Czy ustalanie prawidłowej stawki VAT jest obowiązkiem biura rachunkowego
PROBLEM
Jeden z moich klientów notorycznie poszukuje różnych dodatkowych obszarów aktywności, nie zawsze jednak je podejmuje. Ostatnio zarzucił mnie masą pytań o to, jakie stawki VAT musi stosować przy wybranych przez niego usługach i sprzedaży towarów. Poszukiwanie przeze mnie tych stawek VAT zajęłoby mi więcej czasu niż księgowanie dokumentów, a poza tym w wielu przypadkach naprawdę nie wiem, jakie te stawki powinny być i mam obawę przed podjęciem takiej działalności. Dlatego odmówiłam klientowi. W odpowiedzi odpisał, że dowiedział się od kolegi, iż jego księgowa mówiła mu, że określenie takich stawek VAT to obowiązek biura rachunkowego. Nie zgadzam się z tym, gdyż uważam to za bardzo ryzykowne, w szczególności, gdy weźmie się pod uwagę wysokość opłat pobieranych za prowadzenie księgowości. Moja znajoma, gdy się pomyliła przy określeniu stawki, musiała pokryć wszystkie koszty ze swoich pieniędzy, gdyż ubezpieczyciel odmówił zapłaty odszkodowania, mimo że wykupiła wszelkie możliwe rodzaje ubezpieczeń. Czy ustalenie prawidłowej stawki VAT jest obowiązkiem biura rachunkowego? Co w przypadku, gdy biuro się pomyli?