Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.667.2023.1.MKA

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadań w projekcie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadań w projekcie pn. „(…).”

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Realizuje ona przedsięwzięcie pn. „(...)”, dalej jako: „Projekt”, którego termin wykonania planowany jest na rok 2023. W ramach ww. Projektu zostanie wyremontowana i zmodernizowana świetlica, o której mowa powyżej.

Zakres wykonanych prac obejmuje:

1) Roboty wewnętrzne - roboty rozbiórkowe, roboty murowe, stolarka drzwiowa wewnętrzna, tynki, okładzina ścian i sufitów, roboty posadzkowe, ocieplenia stropu nad przyziemiem;

2) Roboty zewnętrzne - wymiana stolarki drzwiowej, ocieplenia ścian zewnętrznych (metoda „lekko - mokra”; od cokołu do okapu), wykonanie schodów i opaski wokół budynku z kostki, wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych;

3) Branża sanitarna - wewnętrzna i zewnętrzna kanalizacja sanitarna, wewnętrzna instalacja wodociągowa;

4) Branża elektryczna - instalacja elektryczna wewnętrzna, rozdzielnice, pomiary instalacji elektrycznej, instalacje uziemiające.

Na realizację powyższego przedsięwzięcia Gmina pozyskała dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskiej na lata 2014-2020 (PROW), na podstawie wniosku o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 „(...)” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej.

Projekt ma na celu poprawę atrakcyjności turystycznej obszaru oraz pozytywny wpływ na wizerunek miejscowości. Budynek świetlicy wiejskiej jest i będzie ogólnodostępny nieodpłatnie dla lokalnej społeczności. Nadmienić również należy, iż za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać budynku do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Realizacja przedsięwzięcia ma wpłynąć na poprawę atrakcyjności turystycznej, a przez to zachęcić zarówno mieszkańców miejscowości (...), jak i miejscowości sąsiednich, do skorzystania z wypoczynku na jej terenie, co za tym idzie również na terenie Gminy (...). Budynek jest i będzie miejscem spotkań dzieci, młodzieży i osób starszych, co w konsekwencji ma zaktywizować i zachęcić do wspólnego spędzania czasu i zintegrować poszczególne grupy społeczne.

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od realizacji Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT od realizacji Projektu.

Uzasadnienie

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.; dalej: uVAT) „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, „kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki.

Składają się na nie następujące okoliczności:

1) odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług;

2) towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT bądź w ogóle pod niego niepodlegających.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje Podatnika wykonującego określone czynności, z którymi ściśle związane są skutki podatkowo - prawne.

W przedstawionym powyżej stanie faktycznym Gmina (...) realizuje Projekt, który nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Nie jest zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 uVAT.

Wobec powyższego Gmina (...) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od realizacji Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług;.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

 Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Zatem, Gmina wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Natomiast zadania realizowane przez Gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – efekty powstałe w ramach projektu pn. „(…)” nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.  

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT i realizujecie przedsięwzięcie pn. „(…)”. W ramach ww. Projektu zostanie wyremontowana i zmodernizowana świetlica. Zakres wykonanych prac obejmuje:

1) Roboty wewnętrzne - roboty rozbiórkowe, roboty murowe, stolarka drzwiowa wewnętrzna, tynki, okładzina ścian i sufitów, roboty posadzkowe, ocieplenia stropu nad przyziemiem;

2) Roboty zewnętrzne - wymiana stolarki drzwiowej, ocieplenia ścian zewnętrznych (metoda „lekko - mokra”; od cokołu do okapu), wykonanie schodów i opaski wokół budynku z kostki, wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych;

3) Branża sanitarna - wewnętrzna i zewnętrzna kanalizacja sanitarna, wewnętrzna instalacja wodociągowa;

4) Branża elektryczna - instalacja elektryczna wewnętrzna, rozdzielnice, pomiary instalacji elektrycznej, instalacje uziemiające.

Na realizację powyższego przedsięwzięcia pozyskaliście Państwo dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskiej na lata 2014-2020 (PROW), w ramach poddziałania pn. „(…)”.

Projekt ma na celu poprawę atrakcyjności turystycznej obszaru oraz pozytywny wpływ na wizerunek miejscowości. Budynek świetlicy wiejskiej jest i będzie ogólnodostępny nieodpłatnie dla lokalnej społeczności. Nadmienić również należy, iż za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać budynku do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Budynek jest i będzie miejscem spotkań dzieci, młodzieży i osób starszych, co w konsekwencji ma zaktywizować i zachęcić do wspólnego spędzania czasu i zintegrować poszczególne grupy społeczne.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku – efekty powstałe w ramach projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z Państwa wskazaniem, będziecie Państwo realizować zadanie w ramach którego zostanie wyremontowana i zmodernizowana świetlica. Budynek świetlicy wiejskiej jest i będzie ogólnodostępny nieodpłatnie udostępniany dla lokalnej społeczności. Za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Nie będziecie Państwo wykorzystywali budynku świetlicy do sprzedaży opodatkowanej VAT. Usługi polegające na wyremontowaniu i zmodernizowaniu świetlicy w ramach realizacji projektu pn. „(…)” będą bezpłatne.

Tym samym w rozpatrywanej sprawie nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” dofinansowanego ze środków unijnych, ponieważ - jak podali Państwo we wniosku - efekty powstałe w ramach ww. projektu nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowiskouznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00