Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2023.2.KT
Kwestia prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
· braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” w zakresie doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta ... oraz Studium Wykonalności w związku z realizacją ww. projektu,
· prawa do odliczenia podatku VAT w zakresie zadania nr 5 ww. projektu w części dotyczącej zakupu systemu zliczającego do autobusów komunikacji miejskiej.
Uzupełnili go Państwo pismem z 21 listopada 2023 r. (wpływ 21 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina ... jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmują wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika – tj. Gminy.
Gmina ... bierze udział w realizacji projektu pod nazwą „...”.
Projekt realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej 4 – „Efektywność energetyczna”, Działania 4.4 „Zrównoważony transport miejski”, Poddziałania 4.41 – „ ... – (ZIT ...)” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt realizowany jest w oparciu o współpracę Miasta ... oraz gmin ościennych. Liderem projektu jest Gmina ... zaś pozostałe gminy pełnią rolę partnerów.
W ramach projektu planowana jest realizacja następujących zadań inwestycyjnych: (...).
W ramach projektu Gmina realizuje zadanie nr 5 tj. zakup systemów zliczenia pasażerów w komunikacji miejskiej oraz doświetlenie przejść dla pieszych.
Gmina ... jest miastem na prawach powiatu, posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina realizuje przypisane jej zadania w ramach projektu za pomocą jednostki Zarząd Dróg (...) (dalej „ZD”).
ZD to jednostka organizacyjna Gminy ... nieposiadająca osobowości prawnej prowadzona w formie jednostki budżetowej, będąca zarządem drogi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, za pomocą której Prezydent ... wykonuje należne do niego obowiązki zarządcy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. ZD wykonuje zadania związane z zarządzaniem ruchem na drogach publicznych Gminy ... w zakresie określonym przepisami prawa, jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy ... i gmin ościennych na podstawie stosownych porozumień. Jednostka wykonuje również zadania związane z zarządzaniem terenami zieleni miejskiej, lasami miejskimi, prowadzi sprzedaż biletów komunikacji miejskiej oraz bierze udział w realizacji projektów inwestycyjnych. Ewidencja księgowa dla realizowanego projektu prowadzona jest w siedzibie ZD. Wytworzony majątek ujęty jest w ewidencji ZD stanowi własność Gminy, a zarządza nim ZD jako jednostka organizacyjna gminy.
W ramach zadania – zakup systemów zliczania pasażerów komunikacji miejskiej zakupionych zostanie ... modułów zliczania pasażerów, w które doposażone zostaną ... autobusy 12 metrowe oraz autobusy 18 metrowe. Dostawca systemu zobowiązany jest do dostarczenia czujników sprzętu oprogramowania do diagnostyki i kalibracji bramek oraz do rozszerzenia funkcjonalności oprogramowania pokładowego systemu, kompatybilnego z systemem (...). Analiza rzeczywistych danych, które na bieżąco spływają do Systemu Zarządzania Transportem Publicznym, pozwala m.in. na lepsze dostosowanie rozkładów jazdy oraz dopasowanie wielkości taboru w zależności od jego napełnienia na danej trasie.
Gmina doświetli też ... przejść dla pieszych, przy których nie ma sygnalizacji świetlnej: (...).
W ramach zadania doświetlenia przejść dla pieszych zostaną zamontowane przy przejściu po dwa słupy oświetleniowe wraz z oprawami oraz zostanie wykonana niezbędna infrastruktura towarzysząca. W trakcie realizacji inwestycji zostaną poniesione również wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności i promocji projektu (zakupu tablic informacyjnych) w zakresie przypisanych dla Gminy zadań. Nowe oświetlenie LED jest energooszczędne oraz posiada kontrastowe światło, które zdecydowanie poprawia widoczność pieszego zarówno na jezdni, jak i w strefie dojścia.
Lider projektu Gmina ... opracowała studium wykonalności dla całego projektu.
Wydatki poniesione na Studium Wykonalności w związku z realizacją projektu pn. „...” związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Studium wykonalności to ocena i analiza potencjału projektu, która ma wesprzeć proces decyzyjny poprzez obiektywne i racjonalne określenie jego mocnych i słabych stron oraz możliwości i zagrożeń z nim związanych, zasobów, jakie będą niezbędne do realizacji projektu, oraz ocenę szans jego powodzenia. Nie jest bezpośrednio związana ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.
Wydatki w zakresie Studium Wykonalności nie są wykorzystywane przez Gminę ... do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wydatki związane z realizacją projektu pn. „...” dotyczące punktu 5 opisu stanu faktycznego – zadań realizowanych przez Gminę ... tj. zakupem … systemów zliczania pasażerów, w które doposażone zostaną autobusy 12-metrowe (3-drzwiowe) oraz autobusy 18-metrowe (4-drzwiowe) wchodzące w skład systemu komunikacji publicznej ... i doświetleniem ... przejść dla pieszych na terenie miasta, przy których nie ma sygnalizacji świetlnej będą udokumentowane odrębnymi fakturami.
Faktury będą wystawione na Gminę .... Gmina jest w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki odrębnie dla każdego zadania.
Data rozpoczęcia realizacji projektu: ….07.2022 r.
Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: ….01.2023 r.
Data finansowego zakończenia projektu: ….09.2023 r.
Wartość projektu ogółem: … zł
Wydatki kwalifikowalne: … zł
Dofinansowanie: … zł (85% wydatków kwalifikowalnych)
Ponadto w uzupełnieniu wskazano:
Nabyte przez Gminę ... towary i usługi związane z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą „...”, w zakresie zadania dotyczącego doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta ... wykorzystywane są wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Do ww. czynności należą:
-zapewnienie pieszym właściwych warunków obserwacji otoczenia przejść i zbliżających się pojazdów,
-zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez zapewnienie kierowcom właściwych warunków rozpoznania sytuacji drogowej.
Nabyte przez Gminę ... towary i usługi związane z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą ,,...”, w zakresie zadania dotyczącego zakupu systemów zliczania pasażerów komunikacji miejskiej wykorzystywane są wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Do ww. czynności należą:
-sprzedaż biletów komunikacji miejskiej,
-zapewnienie sprawnej, dopasowanej do potrzeb mieszkańców komunikacji, która jest punktualna i przyjazna dla pasażerów,
-dostosowanie rozkładów jazdy oraz dopasowanie wielkości taboru w zależności od jego napełnienia na danej trasie.
ZD jako jednostka organizacyjna Gminy świadczy usługi w zakresie komunikacji miejskiej, prowadzi sprzedaż biletów. Nie dokonuje sprzedaży nieopodatkowanej t.j. nie dokonuje sprzedaży biletów komunikacji miejskiej na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy objętych centralizacją rozliczeń podatku VAT.
Efekty realizowanego zadania nr 5 projektu pod nazwą ,,...”, w zakresie zadania dotyczącego doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).
Efekty realizowanego zadania nr 5 projektu pod nazwą ,,...”, w zakresie zadania dotyczącego zakupu systemów zliczania pasażerów komunikacji miejskiej wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).
Efekty realizowanego zadania nr 5 projektu pod nazwą ,,...”, w zakresie zadania dotyczącego doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza, nie są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Efekty realizowanego zadania nr 5 projektu pod nazwą ,,...”, w zakresie zadania dotyczącego zakupu systemów zliczania pasażerów komunikacji miejskiej wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej, nie są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza.
Na pytanie „Czy efekty realizowanego zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” w ramach działalności gospodarczej są wykorzystywane przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?” wskazano, że nie dotyczy zadania doświetlenia przejść dla pieszych, gdyż zadanie to nie jest wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Efekty realizowanego zadania wykorzystywane są wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Efekty realizowanego zadania nr 5 projektu pod nazwą ,,...”, w zakresie zadania dotyczącego zakupu systemów zliczania pasażerów komunikacji miejskiej w ramach działalności gospodarczej są wykorzystywane są przez Gminę ... wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty realizowanego zadania nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
Efekty realizowanego zadania nr 5 projektu pod nazwą ,,...”, w zakresie zadania dotyczącego doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza, nie są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej ani do czynności opodatkowanych ani do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
Efekty realizowanego zadania nr 5 projektu pod nazwą ,,...”, w zakresie zadania dotyczącego zakupu systemów zliczania pasażerów komunikacji miejskiej wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej, nie są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza. Istnieje możliwość przyporządkowywania kwot podatku naliczonego wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytania
1)Czy od wydatków ponoszonych w zakresie zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” tj. doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego?
2)Czy w zakresie zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” z tytułu wydatków obejmujących zakup systemu zliczającego do autobusów komunikacji miejskiej Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego ?
3)Czy w zakresie Studium Wykonalności Gmina ... ma prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „...”?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1)
Zdaniem Gminy z tytułu wydatków w zakresie doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie obowiązujących przepisów:
1.zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 40) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
2.zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 40) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
3.zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 40) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
4.zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
5.zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570) prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zatem Gmina nie ma prawnej możliwości odliczenia VAT od wydatków poniesionych w zakresie doświetlenia przejść dla pieszych, gdyż powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie, nie generuje oraz nie będzie generowała dochodów dla Gminy.
Ad. 2)
Zdaniem Gminy w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z tytułu wydatków dotyczących zakupu systemu zliczającego do autobusów komunikacji miejskiej, Gminie ... będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT od dokonanych zakupów.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Powstały w ramach wyżej wymienionego zadania majątek będzie wykorzystywany przez gminę do działalności gospodarczej i wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług to jest sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Zakup nowych liczników, poprzez zintegrowanie z dotychczasowym systemem zliczania pasażerów, zdecydowanie usprawni komunikację miejską na terenie miasta oraz Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego .... Analiza rzeczywistych danych, które na bieżąco spływają do systemu Zarządzania Transportem Publicznym, pozwoli na lepsze dostosowanie rozkładów jazdy oraz dopasowanie wielkości taboru w zależności od jego napełnienia na danej trasie, a tym samym przyczyni się do wzrostu atrakcyjności świadczonych przez Gminę ... usług w zakresie komunikacji miejskiej. W przedmiotowym zakresie Gmina występuje jako podatnik VAT spełniając przesłanki art. 15 ust. 6 ustawy o ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Ad. 3)
Zdaniem Gminy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na Studium Wykonalności związku z realizacją projektu pn.: „...”.
Studium wykonalności to ocena i analiza potencjału projektu, która ma wesprzeć proces decyzyjny poprzez obiektywne i racjonalne określenie jego mocnych i słabych stron oraz możliwości i zagrożeń z nim związanych, zasobów, jakie będą niezbędne do realizacji projektu, oraz ocenę szans jego powodzenia. Nie jest bezpośrednio związana ze sprzedażą opodatkowaną.
W ramach Studium Wykonalności realizowanego projektu, Gmina nie dokonuje zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT.
Inwestycja nie jest wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie kategorii Studium Wykonalności, zatem Gmina ... nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług dotyczącego Studium Wykonalności na podstawie obowiązujących przepisów:
1.zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 40) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
2.zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 40) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
3.zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 40) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy;
4.zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
5.zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570) prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Wydatki dokonane przez Lidera Projektu w ramach realizowanego projektu w zakresie kategorii Studium Wykonalności nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, zatem Gmina ... nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na te kategorie projektu.
W ramach projektu podatek VAT od wydatków poniesionych na Studium Wykonalności był wydatkiem kwalifikowalnym. Nie może zostać odzyskany zarówno w części, jak i w całości w oparciu o przepisy krajowe. Gmina ... nie będzie wykorzystywała kategorii Studium Wykonalności do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570).
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:
1)wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,
2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
·czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
·ponadto, czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.
W związku z powyższym, należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
– gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (pkt 2),
– lokalnego transportu zbiorowego (pkt 4).
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” tj. doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta ... oraz z tytułu wydatków obejmujących zakup systemu zliczającego do autobusów komunikacji miejskiej, jak również w zakresie Studium Wykonalności w związku z realizacją ww. projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” w zakresie dotyczącym doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta ..., jak również Studium Wykonalności, o którym mowa we wniosku nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nr 5 ww. projektu w zakresie doświetlenia przejść dla pieszych, jak również ww. Studium Wykonalności są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 5 ww. projektu w zakresie dotyczącym doświetlenia przejść dla pieszych, jak również ww. Studium Wykonalności. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Z kolei w związku z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” w zakresie dotyczącym zakupu systemu zliczającego do autobusów komunikacji miejskiej zostaną spełnione warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte przez Państwa towary i usługi związane z realizacją zadania nr 5 ww. projektu w zakresie zakupu systemów zliczania pasażerów komunikacji miejskiej wykorzystywane są – jak Państwo wskazali – wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 5 ww. projektu w zakresie dotyczącym zakupu systemu zliczającego do autobusów komunikacji miejskiej.
Podsumowując:
·nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” w części dotyczącej doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta ..., jak również w części ww. Studium Wykonalności,
·mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” w zakresie zadania dotyczącego zakupu systemu zliczającego do autobusów komunikacji miejskiej. Przy czym prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy o VAT.
A zatem Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na informacjach wynikających z wniosku, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nr 5 projektu pod nazwą „...” w zakresie doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta ... oraz Studium Wykonalności związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w zakresie zadania dotyczącego zakupu systemów zliczania pasażerów komunikacji miejskiej wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right