Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.601.2023.1.KP
Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1 sierpnia 1999 r. do 31 grudnia 2009 r. byliście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Państwa działalność polega na realizacji zadań statutowych, które nie stanowią działalności gospodarczej i nie są działaniami komercyjnymi przynoszącymi zysk.
Działalność ta polega m.in. na:
1.Kreowaniu i upowszechnianiu przez Państwa wizerunku (…) jako regionu atrakcyjnego turystycznie w kraju i za granicą.
2.Integracji środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego i zawodowego oraz osób, instytucji i organizacji zainteresowanych rozwojem turystycznym (…).
3.Promocji i rozwoju turystyki wiejskiej.
4.Działalności na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i ich mieszkańców, wspieraniu i upowszechnianiu zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, budowanie partnerstwa i dialogu na rzecz zrównoważonego rozwoju wsi oraz aktywizowanie społeczności lokalnych na obszarach wiejskich.
Według PKD z 2007 r. Państwa działalność znajduje się pod numerem 94.99 Z.
18 grudnia 2009 r. złożyliście Państwo w Urzędzie Skarbowym w (…) „zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R” zaznaczając w części C.1 pole 30 - podatnik będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 Ustawy.
Wybraliście Państwo ponownie zwolnienie w podatku VAT, gdyż spełnialiście warunek zawarty w art. 113 ust. 1 Ustawy, tj. wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 2009 kwoty 50.000 zł. Spełniliście Państwo też drugi warunek skorzystania ze zwolnienia w podatku od towarów i usług dotyczący pisemnego zwolnienia w podatku od towarów i usług dotyczący pisemnego powiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o zamiarze zwolnienia w 2010 r.
W ten sposób od 1 stycznia 2010 r. jesteście Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale korzystającym ze zwolnienia ze względu na wartość sprzedaży na mocy art. 113 ust. 1 Ustawy i nie składacie Państwo deklaracji VAT-7. W latach 2010 - 2023 nadal korzystacie Państwo ze zwolnienia w podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 Ustawy. Państwa działalność jest wyłącznie działalnością statutową, na prowadzenie której pozyskujecie środki od swoich członków w postaci składek członkowskich i z funduszy unijnych jako finansowanie realizowanych projektów.
Działalność polega głównie na wspieraniu aktywności obszarów wiejskich, promowaniu kultury i walorów turystycznych regionu (…)
W celu realizacji projektu współpracy realizowanego w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 pt. „(…)” dokonujecie Państwo zakupów materiałów i usług. W ramach projektu zaplanowano m.in. wyjazd studyjny, promocję obszaru w Internecie, wizyty blogerów/vlogerów, organizację nieodpłatnych szkoleń dla mieszkańców regionu oraz przygotowanie materiałów promocyjnych. Zakupy te udokumentowane są fakturami VAT, które przedstawia się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (…) jako dowody dokonania zakupów, na podstawie których następuje refundacja kosztów projektu. Warunkiem uzyskania refundacji kosztów w kwocie brutto poszczególnych faktur jest załączona interpretera indywidualna przepisów mówiąca, że podatek VAT naliczony w fakturach zakupu nie podlega odliczeniu ani zwrotom w żaden inny sposób z Urzędu Skarbowego. Powstałe w wyniku realizacji projektu efekty w postaci możliwości udziału w wyjeździe studyjnych, szkoleniach oraz materiały promocyjne nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wszystkie wytworzone materiały będą bezpłatnie dystrybuowane wśród osób zainteresowanych.
Pytanie
Czy Stowarzyszenie, jako podatnik korzystający ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 Ustawy może odliczyć podatek naliczony w fakturach zakupu towarów i usług przy danym stanie faktycznym?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem podatek VAT naliczony w fakturach zakupu towarów i usług na mocy art. 86 ust. 1 Ustawy nie może być odliczony, gdyż przy danym stanie faktycznym Państwo nadal korzystacie ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 Ustawy. Podatek VAT naliczony w fakturach zakupu nie może być odzyskany w żaden inny sposób z Urzędu Skarbowego ani zwrócony.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczenia podatku VAT w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Stosownie do art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
W analizowanym przypadku Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Stowarzyszenie, jako podatnik korzystający ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy może odliczyć podatek naliczony w fakturach zakupu towarów i usług przy danym stanie faktycznym.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem Państwo wskazaliście, w celu realizacji projektów współpracy realizowanych w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „(…)” dokonujecie Państwo zakupów materiałów i usług. W ramach projektu zaplanowano m.in. wyjazd studyjny, promocję obszaru w Internecie, wizyty blogerów/vlogerów, organizację nieodpłatnych szkoleń dla mieszkańców regionu oraz przygotowanie materiałów promocyjnych. Zakupy te udokumentowane są fakturami. Ponadto efekty w postaci możliwości udziału w wyjeździe studyjnym, szkoleniach oraz materiały promocyjne nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wszystkie materiały będą bezpłatnie dystrybuowane wśród osób zainteresowanych. Jak ponadto wynika z treści wniosku, jesteście Państwo podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Państwa działalność jest wyłącznie działalnością statutową, na prowadzenie której pozyskujecie środki od swoich członków w postaci składek członkowskich i z funduszy unijnych jako finansowanie realizowanych projektów.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wskazano we wniosku – poniesione wydatki w ramach projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym oraz nie jesteście Państwo zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, to nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem, gdyż nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy oraz prawa do zwrotu różnicy tego podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 i nast. ustawy związanego z realizacją projektu.
Podsumowując, Stowarzyszenie, jako podatnik korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu różnicy tego podatku zawartego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. „(…)”.
W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right