Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.527.2023.2.MW
Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z postanowień polsko-holenderskiej UPO w związku z przychodem (dochodem) uzyskanym z tytułu udziału w zyskach osób prawnych lub dochodem / zyskiem kapitałowym alokowanym w ramach FGR do Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- w odniesieniu do dochodów z tytułu inwestycji dokonywanych przez FGR w akcje lub udziały spółek kapitałowych z siedzibą w Polsce, które to dochody (zyski) następnie alokowane są w odpowiednim zakresie bezpośrednio do Wnioskodawcy jako uczestnika FGR, Wnioskodawca - a nie FGR - występuje jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe;
- czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z postanowień Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120; dalej "Polsko-Holenderska UPO") w związku z przychodem (dochodem) z udziału w zyskach osób prawnych lub z dochodem z zysków kapitałowych alokowanym do Wnioskodawcy - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do dochodu (zysku) FGR osiągniętego z inwestycji w akcje lub udziały spółek kapitałowych z siedzibą Polsce oraz uprawnień Wnioskodawcy do skorzystania z postanowień Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu w związku z przychodem (dochodem) z udziału w zyskach osób prawnych lub z dochodem z zysków kapitałowych alokowanym do Wnioskodawcy.
Uzupełnili go Państwo pismem z 27 listopada 2023 r. data wpływu tego samego dnia.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest holenderską spółką akcyjną i holenderskim rezydentem podatkowym, tj. podlega w Holandii opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia. Wnioskodawca może uzyskać od holenderskich władz podatkowych certyfikat rezydencji potwierdzający powyższe.
Wnioskodawca objął jednostki uczestnictwa w holenderskim funduszu inwestycyjnym A, wcześniej znany jako: B, który działa w formie tzw. "fonds voor gemene rekening" (dalej: "FGR" lub „Fundusz”), który działa na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczestnikami (w tym m.in. Wnioskodawcą), depozytariuszem - C (dalej: „Depozytariusz”) oraz menedżerem Funduszu - D, wcześniej znany jako: E (dalej: „Menedżer”), przy czym udział Menedżera i Depozytariusza podyktowany jest charakterem prawnym FGR i nie obejmują oni jednostek uczestnictwa w FGR.
Charakterystyka prawna FGR / Funduszu, Menedżera i Depozytariusza.
FGR / Fundusz
FGR jest formą funduszu wzajemnego, będącego przedsięwzięciem kontraktualnym. FGR, którego uczestnikiem jest Wnioskodawca jest otwartym alternatywnym funduszem inwestycyjnym, jednak z punktu widzenia holenderskiego prawa podatkowego jest on uznawany za FGR typu zamkniętego. FGR ma charakter zamknięty, gdy przewiduje ograniczenia w zakresie możliwości swobodnego zbycia jednostek uczestnictwa przez uczestników (co do zasady, możliwość zbycia uzależniona jest od zgody pozostałych uczestników) oraz w zakresie przystąpienia nowych uczestników do FGR.
Z punktu widzenia prawa holenderskiego, FGR stanowi wyodrębnioną masę majątkową i nie podlega przepisom holenderskiego prawa spółek handlowych. FGR nie posiada osobowości prawnej, w szczególności FGR nie jest spółką kapitałową, spółką osobową ani inną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. FGR nie posiada również zdolności do czynności prawnych ani struktury organizacyjnej (w rozumieniu organów stanowiących, pracowników etc.), w związku z tym nie ma zdolności prawnej do zawierania umów, nabywania praw lub zaciągania zobowiązań. Czynności prawnych na rzecz Funduszu dokonuje Depozytariusz.
Przedmiotem działalności FGR jest zarządzanie oraz inwestowanie aktywów wniesionych przez jego uczestników. Zgodnie z założeniami, uczestnicy wnoszą aktywa do FGR w zamian za jednostki uczestnictwa w FGR. Menedżer oraz depozytariusz FGR nie są uczestnikami FGR i tym samym, nie otrzymują takich jednostek uczestnictwa.
Menedżer
Menedżer zarządza oraz inwestuje aktywa wniesione przez uczestników (w tym Wnioskodawcę) do FGR, jak również odpowiada za sprawy organizacyjne, administracyjne oraz zarządcze FGR, w tym politykę inwestycyjną Funduszu. Dodatkowo, odpowiada za przeprowadzenie wyceny aktywów FGR oraz przygotowanie odpowiednich sprawozdań do uczestników.
Przedmiot działalności korporacyjnej Menedżera obejmuje zarządzanie portfelem na rzecz osób trzecich, w tym przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) i alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI).
Menedżer Funduszu jest upoważniony w Holandii przez Autoriteit Financiële Markten (AFM, tj. holenderski organ regulacyjny ds. usług finansowych nadzorujący funkcjonowanie rynków finansowych) jako menedżer alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI) oraz jako spółka zarządzająca UCITS, tj. Undertakings for Collective Investments in Transferable Seciurities, co oznacza przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe.
Prawa i obowiązki Menedżera nie powodują nabycia przez niego własności lub innych praw w odniesieniu do dochodów Funduszu – celem Menedżera jest skuteczne zwiększanie wartości aktywów Funduszu poprzez podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych w oparciu o specjalistyczną wiedzę.
Menedżer jako zarządzający Funduszem zawsze działa w najlepszym interesie inwestorów.
Menedżer jest zarejestrowany jako Besloten Vennootschap (forma porównywalna ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością; spółka w tej formie prawnej jest własnością udziałowców, udziały spółki są prywatnie zarejestrowane i nie są swobodnie zbywalne, jest to jedna z najbardziej upowszechnionych form spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Holandii).
Depozytariusz
Z perspektywy prawnej i regulacyjnej Fundusz jest tworzony na wspólny rachunek i ryzyko inwestorów. W związku z tym, gdy Depozytariusz działa na rzecz Funduszu, w świetle prawa działa na wspólny rachunek i ryzyko inwestorów.
Depozytariusz występuje jedynie jako posiadacz tytułu prawnego do inwestycji Funduszu dokonywanych z inicjatywy Menedżera. Depozytariusz zawiera umowy i zaciąga zobowiązania na rzecz FGR, niemniej jednak każdorazowo na rachunek i ryzyko inwestorów:
- Depozytariusz jest prawnym właścicielem wszystkich aktywów Funduszu. Aktywa te są nabywane przez Depozytariusza we własnym imieniu, ale na rzecz Funduszu, na rachunek i ryzyko inwestorów,
- zobowiązania wchodzące w skład Funduszu są zaciągane w imieniu Depozytariusza, ale na rzecz Funduszu, na rachunek i ryzyko inwestorów.
Powyższe oznacza, że wprawdzie Depozytariusz ma umocowanie prawne do dokonywania czynności prawnych w stosunku do inwestycji FGR, ale wszelkie korzyści są alokowane do / uzyskują inwestorzy, a zobowiązania regulują również inwestorzy.
Depozytariusz nie działa nigdy z własnej inicjatywy, lecz każdorazowo w oparciu o instrukcje Menedżera FGR, który - jak wskazano powyżej - zarządza FGR i inwestuje jego aktywa w imieniu uczestników, w tym Wnioskodawcy.
Innymi słowy, Depozytariusz jest nominalnie prawnym właścicielem aktywów Funduszu, ale wyłącznie na rzecz Funduszu, na rachunek i ryzyko inwestorów. Wszystkie aktywa są nabywane przez Depozytariusza w jego własnym imieniu, ale na rzecz Funduszu, na rachunek i ryzyko inwestorów.
Przedmiotem działalności Depozytariusza jest nabycie i utrzymanie prawnej własności aktywów Funduszu (zarządzanego przez Menedżera) oraz wykonywanie wszelkich czynności z tym związanych.
Depozytariusz jest zarejestrowany jako Stichting (forma porównywalna z fundacją). Depozytariusz został utworzony w dniu (…) 2018 r., ma siedzibę w Hadze i jest wpisany do rejestru handlowego pod numerem (…). Stichting to holenderska osoba prawna z ograniczoną odpowiedzialnością, ale bez członków lub kapitału zakładowego, która istnieje w określonym celu. Ta forma podmiotu umożliwia oddzielenie funkcji własności i kontroli.
Depozytariusz działając na rzecz Funduszu jako Depozytariusz Funduszu jest m.in. stroną umów zawartych w celu nabycia / sprzedaży akcji lub udziałów w polskich spółkach. Depozytariusz jest prawnym właścicielem udziałów / akcji w polskich spółkach. Innym słowy, tytuł prawny posiada Depozytariusz i jest on uwidoczniony w rejestrze udziałowców / akcjonariuszy polskich spółek, ale ze względu na konstrukcję prawną Funduszu, władza ekonomiczna nad akcjami / udziałami przysługuje inwestorom w Funduszu (takim jak Wnioskodawca) i to oni są uprawnieni do dochodów / zysków Funduszu. Zyski z Funduszu nie płyną do Depozytariusza - Depozytariusz jedynie obsługuje sprawy Funduszu.
Charakterystyka podatkowa FGR / Funduszu i jego działalności inwestycyjnej
Depozytariusz i Menedżer są podatnikami na gruncie prawa holenderskiego. Podatnikiem jest też Wnioskodawca.
Fundusz jest podmiotem transparentnym podatkowo z perspektywy holenderskich przepisów podatkowych i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Holandii. Innymi słowy, FGR nie jest uważany za podatnika holenderskiego podatku dochodowego od osób prawnych oraz holenderskiego podatku u źródła. Tym samym, FGR o charakterze zamkniętym:
- nie posiada numeru identyfikacji podatkowej w Holandii dla celów podatku dochodowego od osób prawnych,
- nie składa w Holandii deklaracji na podatek dochodowy/podatek od dywidend,
- nie może uzyskać certyfikatu rezydencji podatkowej od holenderskich władz podatkowych.
Wskazana powyżej transparentność podatkowa FGR nie ma charakteru fakultatywnego, lecz ma charakter warunkowy, tj., jeśli dany fundusz spełnia warunki określone prawem holenderskim - stanowi FGR transparentny podatkowo - tak jak Fundusz opisany w przedmiotowym wniosku. Zgodnie z przepisami holenderskiego prawa podatkowego, FGR nie ma możliwości wyboru opodatkowania na poziomie funduszu lub jego uczestników.
Dochody wygenerowane przez FGR wynikają ze zmiany wartości posiadanych przez FGR aktywów. Wycena aktywów dokonywana jest w ustalonych okresach rozliczeniowych (zwykle na bazie miesięcznej). Dochód wygenerowany przez FGR alokowany do poszczególnych uczestników FGR (takich jak Wnioskodawca), którzy są faktycznymi odbiorcami dochodów wygenerowanych przez FGR - co do zasady - zwiększa on wartość posiadanych już przez niego jednostek uczestnictwa lub znajduje odzwierciedlenie w postaci nowych jednostek uczestnictwa w FGR alokowanych do danego uczestnika przez Menedżera. Dodatkowo, Menedżer FGR - według swojego uznania - może zdecydować o wypłacie dochodu osiągniętego przez FGR jego uczestnikom (w formie pieniężnej lub niepieniężnej). Dochód uzyskany przez Fundusz jest przeznaczony wyłącznie dla inwestorów w Funduszu.
Ani Depozytariusz, ani Menedżer nie rozpoznają przychodów / dochodów w związku z dochodami generowanymi przez Fundusz. Tym samym, to uczestnicy FGR o charakterze zamkniętym (w tym Wnioskodawca) wykazują dochód (przychód) z tytułu dokonanych przez FGR inwestycji w składanych przez siebie deklaracjach na podatek dochodowy. Innymi słowy, z punktu widzenia holenderskiego prawa podatkowego, jak również ekonomicznie rzecz biorąc, inwestycje FGR / Funduszu są dokonywane przez jego poszczególnych uczestników (w tym przez Wnioskodawcę).
Zgodnie z przepisami holenderskiego prawa podatkowego, dochód do opodatkowania z tytułu uczestnictwa w FGR powstaje wskutek wypłaty dywidendy lub wraz z realizacją zysku kapitałowego. Ten ostatni ma miejsce w wyniku umorzenia lub zbycia jednostek uczestnictwa w FGR. Sam wzrost wyceny posiadanych przez FGR aktywów (bez faktycznej wypłaty zrealizowanego wzrostu na rzecz uczestników) nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, który - co do zasady - powstaje w momencie umorzenia lub zbycia jednostek uczestnictwa.
Inwestycje FGR w Polsce
FGR, w którym jednostki uczestnictwa nabył Wnioskodawca inwestuje zgromadzone aktywa m.in. w akcje lub udziały polskich spółek kapitałowych. W wyniku dokonanych inwestycji, FGR uzyskuje dochody: z udziału w zyskach osób prawnych (z tytułu dywidend) oraz z zysków kapitałowych (z tytułu odpłatnego zbycia nabytych akcji lub udziałów w polskich spółkach kapitałowych).
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
W piśmie uzupełniającym z 27 listopada 2023 r. (data wpływu tego samego dnia), wskazali Państwo, iż
- Wnioskodawca posiada/będzie posiadać status rzeczywistego odbiorcy dywidend („beneficial owner”), tj. jest/będzie rzeczywistym właścicielem dywidend, o których mowa we wniosku, w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT,
- zbycie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych, o których mowa we wniosku nie dotyczyło/będzie dotyczyło zbycia udziałów lub akcji w spółkach, w których więcej niż 75% wartości majątku w okresie 365 dni poprzedzających sprzedaż stanowią nieruchomości.
Pytania
1.Czy w odniesieniu do dochodów z tytułu inwestycji dokonywanych przez FGR w akcje lub udziały spółek kapitałowych z siedzibą w Polsce, które to dochody (zyski) następnie alokowane są w odpowiednim zakresie bezpośrednio do Wnioskodawcy jako uczestnika FGR, Wnioskodawca – a nie FGR – występuje jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych?
2.W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1 za prawidłowe, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z postanowień Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120; dalej "Polsko-Holenderska UPO") w związku z przychodem (dochodem) z udziału w zyskach osób prawnych lub z dochodem z zysków kapitałowych alokowanym do Wnioskodawcy?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny:
Ad 1.
W odniesieniu do dochodów z tytułu inwestycji dokonywanych przez FGR w akcje lub udziały spółek kapitałowych z siedzibą w Polsce, które to dochody (zyski) następnie alokowane są w odpowiednim zakresie bezpośrednio do Wnioskodawcy jako uczestnika FGR, zdaniem Wnioskodawcy to Wnioskodawca – a nie FGR – występuje jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.
Ad 2.
Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z postanowień Polsko-Holenderskiej UPO w związku z przychodem (dochodem) z udziału w zyskach osób prawnych lub dochodem z zysków kapitałowych alokowanym do Wnioskodawcy.
Uzasadnienie dla pytań 1 -2
Ad. 1
Zgodnie z art. 1 ustawy o CIT podatnikami tego podatku są:
- osoby prawne,
- spółki kapitałowe w organizacji,
- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej,
- spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne
- spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce uzyskania tych dochodów.
Dodatkowo, stosownie do art. 1a ustawy o CIT - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają również podatkowe grupy kapitałowe pod warunkiem spełnienia szczególnych warunków wskazanych w tym przepisie.
Przepisy ustawy o CIT określają zamknięty katalog podmiotów będących podatnikami dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym, aby uznać dany podmiot za podatnika na gruncie ustawy o CIT, powinien on mieścić się w jednej z kategorii podatników wskazanych powyżej. W przeciwnym wypadku, do takiego podmiotu nie powinny znaleźć zastosowania przepisy ustawy o CIT.
Mając na względzie przedstawioną w stanie faktycznym charakterystykę prawnopodatkową FGR, zdaniem Wnioskodawcy, FGR nie może zostać uznany za którąkolwiek z form prawnych określonych w katalogu podatników z art. 1 ustawy o CIT. W szczególności, FGR nie posiada osobowości prawnej ani nie jest traktowany jako osoba prawna. Ponadto, FGR nie jest ani spółką kapitałową w organizacji, ani spółką komandytowo-akcyjną, ani spółką komandytową. Z uwagi na brak struktury organizacyjnej oraz zdolności prawnej nie tworzy jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. FGR nie jest również spółka jawną.
Ponadto, FGR nie spełnia przesłanek zawartych w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT, bowiem zgodnie z przepisami holenderskiego prawa podatkowego, FGR nie jest traktowany jak osoba prawna oraz nie jest podatnikiem holenderskim dla celów podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od dywidend (w konsekwencji, dochody FGR nie podlegają opodatkowaniu w Holandii).
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że FGR nie jest podmiotem, o którym mowa w katalogu określonym w art. 1 oraz art. 1a ustawy o CIT i tym samym FGR nie może być uznany za podatnika dla celów ustawy o CIT.
Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy w przedmiotowym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie art. 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). Zgodnie natomiast z ust. 2 przytoczonego przepisu, zasady określone w ust. 1 stosuje się odpowiednio m.in. do kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.
Powyższe wynika również z założeń FGR o charakterze zamkniętym, uregulowanych prawem holenderskim, w szczególności z faktu alokacji zysku FGR o charakterze zamkniętym bezpośrednio do uczestników FGR oraz spoczywającego na nich obowiązku wykazania dochodu osiągniętego z udziału w zysku FGR w holenderskich deklaracjach na podatek dochodowy / podatek od dywidend.
Wnioskodawca, jak wskazano w stanie faktycznym, posiada osobowość prawną i jest podatnikiem dla celów holenderskiego prawa podatkowego. Tym samym, Wnioskodawca będzie również podatnikiem na gruncie art. 1 ustawy o CIT i jako taki będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu od dochodów, które osiągnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT). W konsekwencji, Wnioskodawca będzie zobowiązany do opodatkowania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych dochodu (zysku) z tytułu inwestycji w akcje lub udziały polskich spółek kapitałowych, w części odpowiadającej jego udziałowi w zysku FGR.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na transparentność podatkową FGR zarówno na gruncie ustawy o CIT, jak i holenderskiego prawa podatkowego - dochód uzyskany z inwestycji dokonanych przez FGR powinien być opodatkowany przez jego poszczególnych uczestników (w tym m.in. przez Wnioskodawcę) proporcjonalnie do udziału tych uczestników w zysku FGR - jeżeli uczestnicy Ci spełniają przesłanki podatnika CIT z art. 1 ustawy o CIT.
Powyższe stanowisko, co do podatkowego traktowania FGR oraz jego uczestników, znajduje odzwierciedlenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. W szczególności, w odniesieniu do samej sytuacji podatkowej FGR, na uwagę zasługują interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2013 r. (sygn. IPPB5/423-68/13-4/AJ) oraz z dnia 22 kwietnia 2014 r. (sygn. IPPB5/423-69/13-3/AJ), a także z dnia 23 listopada 2015 r. sygn. IPPB5/4510-786/15-4/IŚ, w których organ potwierdził, iż:
"należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, iż FGR jako masy majątkowej nieposiadającej zdolności do czynności prawnych (tudzież struktury organizacyjnej, organów) nie można uznać za podatnika polskiego podatku dochodowego od osób prawnych".
Podobnie - również w odniesieniu do FGR - wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach indywidualnych z 7 maja 2014 r. (sygn. IPPB5/423-68/14-4/AJ, IPPB5/423-71/14-4/AJ, IPPB5/423-70/14-4/AJ, IPPB5/423-69/14-4/AJ) oraz 23 listopada 2015 r. sygn. IPPB5/4510-787/15-4/IŚ i 31 maja 2016 r. sygn. IPPB5/4510-373/16-2/PW i IPPB5/4510-374/16-2/PW. Należy jednocześnie zauważyć, że stany faktyczne wskazanych powyżej interpretacji dotyczyły analogicznego funduszu typu FGR. Na tym tle organ stwierdził, co następuje:
"Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe (w tym informacje dotyczące obowiązującego w Holandii prawa), należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że brak jest podstaw do przyznania podmiotowości prawnopodatkowej "fonds voor gemene rekening" (dalej: "FGR"). FGR nie posiada bowiem przewidzianego w art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej także: "ustawa") minimalnego pierwiastka zorganizowania, które uprawniałoby do traktowania go jak jednostkę organizacyjną w rozumieniu ustawy. Tym samym przychody osiągane z tytułu inwestycji dokonywanych w ramach FGR należy rozpatrywać przez pryzmat wspólnego przedsięwzięcia podejmowanego przez podmioty uprawnione do czerpania korzyści z jego funkcjonowania. Istnieją zatem podstawy do zastosowania wobec tych podmiotów, będących podatnikami, art. 5 ustawy".
Konkludując, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz argumentację Wnioskodawcy, a także przywołaną praktykę administracyjną organów podatkowych, zdaniem Wnioskodawcy to on, a nie FGR, powinien zostać uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dochodu (zysku) FGR osiąganego z inwestycji w akcje lub udziały spółek kapitałowych z siedzibą w Polsce.
Ad. 2
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.
Stosownie natomiast do art. 22a, przepisy art. 22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Tym samym, sposób opodatkowania przychodów z tytułu dywidend z tytułu posiadania akcji spółek kapitałowych, które są alokowane do Wnioskodawcy, powinien zostać określony w zgodnie z postanowieniami Polsko-Holenderskiej UPO.
Na podstawie art. 10 Polsko-Holenderskiej UPO dywidendy wypłacane przez spółki mającą siedzibę w Polsce do osób mających siedzibę w Holandii podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, z tym że jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma siedzibę w Holandii, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:
a.5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,
b.15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach".
W świetle powyższego, Polsko-Holenderska UPO przewiduje preferencyjne stawki podatkowe dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe do Holandii.
Niemniej jednak, aby skorzystać z postanowień Polsko-Holenderskiej UPO, odbiorca dywidend powinien być:
- rezydentem podatkowym Holandii, co powinno zostać potwierdzone odpowiednim certyfikatem rezydencji potwierdzającym rezydencję podatkową tego odbiorcy, oraz
- "osobą uprawnioną" do dywidend (tzw. "beneficial owner").
W świetle powyższego, mając na uwadze, że Wnioskodawca jest holenderskim rezydentem podatkowym (co może zostać potwierdzone odpowiednim certyfikatem rezydencji) oraz pod warunkiem, że spełni on przesłanki przewidziane do rozpoznania go, jako osoby uprawnioną do dywidend - zdaniem Wnioskodawcy, będzie on miał prawo skorzystać z preferencyjnych stawek podatkowych dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe przewidzianych postanowieniami Polsko-Holenderskiej UPO.
Jak wskazano powyżej, Fundusz jest podmiotem transparentnym podatkowo, a w konsekwencji nie jest podatnikiem w Holandii. Fundusz nie jest w stanie uzyskać certyfikatu rezydencji w Holandii. W konsekwencji siedziba Funduszu nie ma znaczenia dla zastosowania UPO. Okolicznościami istotnymi będą w ocenie Wnioskodawcy: (i) siedziba Wnioskodawcy (ii) okoliczność, że Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Holandii oraz (iii) okoliczności te mogą zostać udokumentowane.
Powyższe stanowisko jest również potwierdzane w praktyce administracyjnej organów podatkowych. W szczególności, na uwagę zasługują interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 maja 2014 r. (sygn. IPPB5/423-68/14-4/AJ, IPPB5/423-71/14-4/AJ, IPPB5/423-70/14-4/AJ, IPPB5/423-69/14-4/AJ) oraz 23 listopada 2015 r. sygn. IPPB5/4510-787/15-4/IŚ i 31 maja 2016 r. sygn. IPPB5/4510-373/16-2/PW i IPPB5/4510-374/16-2/PW, w których organy potwierdziły, że fundusz holenderski uczestniczący w FGR ma prawo skorzystać z preferencyjnych stawek podatkowych dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe.
Przepisy dotyczące nierezydentów należy stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania także w sytuacjach, gdy nierezydent sprzedaje akcje lub udziały w spółkach kapitałowych z siedzibą w Polsce. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zbycia akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych z siedzibą w Polsce zastosowanie znajdzie art. 13 Polsko-Holenderskiej UPO.
Art. 13 ust. 3a Polsko-Holenderskiej UPO wskazuje, że zyski uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Umawiającego się Państwa z tytułu przeniesienia własności udziałów lub akcji lub porównywalnych praw, takich jak prawa w spółce osobowej lub truście, mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli w jakimkolwiek momencie w okresie 365 dni poprzedzających przeniesienie własności tych udziałów lub akcji lub porównywalnych praw ich wartość pochodziła bezpośrednio lub pośrednio w więcej niż 75% z majątku nieruchomego (nieruchomości), zdefiniowanego w artykule 6, położonego na terytorium tego drugiego Umawiającego się Państwa.
Jednocześnie zgodnie art. 13 ust. 4 Polsko-Holenderskiej UPO, zyski z przeniesienia majątku niewymienionego w ust. 1, 2, 3, 3a podlegają opodatkowaniu tylko w Umawiającym się Państwie, w którym zbywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
W związku z tym, w przypadku zbycia udziałów lub akcji w spółkach z siedzibą w Polsce, innych niż te wskazane w art. 13 ust. 3a Polsko-Holenderskiej UPO, uzyskane przychody powinny podlegać opodatkowaniu wyłącznie w państwie siedziby zbywcy, tj. w państwie siedziby Wnioskodawcy.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w zaistniałym stanie faktycznym, będzie on uprawniony do skorzystania z postanowień Polsko-Holenderskiej UPO w związku z przychodem (dochodem) uzyskanym z tytułu udziału w zyskach osób prawnych lub dochodach / zyskach kapitałowych alokowanych w ramach FGR do Wnioskodawcy.
Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że dnia 23 listopada 2015 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej sygn. IPPB5/4510-786/15-4/IŚ uznał stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do inwestycji w innym FGR za prawidłowe i potwierdził, że to Wnioskodawca, a nie FGR występuje w roli podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, a także, że Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z postanowień Polsko-Holenderskiej UPO.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad 1
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej interpretacji w zakresie ww. pytania.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytania nr 1 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Ad 2
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587, dalej: ustawy o CIT):
Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania
Z kolei, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu:
Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 3 ust. 3 ustawy o CIT precyzuje, że:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
2) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
3) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
4) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
5) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
6) niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.
Jak wynika z art. 3 ust. 5 ustawy o CIT:
Za dochody (przychody), o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału.
W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Z treści powołanych przepisów wynika, że od niektórych przychodów uzyskiwanych na terytorium Polski przez podatników podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, pobierany jest podatek dochodowy w sposób zryczałtowany. Podatek ten nazywany jest podatkiem "u źródła", ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez podmiot polski wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta w trybie i na zasadach określonych w art. 26 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 22a ustawy o CIT:
Przepisy art. 20-22 ustawy o CIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Dodatkowo, stosownie do z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku, zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.
Z uwagi na to że Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Holandii (co może, jak wskazał Wnioskodawca, zostać potwierdzone odpowiednim certyfikatem rezydencji wydanym przez kraj siedziby), zasady ustalenia opodatkowania w przedmiotowej sprawie winny być ustalane, z uwzględnieniem właściwej (w tym wypadku polsko-holenderskiej) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania mają charakter norm kolizyjnych, które decydują o zakresie zastosowania prawa podatkowego poszczególnych państw, w przypadku gdy zgodnie z ich wewnętrznymi przepisami dany dochód podlega opodatkowaniu w więcej niż jednym państwie.
W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisana w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. oraz Protokół do tej Konwencji (Dz.U. z 2003 r., Nr 216, poz. 2120, dalej: „UPO”).
Na podstawie art. 10 ust. 1 UPO dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w umawiającym się państwie (Polsce) osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie (Holandia) mogą być opodatkowane w tym drugim państwie (Holandia).
Zgodnie z punktem 2 ww. artykułu, dywidendy takie mogą być opodatkowane także w umawiającym się państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego państwa (Polska), ale jeżeli rzeczywisty beneficjent dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie (Holandia), to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:
a)0% kwoty dywidend brutto, jeżeli rzeczywistym beneficjentem jest uznawany fundusz emerytalny drugiego umawiającego się państwa, który jest co do zasady zwolniony z podatku w tym drugim państwie (Holandia);
b)5% kwoty dywidend brutto, jeżeli rzeczywistym beneficjentem dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), która posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% kapitału spółki wypłacającej dywidendy;
c)15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.
W świetle powyższego, polsko-holenderska UPO przewiduje preferencyjne stawki podatkowe dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe do Holandii.
Niemniej jednak, aby skorzystać z postanowień polsko-holenderskiej UPO, odbiorca dywidend powinien być:
- rezydentem podatkowym Holandii, co powinno zostać potwierdzone odpowiednim certyfikatem rezydencji potwierdzającym rezydencję podatkową tego odbiorcy, oraz
- "osobą uprawnioną" do dywidend (tzw. "beneficial owner").
W świetle powyższego, mając na uwadze, że Wnioskodawca jest holenderskim rezydentem podatkowym (co może zostać potwierdzone odpowiednim certyfikatem rezydencji) oraz posiada/będzie posiadać status rzeczywistego odbiorcy dywidend („beneficial owner”), tj. jest/będzie rzeczywistym właścicielem dywidend, o których mowa we wniosku, w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, będzie miał prawo skorzystać z preferencyjnych stawek podatkowych dla dywidend wypłacanych przez polskie spółki kapitałowe przewidzianych postanowieniami polsko-holenderskiej UPO.
Przechodząc do kwestii dotyczącej miejsca opodatkowania dochodów nierezydenta z tytułu zbycia akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych z siedzibą w Polsce tj. zysków z przeniesienia własności majątku zastosowanie znajdzie art. 13 UPO.
I tak, stosownie do art. 13 ust. 1 UPO,
Zyski, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego w rozumieniu artykułu 6 i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 UPO,
Zyski z przeniesienia własności mienia ruchomego stanowiącego część mienia zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia własności mienia ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie posiada w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami, które pochodzą z przeniesienia własności takiego zakładu (odrębnie albo z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Z kolei w myśl art. 13 ust. 3 UPO,
Zyski osiągane z przeniesienia własności eksploatowanych w transporcie międzynarodowym statków morskich, statków powietrznych lub statków żeglugi śródlądowej oraz z przeniesienia własności majątku ruchomego związanego z eksploatacją takich statków morskich, statków powietrznych lub statków żeglugi śródlądowej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Dla celów tego ustępu stosuje się postanowienia ustępu 3 artykułu 8.
Jak stanowi art. 13 ust. 3a UPO,
Zyski uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Umawiającego się Państwa z tytułu przeniesienia własności udziałów lub akcji lub porównywalnych praw, takich jak prawa w spółce osobowej lub truście, mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli w jakimkolwiek momencie w okresie 365 dni poprzedzających przeniesienie własności tych udziałów lub akcji lub porównywalnych praw ich wartość pochodziła bezpośrednio lub pośrednio w więcej niż 75% z majątku nieruchomego (nieruchomości), zdefiniowanego w artykule 6, położonego na terytorium tego drugiego Umawiającego się Państwa.
Jednak takie zyski będą opodatkowane wyłącznie w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli osobą mającą siedzibę jest uznawany fundusz emerytalny tego Państwa, który jest co do zasady zwolniony z podatku w tym Państwie.
Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 4 UPO,
Zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku niewymienionego w ustępach 1, 2, 3 i 3a podlegają opodatkowaniu tylko w Umawiającym się Państwie, w którym zbywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Z treści art. 6 ust. 1 UPO, wynika, że:
Dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.
Stosownie do postanowień art. 6 ust. 2 UPO,
Określenie „majątek nieruchomy” ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące nieruchomości gruntowych, prawa użytkowania nieruchomości, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych. Statki morskie i statki powietrzne oraz statki eksploatowane w żegludze śródlądowej nie stanowią majątku nieruchomego.
W realiach przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdzie art. 13 ust. 4 UPO, co oznacza że w przypadku zbycia udziałów lub akcji w spółkach z siedzibą w Polsce, innych niż te wskazane w art. 13 ust. 1, 2, 3 i 3a polsko-holenderskiej UPO, uzyskane przychody powinny podlegać opodatkowaniu wyłącznie w państwie siedziby zbywcy, tj. w państwie siedziby Wnioskodawcy.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z postanowień polsko-holenderskiej UPO w związku z przychodem (dochodem) uzyskanym z tytułu udziału w zyskach osób prawnych lub dochodem / zyskiem kapitałowym alokowanym w ramach FGR do Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatnika. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right