Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.451.2023.2.ŁS
Opodatkowanie nagród pieniężnych i rzeczowych przekazanych medalistom za wyniki w Igrzyskach.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania. Uzupełnili go Państwo – na wezwanie organu – pismem z 21 listopada 2023 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...)
Zajmują się Państwo pełną organizacją udziału Reprezentacji Polski w Igrzyskach (...).
Państwa stan prawny jest zgodny z załączonym odpisem KRS.
Swoją działalność prowadzą Państwo w oparciu o ustawę z 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz ustawę z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach i inne właściwe przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w tym w oparciu o Państwa statut.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zamierzają Państwo przekazać medalistom najbliższych i kolejnych Igrzysk (...) nagrody pieniężne oraz nagrody rzeczowe.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 Statutu, mogą Państwo wypłacać nagrody za uzyskane wyniki na Igrzyskach (...) oraz inne nagrody związane z realizacją Państwa celów.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Nagrody są przyznawane na podstawie decyzji w formie uchwały Państwa Zarządu.
Podstawą do otrzymania nagrody będzie zdobycie medalu (...).
Będą Państwo zawierać wyłącznie z Członkami Polskiej Reprezentacji (...), którzy zdobędą medal na Igrzyskach (...), stosowne porozumienia regulujące zasady i warunki przyznawania nagród, o których mowa we wniosku.
Pytanie
Czy przyznane przez Państwa medalistom (...) nagrody za wyniki sportowe korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizyczych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku, gdy ich wypłata następuje zarówno w formie pieniężnej jak i rzeczowej?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, intencją ustawodawcy sformułowaną w art. 21 ust. 1 pkt 40a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych było zwolnienie od podatku dochodowego przychodów medalistów igrzysk (...) z tytułu nagrody otrzymanej od (...) za uzyskanie wyników na igrzyskach (...).
Tym samym stwierdzają Państwo, że warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego jest uzyskanie wyników sportowych na igrzyskach (...) i wola gratyfikacji przez Państwa zawodnika w postaci nagrody zarówno pieniężnej jak i rzeczowej.
W Państwa ocenie zwolnienie takie powinno być niezależne od okoliczności, czy jest to nagroda rzeczowa czy nagroda pieniężna, a jedynie powinno być uzależnione od podmiotu uprawnionego i podstawy prawnej nadania nagrody.
Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „nagrody”. Uzasadnione jest więc odwołanie się w tej mierze do definicji słownikowej. Posiłkując się definicją „Nagrody” zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN nagroda oznacza dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.
Tym samym zasadnym jest nieograniczanie możliwości wyróżnienia medalisty igrzysk (...) jedynie do kwot pieniężnych, tym bardziej, że bez wątpienia oba rodzaje świadczeń mają na celu odznaczyć zawodnika i wynagrodzić mu trud przygotowania do igrzysk (...).
Skoro ustawodawca nie uzależnił zwolnienia od podatku dochodowego od wartości nagrody wypłaconej przez Państwa (co często ma miejsce w porządku prawnym), a jedynie uzależnił zwolnienie od wypłacenia nagrody przez uprawniony podmiot na odpowiedniej podstawie prawnej, to można przypuszczać, że również nagrody rzeczowe są zwolnione od podatku dochodowego.
W polskim porządku prawnym znane są przykłady zwolnień od podatku dochodowego z tytułu otrzymanych nagród – wartość nagrody jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwolnione są wygrane w grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe).
Przywilej zwolnienia od podatku dochodowego nagrody uzyskanej za wyniki sportowe odgrywa znaczną rolę w promocji polskich sportowców i polskiego sportu na arenie międzynarodowej, zatem nie należy go ograniczać do nagród kwotowych wypłacanych przez Państwa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.
Jak stanowi zaś art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Tym samym przychód powstaje w każdym przypadku, w którym podatnik uzyskuje realną korzyść. Zatem, różnego rodzaju nagrody pieniężne czy też rzeczowe stanowią – co do zasady – przychód w rozumieniu cytowanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie są opodatkowane. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, określonym w art. 21 ust. 1 cytowanej ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są nagrody wypłacane przez Polski Komitet Olimpijski i Polski Komitet Paralimpijski za uzyskanie wyników na igrzyskach olimpijskich i paralimpijskich oraz nagrody wypłacane przez Polski Związek Sportu Niesłyszących za uzyskanie wyników na igrzyskach głuchych.
Z ww. zwolnienia podatkowego korzystają nagrody wypłacane przez Polski Komitet Olimpijski i Polski Komitet Paralimpijski za uzyskanie wyników na igrzyskach olimpijskich i paralimpijskich oraz przez Polski Związek Sportu Niesłyszących za uzyskanie wyników na igrzyskach głuchych. Ze zwolnienia nie będą korzystać nagrody od Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz Polskiego Komitetu Paralimpijskiego czy też Polskiego Związku Sportu Niesłyszących, jeżeli tytuł ich otrzymania jest inny, niż osiągnięte na igrzyskach wyniki sportowe. Podobne nagrody związane z osiągniętymi wynikami sportowymi, lecz otrzymane przez sportowców od związków i federacji sportowych, prywatnych sponsorów nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Wyjaśniamy także, że w prawie podatkowym wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, a co za tym idzie winny być stosowane i rozumiane literalnie, zatem jakakolwiek wykładania rozszerzająca czy też zawężająca przepis dotyczący ww. preferencji podatkowej jest niedopuszczalna.
Z analizy wniosku wynika, że powzięli Państwo wątpliwość czy przyznane medalistom (...) nagrody za wyniki sportowe korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku, gdy ich przyznanie następuje zarówno w formie pieniężnej jak i rzeczowej.
Wobec powyższego wyjaśnić należy, że ustawodawca w art. 11 ust. 1 komentowanej ustawy wskazał, że przychodami są:
–pieniądze i wartości pieniężne, które zostały otrzymane przez podatnika lub postawione do jego dyspozycji w roku kalendarzowym,
–wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, które zostały otrzymane przez podatnika.
Istotne jest to, że aby powstał przychód, wystarczające jest, żeby pieniądze i wartości pieniężne były postawione do dyspozycji podatnika. Zatem pieniądze i wartości pieniężne, które nie zostały jeszcze przez podatnika otrzymane, ale są już postawione do jego dyspozycji, stanowią jego przychód.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku świadczeń w naturze (do których można zaliczyć np. nagrody rzeczowe) i innych nieodpłatnych świadczeń. Aby stanowiły one przychód podatnika, ustawodawca wprowadził zapis, że muszą zostać przez niego otrzymane. Nie wystarczy tu zatem postawienie ich podatnikowi do dyspozycji.
W treści art. 21 ust. 1 pkt 40a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulującego analizowane zwolnienie ustawodawca posłużył się natomiast pojęciem „wypłacane”.
Przy czym, w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji zarówno pojęcia „otrzymać” jak i „wypłacać”. W związku z czym, zgodnie z regułami wykładni należy posłużyć się językowym znaczeniem tych pojęć. Według Słownika Języka Polskiego PWN otrzymać – otrzymywać to „dostać coś w darze”, „dostać coś, co się należy, na co się zasługuje lub do czego się dąży”, „stać się odbiorcą jakiegoś polecenia”, „uzyskać coś z czegoś”. Natomiast wypłacić – wypłacać to np. „wydać komuś należne mu pieniądze”.
Jak wynika również z orzecznictwa sądów administracyjnych przez „wypłacanie” – „faktyczne wypłacanie” rozumie się wypłatę środków finansowych rzeczywiście dokonaną przez określony podmiot, niezależnie od źródła pochodzenia tych środków. (…) (..) Uprawniony jest przy tym pogląd, że analogicznie jak podmiot, który faktycznie dokonuje wypłat (świadczeń) należy rozumieć podmiot, który stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne. (…) – patrz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 grudnia 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 730/10 czy też wyrok z 12 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 2798/14.
Jakkolwiek ww. orzeczenia dotyczyły wykładni art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże zgodnie z regułami wykładni prawa i zasadą racjonalnego ustawodawcy pojęcia tożsame w ramach jednego aktu normatywnego powinny być interpretowane tak samo.
Wobec tego dyspozycją przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są wyłącznie nagrody pieniężne bowiem ustawodawca posłużył się w nim pojęciem „wypłacane”, które należy odnosić do świadczeń/należności pieniężnych (pieniędzy). Poprzez użycie tego słowa ustawodawca wykluczył ze zwolnienia nagrody w postaci rzeczowej. Gdyby zaś jego wolą było zwolnienie – na podstawie ww. przepisu – również nagród rzeczowych to posłużyłby się on sformułowaniem „nagrody otrzymane od (…)”.
W konsekwencji stwierdzić należy, że przyznane przez Państwa medalistom (...) nagrody pieniężne za wyniki sportowe uzyskane na Igrzyskach (...) będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast z ww. zwolnienia nie będą korzystać przyznane przez Państwa nagrody rzeczowe, gdyż nie mieszczą się one w dyspozycji tego przepisu.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać w części za nieprawidłowe oraz w części za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right