Od 1 stycznia e-Doręczenia obowiązkowe dla nowych przedsiębiorców
Data rejestracji firmy w CEIDG lub KRS zdecyduje o obowiązku korzystania z e-Doręczeń w firmie. Od 1 stycznia 2024 r. obowiązkiem stosowania e-Doręczeń będą objęci przedsiębiorcy składający wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) po 31 grudnia 2023 r.
e-Doręczenia to usługa, która umożliwi przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Od e-maila różni się tym, że ma taki sam skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru i zapewnia identyfikację nadawcy i odbiorcy. Twoja firma będzie miała obowiązek korzystania z e-Doręczeń, jeżeli jest zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEiDG) lub Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
Termin, od którego dana firma musi posiadać skrzynkę do e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji w CEIDG albo KRS.
Firmy, które zarejestrują działalność po 31 grudnia 2023 r. (KRS) oraz od 1 stycznia 2024 r. (CEIDG), będą zakładać skrzynki do e-Doręczeń przy okazji rejestracji działalności.
Firmy, które powstały przed tymi datami, muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń w określonym terminie:
- do 31 marca 2024 r. - firmy z rejestru KRS,
- do 30 września 2026 r. - firmy z rejestru CEIDG
Niezależnie od podanych terminów przedsiębiorcy mogą występować już teraz o założenie skrzynki do e-Doręczeń.
Warto dodać, że resort finansów zapowiedział projekt ustawy, który pozwoli przesunąć maksymalną datę wdrożenia e-Doręczeń na 1 stycznia 2025 r.
e-Doręczenia dla przedsiębiorców równoważne z listem poleconym >>>