Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.593.2023.2.KS
Brak prawa do odliczenia kwoty podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia kwoty podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 września 2023 r. (data wpływu) oraz pismem z 21 listopada 2023 r. (data wpływu 22 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Centrum Kultury (dalej: Centrum) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Centrum jest instytucją kultury (osobą prawną), wpisaną do rejestru Instytucji Kultury, prowadzonego przez organizatora - gminę. Centrum prowadzi działalność kulturalną, między innymi kilka świetlic wiejskich na terenie gminy. Centrum złożyło wniosek o dofinansowanie projektu „...” w ramach operacji „…” w ramach działania „…” w ramach PROW 2014-2020. Projekt będzie realizowany w 2024 roku.
Głównym celem projektu jest poprawa warunków lokalowych i wprowadzenie nowych zajęć w świetlicy wiejskiej poprzez przebudowę i wyposażenie budynku świetlicy. Założeniem jest także poprawa jakości życia oraz podniesienie standardu usług kulturalnych mieszkańców wsi. Świetlica wiejska objęta projektem stanowi własność Gminy, zgodnie z księgą wieczystą. Centrum zarządza świetlicą na podstawie zawartej z Gminą umowy użyczenia. Bez finansowego wsparcia środków zewnętrznych planowane działanie nie zostałoby zrealizowane, ze względu na brak wystarczających środków finansowych.
Realizacja projektu będzie polegać na termomodernizacji budynku: wymiana okien i drzwi, zmianie źródła ciepła z kotła na olej na pompę ciepła oraz fotowoltaikę 10 kW, wykonaniu naprawy elewacji oraz malowaniu. Wewnątrz pomieszczeń wymienione zostaną płytki podłogowe, kompleksowo wyremontowane łazienki - damska i męska, a w pomieszczeniu kuchennym opaska między meblami. Do pomieszczenia kuchennego przewidziano zakup mebli ze stali nierdzewnej oraz wyposażenia AGD. Dodatkowo w ramach inwestycji zostanie naprawiona pochylnia dla niepełnosprawnych oraz schody wejściowe. Zamontowane będą poręcze ze stali nierdzewnej, a przed budynkiem powstaną miejsca parkingowe. Utworzone i wyposażone zostaną nowe pracownie: przyrodnicza i doświadczalna.
Z efektów zrealizowanego projektu będą korzystać mieszkańcy całej Gminy: dzieci, młodzież i dorośli. Odnowiona świetlica umożliwi mieszkańcom organizację spotkań kulturalnych, m.in. spotkań wielkanocnych i bożonarodzeniowych, podczas których mieszkańcy wykonują ozdoby świąteczne, występów oraz spotkań artystycznych lokalnych zespołów ludowych. Prowadzone będą bezpłatne zajęcia przyrodnicze i doświadczalne dla dzieci i młodzieży. Poprawa stanu infrastruktury społecznej przyczyni się do poprawy atrakcyjności turystycznej gminy oraz do zwiększenia stopnia integracji społecznej, co wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców. Ponadto przebudowana w ramach projektu świetlica wiejska udostępniana będzie bezpłatnie mieszkańcom gminy.
W wyniku realizacji projektu Centrum nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT - zmodernizowana infrastruktura udostępniana będzie nieodpłatnie, co stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przebudowany budynek świetlicy wiejskiej nie będzie realizować sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W efekcie nie powstaje możliwość odzyskania (nawet częściowego) naliczonego podatku VAT. Centrum zaliczyło kwotę podatku naliczonego od realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i chce otrzymać dofinansowanie na ten wydatek. W tym celu są Państwo zobowiązani udowodnić, że podatku VAT nie mogą Państwo odzyskać w całości lub części, zarówno podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji mogą Państwo zaliczyć podatek od towarów i usług poniesiony na realizację inwestycji do wydatków kwalifikowanych opisanego projektu. W związku z powyższym Centrum jest zobowiązane przedłożyć do Urzędu Marszałkowskiego województwa interpretację indywidualną, dotyczącą odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo, że faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu pn. „...” będą wystawione na Państwa, czyli: Centrum Kultury.
Przebudowany budynek świetlicy, wyposażenie świetlicy oraz powstałe miejsca parkingowe będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Centrum Kultury nie będzie dokonywać na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej. Powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców w związku z realizacją zadań własnych Gminy, które zostały powierzone Centrum i nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu w ramach PROW na lata 2014-2020 Centrum ma prawo do odliczenia kwoty podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Centrum nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawo do odzyskania VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek: nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Pierwszą przesłankę Centrum spełnia zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT: podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona (w związku z tym, że świetlica wiejska będzie udostępniana mieszkańcom nieodpłatnie) i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Centrum nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z przebudową świetlicy wiejskiej.
Przebudowana świetlica wiejska będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców. Z tytułu wykonywania tych czynności Centrum nie będzie pobierało żadnych opłat, a powstały w związku z realizacją inwestycji majątek będzie służył wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy, które zostały powierzone Centrum.
W związku z powyższym - zdaniem Centrum - powstała w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak Państwo wskazali przebudowany budynek świetlicy, wyposażenie świetlicy, powstałe miejsca parkingowe oraz powstała instalacja fotowoltaiczna będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji opisanego we wniosku zadania. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do odliczenia kwoty podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pn. „...”, ponieważ efekty powstałe w ramach ww. projektu nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).