jednej ewidencji podatkowej (pod jednym NIP) - we względu na prowadzony w Pani działalności rodzaj ewidencji podatkowej (podatkowa książka przychodów i rozchodów). Wnioskodawczyni we własnym zakresie, bez wyodrębnionej sformalizowanej ewidencji, kontroluje koszty działania każdej z placówek. Na fakturach kosztowych umieszczana jest bowiem oznaczanie „Przedszkole 2” lub „Przedszkole 1” jako nabywca, co daje możliwość zarówno bieżącego kontrolowania kosztów działalności każdej z placówek - jak również łatwego wprowadzenia sformalizowanej ewidencji kosztów dla każdej z nich.
Oddzielnie wypłacana jest także dla każdego z przedszkoli i oddzielnie rozliczana subwencja oświatowa.
c.funkcjonalnej tj. czy będzie stanowił potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze? Jeśli tak, to jakie przesłanki o tym świadczą?
Każde z przedszkoli może samodzielnie funkcjonować, niezależnie od organu prowadzącego - posiadając własną strukturę organizacyjną, kierownictwo, dokumentację, kadrę pracowniczą, grupę klientów, ewidencjonowane przychody i koszty. Można wskazać, że obecnie związek obydwu przedszkoli między sobą w aspekcie funkcjonalnym dotyczy wyłącznie organu prowadzącego (Wnioskodawczyni) - poza tym każde z nich samodzielnie i niezależnie od drugiego realizuje zadania gospodarcze, pozostając pod wspólnym nadzorem organu prowadzącego, który ma także charakter właścicielski.
Z łatwością można sobie wyobrazić przekazanie prowadzenia każdego z przedszkoli innemu podmiotowi niż Wnioskodawczyni, bez istotnego wpływu na ich bieżące funkcjonowanie.
6)Czy zespoły składników majątkowych wykorzystywanych w prowadzonej przez Panią działalności oświatowej (Przedszkole Niepubliczne 1 i Przedszkole Niepubliczne 2):
a)są ze sobą powiązane? Jeżeli tak, należy wskazać na jakiej płaszczyźnie to powiązanie występuje i na czym to powiązanie polega,
Powiązanie w obecnej strukturze ma wyłącznie charakter właścicielski, oba przedszkola są nadzorowane przez organ prowadzący, Pani jako organ prowadzący nie zajmuje zarazem w tych przedszkolach stanowisk kierowniczych. W wyjątkowych sytuacjach może dochodzić do wzajemnego wsparcia obydwu podmiotów, np. poprzez realizowanie wspólnych zakupów materiałów i środków do działalności, czy wyjątkowo oddelegowania pracownika do pracy w drugiej z placówek - jednak działania takie wynikają z doraźnych potrzeb i nie tworzą stałego powiązania.
b)są odrębnymi niezależnymi jednostkami?
Tak, pozostają odrębnymi i niezależnymi w codziennej działalności jednostkami.
7)Czy wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzeniem przedszkola/przedszkoli: zostaną wniesione da spółki z o.o.? Jeżeli nie - należy wskazać, które z tych składników nie będą wniesione do spółki i dlaczego?
Zamierza Pani wnieść do spółki wszystkie prawa i rzeczy pozwalające na działalność przedszkola i według dzisiejszego stanu rzeczy nie przewiduje w tym zakresie istotnych wyłączeń. Do spółek z pewnością nie zostaną wniesione ewidencje podatkowe, które są związane z prowadzeniem działalności pod Pani numerem NIP.
8)Czy spółka z o.o. będzie kontynuowała działalność prowadzoną obecnie przez przedszkole/każde z przedszkoli wyłącznie przy pomocy składników materialnych i niematerialnych wniesionych do spółki?
Według wiedzy i Pani zamiarów spółki z o.o. będą kontynuować działalność obecnych przedszkoli wyłącznie przy pomocy składników materialnych i niematerialnych wniesionych do spółek, jako zespół rzeczy, praw i zobowiązań, z czasem z pewnością poszczególne składniki ulegać będą wymianie, uzupełnieniu lub dostosowaniu w miarę zużycia lub zmiany wymagań dot. prowadzonej działalności.
9)Czy spółka będzie musiała podjąć jakieś działania faktyczne lub prawne (np. zawarcie umów z podmiotami trzecimi, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi w ramach transakcji, itp.) bądź zaangażować inne składniki majątku w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o wniesione przez Panią składniki materialne i niematerialne? Jeśli tak - należy wskazać, jakie działania faktyczne lub prawne spółka z o.o. będzie musiała podjąć/wykonać w celu prowadzenia/kontynuowania działalności przedszkola/przedszkoli w oparciu o wniesione składniki majątkowe?
W zakresie praw majątkowych może być konieczne aneksowanie umów dotyczące dostaw towarów i usług dla przedszkoli, względnie umowy najmu - jednak nie jest przewidywana konieczność zapewnienia innych składników majątku, poza wniesionymi do spółki, ze względu na ich funkcjonalną kompletność i wystarczający zakres dla prowadzonej działalności przedszkoli.
Od strony administracyjnej konieczne będzie dokonanie zmiany wpisu placówki przedszkolnej w ewidencji szkół i placówek niepublicznych - poprzez wskazanie nowego organu prowadzącego - spółki.
10)Czy nastąpi przejęcie przez spółkę z o.o. pracowników przedszkola/przedszkoli na podstawie art. 23 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.)? Jeśli tak, to czy to przejęcie będzie dotyczyło wszystkich zatrudnionych pracowników.
Tak, planuje Pani przejąć każdego aktualnie zatrudnionego pracownika do utworzonej spółki, odpowiedniej dla danej placówki.
11)Czy zakresem pytania nr 2 we wniosku objęte jest wniesienie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dwóch prowadzonych przez Panią przedszkoli, tj.: Przedszkole Niepubliczne 1 i Przedszkole Niepubliczne 2?
Pytanie nr 2, ze względu na organizacyjną odrębność każdego z przedszkoli i jego samodzielny status, dotyczy każdego z przedszkoli odrębnie, choć zamierza Pani wnieść do spółek obydwa prowadzone przedszkola - jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 3 powyżej.
Pytania
1)Czy zorganizowany zespół praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służący prowadzeniu działalności oświatowej (przedszkola) przez podmiot prowadzący działalność oświatową (która zgodnie z art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe - nie jest działalnością gospodarczą) będzie objęty wyłączeniem przedmiotowym spod regulacji dotyczącej podatku od towarów i usług, przewidzianym w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
2)Czy wniesienie zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (w formie przedszkola), do spółki może być potraktowane jako wniesienie do spółki przedsiębiorstwa (względnie jego zorganizowanej części), z czym wiąże się zwolnienie takiej transakcji z podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931 tj.)?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie odpowiedź na obydwa pytania jest odpowiedzią twierdzącą.
Dot. pytania 1
W Pani ocenie podmiot prowadzący działalność oświatową, która zgodnie z właściwą ustawą nie jest działalnością gospodarczą prowadzi przedsiębiorstwo. Zgodnie z definicją zawartą w art. 55(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.2022.1360 t.j.), przedsiębiorstwem jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. W literaturze podkreśla się, że definicja kodeksowa stanowi wyraz tzw. przedmiotowego ujęcia przedsiębiorstwa. W świetle art. 55(1) przedsiębiorstwo jest rozumiane nie tylko jako zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, ale zwłaszcza jako zorganizowany kompleks majątkowy, a zatem określona całość, „funkcjonalny organizm gospodarczy”. Akcentuje się zarazem tzw. pierwiastka organizacyjnego przedsiębiorstwa. (M. Balwicka-Szczyrba [w:] Kodeks cywilny. Komentarz aktualizowany, red. A. Sylwestrzak, LEX/el. 2023, art. 55(1).
Dalej, za powołanym komentarzem, wskazać należy, że „osoba podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo jest irrelewantna dla definiowania przedsiębiorstwa w znaczeniu przedmiotowym, tj. nie można uzależniać uznania określonego zespołu składników za przedsiębiorstwo od tego, czy prowadzi je ten czy inny podmiot, a nadto jeden, czy większa liczba podmiotów”.
Wskazuje się także, że jeden podmiot będzie prowadził więcej niż jedno przedsiębiorstwo.
Warto także odwołać się w tym zakresie do ustawy o podatku od towarów i usług, która definiując zorganizowaną część przedsiębiorstwa w art. 2 pkt 27e) także nie odnosi tej definicji do podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo, lecz podkreśla organizacyjne i finansowe wyodrębnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), ich przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (a nie tylko do prowadzenia działalności gospodarczej), oraz okoliczność, że ww. zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zarówno przedsiębiorstwo, jak i zorganizowana część przedsiębiorstwa, muszę posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części) muszą zatem umożliwić podjęcie w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W opisanym stanie faktycznym składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład przedszkola, cechują się wyodrębnieniem funkcjonalnym oraz organizacyjnym (każde z przedszkoli posiada kierownika), a ze względu na stopień swojej organizacji umożliwiają prowadzenie ich w formie odrębnego przedsiębiorstwa.
Odwołując się zarazem do wyżej wskazanych poglądów traktujących przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym jako istniejące niezależnie od podmiotu który je prowadzi tym należy uznać, że podmiot prowadzący działalność oświatową, która z mocy ustawy nie jest uznawana za działalność gospodarczą, prowadzi swoją działalność w formie przedsiębiorstwa, w ujęciu przedmiotowym.
Przyjmując natomiast, iż podmiot taki prowadzi przedsiębiorstwo, to transakcje dotyczące tego przedsiębiorstwa będą objęte wyłączeniem przedmiotowym przewidzianym w artykule 6 punkt jeden ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzupełnienie stanowiska dot. pytania 1
W Pani ocenie, zorganizowany zespół praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służący prowadzeniu działalności oświatowej (przedszkola) przez podmiot prowadzący działalność oświatową, będzie objęty wyłączeniem przedmiotowym spod regulacji dotyczącej podatku od towarów i usług, przewidzianym w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdy zostanie wniesiony do spółki, także wówczas, gdy dwa prowadzone przez Panią przedszkola zostaną wniesione do dwóch różnych spółek - jedno przedszkole do jednej spółki z o.o. Istotny bowiem jest w tym zakresie przedmiot wniesienia, a nie ilość podmiotów, do których wniesienie aportów następuje.
Opisane i działające przedszkola stanowią odrębne, samodzielne organizmy gospodarcze, dysponujące odrębnymi strukturami organizacyjnymi, zasobami rzeczowymi i osobowymi wystarczającymi dla realizowanych zadań oświatowych, źródłami finansowania (w tym odrębnie rozliczaną subwencją oświatową) oraz ponoszącymi koszty swojej działalności.
Stanowisko dot. pytania 2:
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Wnioski dotyczące pytania pierwszego ujmujące zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na prowadzone przedszkole jako przedsiębiorstwo w rozumieniu przedmiotowym, prowadzą do uznania, że wniesienie takiego przedsiębiorstwa (w rozumieniu przedmiotowym) jako aportu do spółki z o.o. (także każdego odrębnie do oddzielnych spółek) będą wyłączone spod regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.
Przedstawione powyżej odpowiedzi na pytania organu podatkowego potwierdzają zasadność uznania, że każde z przedszkoli oddzielnie może i powinno być traktowane jako przedsiębiorstwo w rozumieniu przedmiotowym. Każde z nich jest bowiem wyodrębnione organizacyjnie, posiada własny statut oraz strukturę organizacyjną, finansowo - posiada własne, wyodrębnione źródła przychodów (w tym subwencję oświatową) oraz ponosi koszty swojej działalności - które to przychody są ewidencjonowane w sposób rozdzielny, a łącznie z kontrolą kosztów i ich oznaczeniem dla każdego z przedszkoli - pozwalają ustalić wynik finansowy działalności każdego z przedszkoli. Są także niezależne funkcjonalnie, czego nie zmienia fakt, iż podlegają nadzorowi tego samego organu prowadzącego - osoby fizycznej.
Oznacza to zatem że wniesienie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkładu niepieniężnego w postaci zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (danego przedszkola) korzystać będzie z wyłączenia spod regulacji podatku VAT.
Dotyczy to także sytuacji, w której każde z przedszkoli zostałoby wniesione do odrębnej spółki z o.o.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
-nieprawidłowe w części dotyczącej uznania zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (odrębnie dla każdego przedszkola) za przedsiębiorstwo,
-prawidłowe w części dotyczącej uznania wniesienia do spółki zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (w formie przedszkola) za czynność niepodlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Napodstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wedługart. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Regulacje art. 6 pkt 1 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tu wymienione te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.
Ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy „transakcję zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepisy ustawy nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”. Z tej przyczyny, dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” należy odwołać się do art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.), zgodnie z którym:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego:
Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Należy zauważyć, że powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym, jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu. Użyte w ww. przepisie określenie „w szczególności” wskazuje jedynie na przykładowe wyliczenie składników przedsiębiorstwa. Oznacza to, że z jednej strony w jego skład mogą wchodzić inne elementy, niewymienione w tym artykule, a z drugiej, brak któregoś z tych elementów nie pozbawia zespołu rzeczy i praw przymiotu przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi jednak stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:
Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W świetle tej definicji zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia, jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny być w szczególności aktywa obrotowe, ale także czynnik ludzki (pracowniczy).
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.
Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).
Podsumowując, na gruncie ustawy mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
-istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
-zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
-składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
-zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Zatem dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi jego zorganizowaną część, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Trzeba zaznaczyć, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia z wydzieleniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem wydzielenia, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności wydzielanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Przy dokonaniu tej analizy pomocne, a czasami nawet niezbędne mogą okazać się orzeczenia TSUE.
W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Lüdenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak już powyżej wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Przy tym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim, w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już w prowadzonej działalności zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po dokonaniu podziału przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą, w oparciu o nabyte składniki.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani Przedszkole Niepubliczne 1. Działalność ta ma charakter stały i zorganizowany oraz prowadzona jest w oparciu o zespół praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych (służących wykonywaniu i prowadzeniu działalności oświatowej). Prowadzi Pani także Przedszkole Niepubliczne 2 o podobnym stopniu zorganizowania, którego działalność także prowadzona jest w oparciu o analogiczny zespół praw majątkowych i rzeczy, służących wykonywaniu i prowadzeniu działalności oświatowej. Obydwa przedszkola mają swoją strukturę organizacyjną, bazę lokalową oraz są wyposażone w majątek i kadry niezbędne do prowadzenia działalności oświatowej. Nie jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi Pani działalności w żadnym innym zakresie. Ze względów sukcesyjnych, a także zagadnienia rozliczania subwencji oświatowej, wypłacanej oddzielnie dla każdego z przedszkoli, rozważa Pani wniesienie każdego z przedszkoli do osobnej spółki (powstaną w takiej sytuacji dwie spółki z o.o., każda z wkładem aportowym w postaci jednego z Przedszkoli). Czynności te nie będą dokonane jednocześnie ani w krótkim okresie (przewidywana przerwa - 2 lata). Pani plany zakładają wniesienie każdego z Przedszkoli do spółki z o.o. - najprawdopodobniej dwóch oddzielnych. Na moment wniesienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zespołu/zespołów składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną przez Panią działalnością w formie przedszkoli, każdy z zespołów przedszkola będzie wyodrębniony w Pani przedsiębiorstwie na płaszczyźnie: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Przedszkole Niepubliczne 1 i Przedszkole Niepubliczne 2 pozostają odrębnymi i niezależnymi w codziennej działalności jednostkami. Zamierza Pani wnieść do spółki wszystkie prawa i rzeczy pozwalające na działalność przedszkola i według dzisiejszego stanu rzeczy nie przewiduje w tym zakresie istotnych wyłączeń. Do spółek z pewnością nie zostaną wniesione ewidencje podatkowe, które są związane z prowadzeniem działalności pod Pani numerem NIP. Według wiedzy i Pani zamiarów spółki z o.o. będą kontynuować działalność obecnych przedszkoli wyłącznie przy pomocy składników materialnych i niematerialnych wniesionych do spółek, jako zespół rzeczy, praw i zobowiązań, z czasem z pewnością poszczególne składniki ulegać będą wymianie, uzupełnieniu lub dostosowaniu w miarę zużycia lub zmiany wymagań dot. prowadzonej działalności. Planuje Pani przejąć każdego aktualnie zatrudnionego pracownika do utworzonej spółki, odpowiedniej dla danej placówki.
Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zorganizowanych zespołów składników materialnych i niematerialnych służących do prowadzenia Przedszkola Niepublicznego 1 i Przedszkola Niepublicznego 2 za zorganizowane części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.
Zespoły składników materialnych i niematerialnych stanowiące w ramach prowadzonej przez Panią działalności oświatowej Przedszkole Niepubliczne 1 i Przedszkole Niepubliczne 2, stanowią dwa odrębne zespoły składników materialnych i niematerialnych, które są organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w prowadzonej przez Panią działalności oświatowej oraz przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące konkretnie przypisane im zadania gospodarcze.
Tym samym, przedmiotem planowanego wniesienia do każdej ze spółek będą opisane we wniosku wyodrębnione organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespoły składników majątkowych, stanowiące dwie odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, tj. Przedszkole Niepubliczne 1 i Przedszkole Niepubliczne 2.
W konsekwencji, Pani stanowisko odnośnie pytania nr 2 w części dotyczącej „(…) każde z przedszkoli oddzielnie może i powinno być traktowane jako przedsiębiorstwo w rozumieniu przedmiotowym.”, należało uznać za nieprawidłowe.
Jednocześnie, skoro przedmiotem planowanego wniesienia do każdej ze spółek będą zespoły składników majątkowych, stanowiące dwie odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, to tym samym przedmiotowe transakcje, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, będą wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.
Podsumowując, Pani stanowisko:
-w części dotyczącej uznania zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (odrębnie dla każdego przedszkola) za przedsiębiorstwo, należało uznać za nieprawidłowe,
-w części dotyczącej uznania wniesienia do spółki zorganizowanego zespołu praw majątkowych i rzeczy oraz składników niematerialnych służących prowadzeniu działalności oświatowej (w formie przedszkola) za czynność niepodlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right