Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.563.2023.2.MW
Czy wypłacając klientom – nierezydentom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Spółka jest zobowiązana do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 26 ust. 2c Ustawy o CIT?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wypłacając klientom – nierezydentom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Spółka jest zobowiązana do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 26 ust. 2c Ustawy o CIT jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą odsetek lub dyskonta od zagranicznych papierów wartościowych, których emitentem nie jest Wnioskodawca.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną, bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2324 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”), polskim rezydentem podatkowym.
Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca pełni rolę podmiotu prowadzącego rachunki papierów wartościowych oraz rachunki zbiorcze, o których mowa w art. 41 ust. 4d i ust. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U z 2022 r., poz. 2647, dalej: „Ustawa o PIT”) oraz w art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U z 2022 r., poz. 2587, dalej: „Ustawa o CIT”). Są to rachunki papierów wartościowych i rachunki zbiorcze, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 oraz w art. 8a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 646 ze zm.; dalej: „Ustawa o obrocie”).
Na wskazanych rachunkach, prowadzonych przez Bank zapisane są papiery wartościowe oferowane na rynku krajowym, a Bank jest uczestnikiem krajowego systemu depozytowego tj. Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.
Z kolei, papiery wartościowe oferowane na rynkach zagranicznych, z których uprawnieni są klienci Banku, zapisane są na odpowiednikach rachunków papierów wartościowych lub rachunków zbiorczych, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie, ale prowadzonych przez zagraniczne instytucje powiernicze, będące uczestnikami zagranicznego systemu depozytowego, na zasadach określonych we właściwym prawie obcym. Wnioskodawca nie jest uczestnikiem zagranicznego systemu depozytowego. Dla klientów Banku uprawnionych z papierów wartościowych oferowanych na rynkach zagranicznych Bank prowadzi rejestr, w którym odzwierciedla stan posiadania tych papierów przez klientów Banku na odpowiednikach rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych prowadzonych przez zagraniczne instytucje powiernicze. Czynności te, podobnie jak prowadzenie rachunków papierów wartościowych i rachunków zbiorczych na podstawie Ustawy o obrocie, są kwalifikowane jako przechowywanie i rejestrowanie instrumentów finansowych, o którym mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 Ustawy o obrocie.
Za pośrednictwem Banku realizowana jest aktualnie i nadal będzie wypłata należności z tytułu odsetek lub dyskonta od papierów wartościowych oferowanych na rynkach zagranicznych, w tym od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa i oferowanych na rynkach zagranicznych (dalej łącznie: „Zagraniczne papiery wartościowe”). Zagraniczne instytucje powiernicze przekazują należności z tytułu odsetek lub dyskonta do Wnioskodawcy w celu ich udostępnienia klientom Wnioskodawcy. Czynność ta jest wykonywana przez Bank w ramach zezwolenia na prowadzenie rachunków pieniężnych, o którym mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 Ustawy o obrocie. W uproszczeniu, struktura systemu rozliczeniowego i rozrachunkowego w takim przypadku zakłada, że zagraniczne instytucje powiernicze mają prawo do dokonywania wiążących zapisów na odpowiednikach rachunków papierów wartościowych lub rachunków zbiorczych, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie. W związku z tymi zapisami instytucje te otrzymują świadczenia wynikające z papierów wartościowych np. dywidendy, czy odsetki. Jednocześnie zagraniczne instytucje powiernicze, co do zasady, posiadają wyłącznie informację, że zapisane papiery wartościowe należą do klientów Wnioskodawcy. W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania, Wnioskodawca nie jest emitentem Zagranicznych papierów wartościowych.
Pytania
1. Czy wypłacając klientom – nierezydentom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Wnioskodawca jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 26 ust. 2c Ustawy o CIT?
2. Czy wypłacając klientom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Wnioskodawca jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4d zd. 1 i art. 41 ust. 10 zd. 1 Ustawy o PIT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 1). W zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytania nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny wypłacając klientom – nierezydentom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „Ustawy o CIT”).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT: Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów: z odsetek (…) ustala się w wysokości 20% przychodów. Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT).
Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że odsetki uzyskiwane na terytorium Polski przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych – nierezydenta podlegają opodatkowaniu u źródła według stawki 20%. Jednocześnie, w art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT nie został wskazany podatnik podatku dochodowego od osób prawnych – rezydent, a zatem wypłata odsetek na jego rzecz nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła.
Jednocześnie, stosownie do art. 26 ust. 1 zd. 1 Ustawy o CIT: Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.
Brzmienie ww. przepisu wskazuje, że podatnik podatku dochodowego od osób prawnych – nierezydent nie jest zobowiązany do samodzielnego opodatkowania odsetek uzyskiwanych na terytorium Polski, gdyż obowiązek poboru podatku u źródła spoczywa na podmiocie wypłacającym takie odsetki tj. płatniku (dalej: „Płatnik CIT”).
Jednocześnie, ponieważ art. 26 ust. 1 zd. 1 ustawy o CIT referuje do art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, a tam nie został wskazany podatnik podatku dochodowego od osób prawnych – rezydent, to obowiązek poboru podatku u źródła od odsetek uzyskiwanych przez niego na terytorium Polski nie spoczywa na Płatniku CIT.
Natomiast, zgodnie z art. 26 ust. 2c zd. 1 Ustawy o CIT: W przypadku wypłat należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 (…) obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.
Powyższa regulacja stanowi przepis szczególny wobec art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT, przenosząc obowiązek poboru podatku u źródła od odsetek na podmiot prowadzący rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, na których zapisane są papiery wartościowe, od których wypłacane są te odsetki tj. na płatnika technicznego (dalej: „Płatnik techniczny CIT”).
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 26 ust. 2c zd. 1 ustawy o CIT funkcję Płatnika technicznego CIT warunkuje okoliczność zapisania papierów wartościowych, od których wypłacane są odsetki, na rachunkach papierów wartościowych albo rachunkach zbiorczych prowadzonych przez tego Płatnika technicznego CIT. Oznacza to, że Płatnik techniczny CIT, a nie Płatnik CIT, zobowiązany jest pobierać podatek dochodowy od osób prawnych od wypłacanych za jego pośrednictwem odsetek od papierów wartościowych tylko i wyłącznie w przypadku, gdy papiery te zapisane są na rachunkach papierów wartościowych albo rachunkach zbiorczych prowadzonych przez tego Płatnika technicznego CIT. A contrario, w sytuacji, w której papiery wartościowe, od których wypłacane są odsetki, nie są zapisane na rachunkach papierów wartościowych albo rachunkach zbiorczych, nie materializuje się funkcja Płatnika technicznego CIT, na którym ciążyłyby obowiązki związane z pobraniem podatku u źródła od odsetek od takich papierów.
Przekładając powyższe rozważania na przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy zauważyć, że odmiennie niż w przypadku papierów wartościowych oferowanych na rynku krajowym, papiery wartościowe oferowane na rynkach zagranicznych zapisane są na odpowiednikach rachunków papierów wartościowych lub rachunków zbiorczych, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie, ale prowadzonych przez zagraniczne instytucje powiernicze, będące uczestnikami zagranicznego systemu depozytowego, na zasadach określonych we właściwym prawie obcym. Wnioskodawca nie jest uczestnikiem zagranicznego systemu depozytowego. Dla klientów Banku uprawnionych z papierów wartościowych oferowanych na rynkach zagranicznych Bank prowadzi rejestr, w którym odzwierciedla stan posiadania tych papierów przez klientów Banku na odpowiednikach rachunków papierów wartościowych lub rachunków zbiorczych, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie, ale prowadzonych przez zagraniczne instytucje powiernicze.
Tym samym, w przypadku wypłaty odsetek lub dyskonta od papierów wartościowych oferowanych na rynkach zagranicznych nie jest spełniona przesłanka warunkująca funkcję Płatnika technicznego CIT tj. okoliczność zapisania tych papierów wartościowych na rachunku papierów wartościowych albo rachunku zbiorczym prowadzonym przez Płatnika technicznego. Odpowiednik rachunku papierów wartościowych albo rachunku zbiorczego, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie jest bowiem prowadzony przez zagraniczną instytucję powierniczą, a Bank prowadzi jedynie rejestr, który odzwierciedla stan papierów wartościowych zdeponowanych na tych odpowiednikach rachunków.
Powyższe potwierdza pośrednio aktualne orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: „NSA”) z dnia 8 marca 2023 r. sygn. akt. II FSK 2110/20, w którym NSA uznał, że w przypadku wypłaty odsetek od tzw. euroobligacji obowiązek opodatkowania u źródła spoczywa na krajowym emitencie.
W tym kontekście, Wnioskodawca zaznacza, że w stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania, Wnioskodawca nie jest emitentem Zagranicznych papierów wartościowych, co oznacza, że nie jest Płatnikiem CIT, a tym samym, nie ciąży na nim obowiązek poboru podatku u źródła w przypadku wypłaty odsetek lub dyskonta od Zagranicznych papierów wartościowych.
Tym samym, należy uznać, że Wnioskodawca nie pełni ani funkcji Płatnika CIT ani funkcji Płatnika technicznego CIT, a zatem nie jest zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek lub dyskonta od Zagranicznych papierów wartościowych. Przyjęcie odmiennego stanowiska tj. że Bank wypłacając odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych pełni funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych stałoby w sprzeczności nie tylko z obowiązującymi przepisami, ale także orzecznictwem sądów administracyjnych, które wskazuje, że w takim przypadku obowiązek pobrania podatku u źródła spoczywa na krajowym emitencie.
W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że wypłacając klientom – nierezydentom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Wnioskodawca nie pełni funkcji Płatnika CIT ani Płatnika technicznego CIT, a w konsekwencji nie jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 26 ust. 2c Ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania nr 1) jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo odnosząc się do powołanych przez Państwa wyroków sądowych, wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatnika. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right