Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.388.2023.2.AR
- Ww zakresie ustalenia: Czy wskazane we wniosku Roboty i urządzenia spełniają przesłanki do uznania je za roboty przemysłowe i urządzenia wymienione w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a-e ustawy o CIT od osób prawnych i w konsekwencji wydatki poniesione przez Państwa stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, - Czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, w ramach ulgi na robotyzację, 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od pełnej wartości początkowej Robotów i urządzeń, - Wartości początkowej w odniesieniu do której, w ramach ulgi na robotyzację, przysługuje Państwu prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie ustalenia:
- Czy wskazane we wniosku Roboty i urządzenia spełniają przesłanki do uznania je za roboty przemysłowe i urządzenia wymienione w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a-e ustawy o
CIT – jest prawidłowe,
- Czy wydatki poniesione przez Państwa stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT:
- w części dotyczącej wydatków na usługi doradcze – jest nieprawidłowe,
- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe,
- Czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ust.1 ustawy o CIT, 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od pełnej wartości początkowej Robotów i urządzeń – jest prawidłowe,
- Wartości początkowej w odniesieniu do której, w ramach ulgi na robotyzację przysługuje Państwu prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania:
- w części dotyczącej wydatków na usługi doradcze – jest nieprawidłowe,
- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 września 2023 r. za pośrednictwem e-puap wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- Czy wskazane we wniosku Roboty i urządzenia spełniają przesłanki do uznania je za roboty przemysłowe i urządzenia wymienione w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a-e ustawy o CIT od osób prawnych i w konsekwencji wydatki poniesione przez Państwa stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT,
- Czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, w ramach ulgi na robotyzację, 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od pełnej wartości początkowej Robotów i urządzeń,
·Wartości początkowej w odniesieniu do której, w ramach ulgi na robotyzację, przysługuje Państwu prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 9 listopada 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Spółka Akcyjna z siedzibą w (...) (dalej: „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku CIT. Wnioskodawca jest producentem (…). Wnioskodawca rozwija i usprawnia swoją produkcję poprzez nabywanie robotów przemysłowych oraz urządzeń funkcjonalnie z nimi związanych służących robotyzacji linii produkcyjnej. Specjalistyczne linie automatyczne zapewniają dużą wydajność, zaś zachowanie odpowiednich warunków produkcyjnych oraz przechowalniczych gwarantują uzyskanie powtarzalności produktu spełniającego najwyższe wymagania.
Obecna inwestycja Wnioskodawcy obejmuje zrobotyzowaną linię do produkcji (…) (dalej: „Linia”), w której skład wchodzą trzy roboty przemysłowe:
1)robot rozrostowy,
2)robot załadowczo wyładowczy z piecami wielopoziomowymi, w których produkt przemieszczany jest w trzech kierunkach,
3)sześcioosiowy wielofunkcyjny robot manipulujący,
4)urządzenia peryferyjne do ww. robotów.
Powyższe punkty 1-4 dalej będą określane jako „Roboty i urządzenia". Powyższe roboty i urządzenia są fabrycznie nowe. Linia posiada centralną jednostkę sterującą procesem produkcji. Szafy sterujące robotów pozwalają na planowanie produkcji co do rodzaju i ilości produkowanego pieczywa. Roboty wraz z urządzeniami peryferyjnymi stanowią zintegrowaną funkcjonalnie całość i zostaną przyjęte jako jeden środek trwały w grupie KŚT pod symbolem 489 „roboty przemysłowe” zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych KŚT (Dz. U. z 2016 r. poz. 1864). Ze względu na prace w ramach jednej linii produkcyjnej obsługującej jeden kompletny proces produkcyjny Roboty i urządzenia są nabywane w ramach jednej inwestycji.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowy opis robotów i urządzeń.
Ad. 1
Robot rozrostowy
Zrobotyzowana komora rozrostu końcowego operująca produktem w trzech osiach oraz pięciu kierunkach, która po odebraniu uformowanych wstępnie kęsów ciasta, poprzez dwustopniowy aparat załadowczy, podaje produkt ciągłym strumieniem na płytę przenośnika komory. Komora jest izolowanym, klimatyzowanym przenośnikiem, w którym kęsy ciasta umieszczone na płycie przenoszone są stopniowo od punktu załadunku poprzecznego do punktu rozładunku wzdłużnego w celu odbioru gotowych do wypieku kęsów ciasta. Robot rozrostowy jest skomunikowany cyfrowo z urządzeniami peryferyjnymi go poprzedzającymi służącymi do wytworzenia i formowania kęsów ciasta:
a)wywrotnica do dzież z ciastem;
b)dzielarka do ciasta;
c)zaokrąglarka stożkowa;
d)komora fermentacji wstępnej;
e)stacje formowania (wydłużająca i/lub zaokrąglająca);
f)sekcja transportowa.
Robot wymienia dane w formie cyfrowej poprzez szafę sterującą z ww. urządzeniami. Robot stanowi integralną część linii produkcyjnej:
-jest połączony online z systemem diagnostycznym producenta,
-jest monitorowany przez system kamer oraz czujników diagnostycznych i wykonawczych.
Ad. 2
Robot załadowczo wyładowczy z piecami wielopoziomowymi
Robot załadowczo-wyładowczy z piecami wielopoziomowymi spełnia funkcję załadunku i rozładunku produktu z/do wielopoziomowych pieców wypiekowych. Robot stanowi formę przenośnika taśmowego, operującego produktem w trzech osiach i sześciu kierunkach. Po odebraniu produktu z robota rozrostowego poprzez sekcję transportową , robot załadowczo- wyładowczy umieszcza produkt w konkretnej komorze pieca wielopoziomowego, zgodnie z programem planu produkcji sterowanym z centralnej jednostki sterującej procesem produkcji. Wielopoziomowe piece wypiekowe z systemem odzysku ciepła są skomunikowane oraz zintegrowane z robotem załadowczo wyładowczym. Po skończonym wypieku robot załadowczo-wyładowczy opróżnia komory wypiekowe kierując gotowy produkt na taśmę odbiorczą, która poprzez system taśmociągów - stanowiących urządzenie peryferyjne do tego robota - transportuje produkt do konfekcjonowania. Robot załadowczo-wyładowczy jest skomunikowany cyfrowo z poprzedzającym go urządzeniem peryferyjnym - sekcja transportowa. Robot załadowczo-wyładowczy z piecami wielopoziomowymi z systemem odzysku ciepła jest sterowany i zintegrowany z centralną jednostką sterującą Robot załadowczo-wyładowczy z piecami wielopoziomowymi:
-jest połączony online z systemem diagnostycznym producenta,
-jest monitorowany przez system kamer oraz czujników diagnostycznych i wykonawczych.
Ad. 3
Sześcioosiowy wielofunkcyjny robot manipulujący
Sześcioosiowy robot manipulujący wchodzi w skład zrobotyzowanej linii do produkcji (…) i pełni funkcję paletyzatora. Do jego zadań należy odbiór kartonowych pudełek zawierających gotowy produkt i układanie ich w określony sposób na paletach, wykorzystując pełny zakres ruchów według wszystkich sześciu osi. Robot współpracuje z podajnikiem taśmowym, który będąc urządzeniem peryferyjnym wymienia informacje z robotem w zakresie poprawności i gotowości produktu do odbioru (czujniki optyczne). Robot jest sterowany z jednostki centralnej i jest skomunikowany cyfrowo oraz jest podłączony online z systemem diagnostycznym producenta. Robot jest monitorowany przez system kamer i czujników diagnostycznych.
Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z 9 listopada 2023 r. potwierdziliście Państwo, że
wszystkie opisane we wniosku roboty:
-są automatycznie sterowalne, programowalne i wielozadaniowe,
-posiadają co najmniej 3 stopnie swobody,
-posiadają właściwości manipulacyjne i lokomocyjne,
-wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi w celu zdalnego: sterowania. programowania, monitorowania i diagnozowania,
-są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki, w szczególności z systemami planowania i zarządzania produkcją,
-są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
W powyższym uzupełnieniu wskazaliście Państwo ponadto, że:
1)Odpisy amortyzacyjne rozliczać będziecie Państwo jako koszty uzyskania przychodów.
2)Koszty szkoleń załogi związane z obsługą robotów i urządzeń peryferyjnych wliczone są w cenę zakupu, ponosi je dostawca.
3)Przez wszelkie inne wydatki poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania robotów i urządzeń peryferyjnych Spółka rozumie:
- koszty poniesione przez nabywcę związane z montażem i uruchomieniem, wynikające z treści zawartych umów zakupu, tj. w szczególności:
- przeprowadzenie prac fundamentowych z materiałami,
- wykonanie bruzd dla szyn urządzenia załadowczego, wykonanie prac murarskich, przepustów otworów, zapewnienie konstrukcji stalowej, przygotowanie zamocowań rurociągów ponad dostarczone podstawowe wsporniki,
- prace elektryczne, hydrauliczne, informatyczne z materiałami – podłączenie zasilania elektrycznego, hydraulicznego, internetowego (VPN),
- koszty finansowe (prowizje i odsetki od kredytu inwestycyjnego) usługi doradcze (sporządzenie biznes planu) poniesione przed przyjęciem środka trwałego do używania.
4)Wydatki poniesione na szkolenia pracowników oraz „inne wydatki poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania nabytych robotów i urządzeń” będą stanowiły koszty podatkowe rozliczane przez amortyzację.
5)Koszty nabycia robotów i urządzeń, koszty szkoleń, jak również „inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania ww. robotów nie zostały i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
6)Nie korzystacie Państwo ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT.
7)Osiągacie Państwo przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
8)Zamierzacie Państwo korzystać z preferencji wynikających z ulgi na robotyzację w latach 2023-2026.
W powyższym uzupełnieniu przyporządkowaliście Państwo również opisane we wniosku urządzenia do poszczególnych pozycji wymienionych w katalogu urządzeń wskazanym w art. 38eb ust. 4 pkt 1-11 ustawy o CIT, w następujący sposób:
-wywrotnica do dzież z ciastem - pkt 5 obrotniki,
-dzielarka do ciasta - pkt 11b wycinarki,
-zaokrąglarka stożkowa - pkt 11b wyoblarki,
-komora fermentacji wstępnej – pkt 1 jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu, z racji iż oprócz funkcji wstępnego rozrostu, porządkuje ruch produktów w ciągu linii oraz stanowi niewielki bufor ilościowo czasowy,
-stacje formowania (wydłużająca i/lub zaokrąglająca) - pkt 11b zawijarki,
-ciągarki sekcja transportowa - pkt 3 tory jezdne,
-taśma odbiorcza z systemem taśmociągów - pkt 3 tory jezdne,
-podajnik taśmowy- pkt 3 tory jezdne.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Roboty i urządzenia spełniają przesłanki do uznania je za roboty przemysłowe, w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt. 1 lit. a-e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p.?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ust.1 ustawy o p.d.o.p., 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od pełnej wartości początkowej Robotów i urządzeń, ustalonej na podstawie art. 18 ustawy o p.d.o.p.?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wartość początkowa Robotów i urządzeń, w odniesieniu do której Wnioskodawcy w ramach ulgi na robotyzację, przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania, powinna obejmować cenę nabycia Robotów i urządzeń, czyli kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji oraz szkoleń, a także wszelkie inne wydatki poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania robotów i urządzeń peryferyjnych rozumianych jako:
- koszty poniesione przez nabywcę związane z montażem i uruchomieniem wynikające z treści zawartych umów zakupu, tj. w szczególności:
- przeprowadzenie prac fundamentowych z materiałami,
- wykonanie bruzd dla szyn urządzenia załadowczego, wykonanie prac murarskich, przepustów otworów, zapewnienie konstrukcji stalowej, przygotowanie zamocowań rurociągów ponad dostarczone podstawowe wsporniki,
- prace elektryczne, hydrauliczne, informatyczne z materiałami - podłączenie zasilania elektrycznego, hydraulicznego, internetowego (VPN),
- koszty finansowe (prowizje i odsetki od kredytu inwestycyjnego), usługi doradcze (sporządzenie biznes planu), poniesione przed przyjęciem środka trwałego do używania
poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania nabytych Robotów i urządzeń, zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p.?
(pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wyżej opisane Roboty i urządzenia spełniają przesłanki do uznania za roboty przemysłowe oraz urządzenia w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt. 1 lit. a-e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p .
Ad. 2
W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na robotyzację,
o której mowa w 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p., 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od pełnej wartości początkowej Robotów i urządzeń, ustalonej na podstawie art. 18 ustawy o p.d.o.p.
Ad. 3
W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wartość początkowa Robotów i urządzeń, w odniesieniu do której Wnioskodawcy w ramach tzw. ulgi na robotyzację przysługuje prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania, powinna obejmować cenę nabycia Robotów i urządzeń, czyli kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji oraz szkoleń, a także wszelkie inne koszty poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania nabytych Robotów i urządzeń, zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: Ustawa nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Według art. 38eb ust. 2 ww. ustawy:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Jak stanowi art. 38eb ust. 4 ww. ustawy:
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3) tory jezdne;
4) słupowysięgniki;
5) obrotniki;
6) nastawniki;
7) stacje czyszczące;
8) stacje automatycznego ładowania;
9) stacje załadowcze lub odbiorcze;
10) złącza kolizyjne;
11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo producentem wyrobów piekarniczych, cukierniczych oraz garmażeryjnych. Rozwijacie i usprawniacie Państwo swoją produkcję poprzez nabywanie robotów przemysłowych oraz urządzeń funkcjonalnie z nimi związanych, służących robotyzacji linii produkcyjnej. Specjalistyczne linie automatyczne zapewniają dużą wydajność, zaś zachowanie odpowiednich warunków produkcyjnych oraz przechowalniczych gwarantują uzyskanie powtarzalności produktu spełniającego najwyższe wymagania.
Obecna Państwa inwestycja obejmuje zrobotyzowaną linię do produkcji chleba (dalej: „Linia”), w której skład wchodzą trzy roboty przemysłowe:
1)robot rozrostowy,
2)robot załadowczo wyładowczy z piecami wielopoziomowymi, w których produkt przemieszczany jest w trzech kierunkach,
3)sześcioosiowy wielofunkcyjny robot manipulujący,
4)urządzenia peryferyjne do ww. robotów.
Powyższe roboty i urządzenia są fabrycznie nowe. Linia posiada centralną jednostkę sterującą procesem produkcji. Szafy sterujące robotów pozwalają na planowanie produkcji co do rodzaju i ilości produkowanego pieczywa. Roboty wraz z urządzeniami peryferyjnymi stanowią zintegrowaną funkcjonalnie całość i zostaną przyjęte jako jeden środek trwały w grupie KŚT pod symbolem 489. Ze względu na prace w ramach jednej linii produkcyjnej obsługującej jeden kompletny proces produkcyjny Roboty i urządzenia są nabywane w ramach jednej inwestycji.
Robot rozrostowy jest skomunikowany cyfrowo z urządzeniami peryferyjnymi go poprzedzającymi służącymi do wytworzenia i formowania kęsów ciasta. Ww. urządzenia przyporządkowaliście Państwo do następujących kategorii wskazanych w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT:
a)wywrotnica do dzież z ciastem – obrotnik,;
b)dzielarka do ciasta – efektor końcowy (wycinarka);
c)zaokrąglarka stożkowa – efektor końcowy (wyoblarka);
d)komora fermentacji wstępnej – jednostka liniowe zwiększająca swobodę ruchu ;
e)stacje formowania (wydłużająca i/lub zaokrąglająca) – efektory końcowe (zawijarki, ciągarki);
f)sekcja transportowa –tory jezdne.
Robot załadowczo-wyładowczy z piecami wielopoziomowymi spełnia funkcję załadunku i rozładunku produktu z/do wielopoziomowych pieców wypiekowych. Po skończonym wypieku robot załadowczo-wyładowczy opróżnia komory wypiekowe kierując gotowy produkt na taśmę odbiorczą, która poprzez system taśmociągów - stanowiących urządzenie peryferyjne do tego robota - transportuje produkt do konfekcjonowania. Ww. urządzenie peryferyjne przyporządkowaliście Państwo do kategorii wskazanej w art. 38eb ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT jako tory jezdne.
Sześcioosiowy robot manipulujący wchodzi w skład zrobotyzowanej linii do produkcji chleba i pełni funkcję paletyzatora. Robot współpracuje z podajnikiem taśmowym, który będąc urządzeniem peryferyjnym wymienia informacje z robotem w zakresie poprawności i gotowości produktu do odbioru (czujniki optyczne). Ww. podajnik taśmowy sklasyfikowaliście Państwo również jako urządzenie peryferyjne wymienione w art. 38eb ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT, tj. tory jezdne.
Wszystkie wskazane wyżej roboty przemysłowe:
-są automatycznie sterowalne, programowalne i wielozadaniowe,
-posiadają co najmniej 3 stopnie swobody,
-posiadają właściwości manipulacyjne i lokomocyjne,
-wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi w celu zdalnego: sterowania. programowania, monitorowania i diagnozowania,
-są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki, w szczególności z systemami planowania i zarządzania produkcją,
-są monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
-są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
Natomiast wszystkie wskazane wyżej urządzenia stanowią zintegrowane urządzenia poszczególnych robotów przemysłowych, niezbędne do ich prawidłowego działania.
Spółka poniesie następujące wydatki umożliwiające prawidłowego funkcjonowania nabytych robotów i urządzeń peryferyjnych:
- koszty związane z montażem i uruchomieniem, wynikające z treści zawartych umów zakupu:
- przeprowadzenie prac fundamentowych z materiałami,
- wykonanie bruzd dla szyn urządzenia załadowczego, wykonanie prac murarskich, przepustów otworów, zapewnienie konstrukcji stalowej, przygotowanie zamocowań rurociągów ponad dostarczone podstawowe wsporniki,
- prace elektryczne, hydrauliczne, informatyczne z materiałami – podłączenie zasilania
elektrycznego, hydraulicznego, internetowego (VPN),
- koszty finansowe (prowizje i odsetki od kredytu inwestycyjnego) usługi doradcze (sporządzenie biznes planu) poniesione przed przyjęciem środka trwałego do używania.
Koszty szkoleń załogi związane z obsługą robotów i urządzeń peryferyjnych wliczone są w cenę zakupu i, ponosi je dostawca.
Wydatki poniesione na nabycie Robotów i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, szkoleń pracowników oraz inne wymienione wyżej wydatki poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania nabytych Robotów i urządzeń będą stanowiły dla Państwa koszty podatkowe rozliczane przez amortyzację. Ww. wydatki nie zostały i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Nie korzystacie Państwo ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT. Osiągacie Państwo przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Zamierzacie Państwo korzystać z preferencji wynikających z ulgi na robotyzację w latach 2023-2026.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy wskazane we wniosku Roboty i urządzenia spełniają przesłanki do uznania je za roboty przemysłowe w rozumieniu art. 38eb ust. 2 pkt. 1 lit. a-e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odnosząc się do powyższej Państwa wątpliwości wskazać należy, że z wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że wymienione w opisie zdarzenia przyszłego Roboty wypełniają definicję robota przemysłowego wskazaną w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, ponieważ:
-są automatycznie sterowalne, programowalne i wielozadaniowe,
-posiadają co najmniej 3 stopnie swobody,
-posiadają właściwości manipulacyjne i lokomocyjne,
-wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi w celu zdalnego: sterowania. programowania, monitorowania i diagnozowania,
-są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki, w szczególności z systemami planowania i zarządzania produkcją,
-są monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń
-są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki,
-są maszynami do zastosowań przemysłowych.
Ponadto wskazane we wniosku urządzenia związane z ww. Robotami, tj. wywrotnica do dzież z ciastem, dzielarka do ciasta, zaokrąglarka stożkowa, komora fermentacji wstępnej,
stacje formowania (wydłużająca i/lub zaokrąglająca), sekcja transportowa, system taśmociągów, podajnik taśmowy, które przypisaliście Państwo do konkretnych kategorii maszyn i urządzenia, wskazanych w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, stanowią maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w powyższym przepisie. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, ww. urządzenia stanowią zintegrowane urządzenia poszczególnych Robotów, niezbędne do ich prawidłowego funkcjonowania. Jednocześnie zachodzi funkcjonalny związek pomiędzy działaniem Robotów
a ww. urządzeniami.
Za prawidłowe należy zatem uznać Państwa stanowisko, zgodnie z którym opisane we wniosku Roboty i urządzenia spełniają przesłanki aby uznać je za roboty przemysłowe oraz urządzenia wymienione w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a-e ustawy o CIT (część pytania oznaczonego nr 1).
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia ustalenia czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na robotyzację, 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od pełnej wartości początkowej Robotów i urządzeń,
obejmującej cenę nabycia Robotów i urządzeń, czyli kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty transportu, załadunku oraz wyładunku, montażu i instalacji oraz szkoleń, a także inne wskazane we wniosku wydatki związane z montażem i uruchomieniem, wynikające z treści zawartych umów zakupu.
Zauważyć należy, że ulga na robotyzację polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania, przez podatnika uzyskującego przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przy czym dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r. do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Powyższe wynika wprost z uzasadnienia do ustawy nowelizującej, gdzie wskazano: Projektowana ulga funkcjonować będzie na kształt podobny do już obowiązującej, sprawdzonej ulgi na badania i rozwój. Podatnikowi, prowadzącemu działalność przemysłową (produkcyjną), będzie przysługiwać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie będzie mogło przekroczyć 50% wysokości kosztów.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
W myśl art. 16f ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.
Zgodnie z art. 16g ust.1 pkt 1 ww. ustawy:
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 i 12 ww. ustawy:
Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio wydatków na nabycie ww. składników majątku, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.
Amortyzacja rozpoczyna się w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały/wartość niematerialna i prawna został wprowadzony do ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych i dokonuje się jej do miesiąca, w którym nastąpi zrównanie odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową lub w którym ww. składnik majątku zostanie postawiony w stan likwidacji.
Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, którą w przypadku odpłatnego nabycia stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT.
Ustawa o CIT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem „koszty związane z zakupem środka trwałego”. W powołanym wyżej art. 16g ust. 3 Ustawy o CIT dotyczącym ustalenia ceny nabycia ustawodawca nie definiuje katalogu kosztów, które powinny być kapitalizowane do wartości początkowej środka trwałego. Wskazany przepis zawiera jedynie katalog przykładowy. Cena nabycia podlega zatem zwiększeniu o liczne wydatki, które traktowane są jako koszty związane z tym zakupem, które zostały naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Jednocześnie katalog wydatków wymienionych w cytowanym przepisie ma charakter otwarty (przykładowy), którego nie należy interpretować zawężająco.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, aby dane koszty mieściły się w zakresie pojęcia ceny nabycia w rozumieniu art. 16g ust. 3 ustawy o CIT – winny one być bezpośrednio związane z nabyciem środka trwałego oraz naliczone do dnia oddania go do użytkowania.
Uwzględniając powyższe, do wartości początkowej nabytych Robotów i urządzeń (stanowiących dla Państwa jeden środek trwały) będziecie Państwo mogli zaliczyć:
- koszty szkoleń, które jak wynika z opisu sprawy ponoszone są przez dostawcę i zostały uwzględnione w cenie zakupu (w kwocie należnej zbywcy),
- koszty transportu, załadunku oraz wyładunku,
- koszty montażu, instalacji i uruchomienia obejmujące:
- przeprowadzenie prac fundamentowych z materiałami,
- wykonanie bruzd dla szyn urządzenia załadowczego, wykonanie prac murarskich, przepustów otworów, zapewnienie konstrukcji stalowej, przygotowanie zamocowań rurociągów ponad dostarczone podstawowe wsporniki,
- prace elektryczne, hydrauliczne, informatyczne z materiałami – podłączenie zasilania
elektrycznego, hydraulicznego, internetowego (VPN)
o ile oczywiście ww. nakłady nie stanowią w świetle odrębnych przepisów niebędących przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej – odrębnego środka trwałego (np. budowli).
Na cenę nabycia ww. Robotów i urządzeń, stanowiącą ich wartość początkową będą również składały się koszty obejmujące prowizje i odsetki od kredytu inwestycyjnego (o ile został on zaciągnięty na nabycie ww. środka trwałego), jednak wyłącznie naliczone do momentu przekazania ww. środka trwałego do używania.
Wskazane wyżej wydatki stanowią bowiem wydatki bezpośrednio związane z nabyciem Robotów i urządzeń, które zakupiliście Państwo w ramach realizowanej inwestycji.
Za wydatki takie nie można jednak uznać poniesionych przez Państwa wydatków na nabycie usług doradczych obejmujących (jak wynika z wniosku) sporządzenie biznesplanu. Dotyczą one bowiem całokształtu realizowanej przez Państwa inwestycji i nie są bezpośrednio związane z samym nabyciem opisanych we wniosku Robotów i Urządzeń a tym samym nie mogą zostać wliczone do ich wartości początkowej.
Uwzględniając powyższe oraz okoliczność, iż:
-jak stwierdzono wyżej, nabyte przez Państwa Roboty i urządzenia stanowią roboty przemysłowe oraz maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust. 3 i 4 ustawy o CIT
-jak wynika z opisu sprawy:
- Roboty i urządzenia zostały nabyte przez Państwa jako fabrycznie nowe,
- wydatki w poniesione na nabycie ww. Robotów i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, szkoleń pracowników oraz inne wymienione wydatki poniesione w celu prawidłowego funkcjonowania nabytych robotów i urządzeń będą stanowiły dla Państwa koszty podatkowe rozliczane przez amortyzację,
- wskazane ww. wydatki nie zostały i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym,
- nie korzystacie Państwo ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT,
- osiągacie Państwo przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych
stwierdzić należy, ze będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania, w ramach ulgi na robotyzację, 50% odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od pełnej wartości początkowej nabytych przez Państwa Robotów i urządzeń.
Państwa stanowisko w powyższym zakresie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) należało zatem uznać za prawidłowe.
Wartość początkową nabytych przez Państwa Robotów i urządzeń, w odniesieniu do której w ramach ulgi na robotyzację będzie przysługiwało Państwu prawo do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania, powinna obejmować cenę nabycia Robotów i urządzeń, tj.
kwotę należną zbywcy (w którą wliczone są wskazane we wniosku koszty szkoleń), jak również:
- koszty transportu, załadunku oraz wyładunku,
- wymienione w opisie sprawy koszty montażu, instalacji i uruchomienia (z uwzględnieniem zastrzeżenia dotyczącego ich ewentualnego uznania za odrębny środek trwały) oraz
- prowizje i odsetki od kredytu inwestycyjnego naliczone do momentu przekazania ww. środków trwałych do używania.
Państwa stanowisko w powyższym zakresie (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie wskazane wyżej wydatki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT. Państwa stanowisko w powyższym zakresie (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1) należało również uznać za prawidłowe.
Na wartość początkową nabytych przez Państwa Robotów i urządzeń nie będą się jednak składały koszty usług doradczych (sporządzenie biznesplanu) jako wydatki niewymienione w definicji ceny nabycia, wskazanej w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT. Z uwagi na to, że ww. wydatki nie stanowią wydatków związanych z nabyciem Robotów i urządzeń oraz żadnej z innych kategorii wydatków, wskazanych w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 ww. ustawy. Zatem w części dotyczącej wydatków na usługi doradcze, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2883). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2883).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right