Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.523.2023.1.JF
W zakresie ustalenia, czy dochody osiągane (...) w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochody osiągane przez Centrum (...) w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pani D. W-G. od (…) roku jest zatrudniona na stanowisku kierownika (…) Zarządu Powiatu w (…) r. Zgodnie z Regulaminem (…) uchwalonego Uchwałą nr (…) Zarządu Powiatu (…) działalnością Centrum kieruje jednoosobowo Dyrektor, na podstawie udzielonego przez Zarząd Powiatu pełnomocnictwa, oraz (…) reprezentowanie Centrum wobec Zarządu Powiatu, innych jednostek i organów państwowych i samorządowych a także wobec osób fizycznych i prawnych sprawach objętych zakresem działania Centrum.
W załączeniu:
- Uchwała nr (…) Zarządu Powiatu w (…),
- Uchwała nr (…) Zarządu Powiatu w (…),
- Uchwała nr (…) Zarządu Powiatu w (…) w sprawie udzielenia upoważnienia Kierownikowi Powiatowego Centrum w (…).
Cele statutowe Wnioskodawcy:
Celem statutowym Centrum jest wykonywanie zadań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz realizacją zatrudnienia socjalnego.
Centrum w (…) realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi świadczone na rzecz uczestników:
1)Kształcenie umiejętności pozwalające na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozyCentrumpołecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;
2)Nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych;
3)Naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;
4)Uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.
Uczestnikami Centrum są osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej m.in. otrzymujące wsparcie z ośrodka pomocy społecznej. W ramach zajęć realizowanych przez Centrum uczestnictwa nabywają umiejętności społeczne i radzenia sobie z problemami dnia codziennego poprzez pracę socjalną, zajęcia z psychologiem, doradcą zawodowym. Uczą się praktycznie wykonywania zawodu pod nadzorem instruktora reintegracji zawodowej zgodnie ze specyfikacją warsztatu. Działania te prowadzą do uniezależnienia się uczestników od systemu pomocy społecznej oraz do samodzielnego uczestnictwa w życiu społecznym i funkcjonowania na rynku pracy.
Wszystkie dochody osiągane przez Centrum przeznaczone są w całości na realizację celów statutowych, tj. na realizację zadań w zakresie działalności Centrum są przeznaczone na:
1)Wypłatę uczestnikom zajęć motywacyjnej premii integracyjnej;
2)Zakup materiałów, energii, usług niezbędnych do działalności Centrum ;
3)Najem lokalu i remonty pomieszczeń użytkowanych przez Centrum ;
4)Podatki i opłaty opłacane przez Centrum ;
5)Wynagrodzenia pracowników Centrum i pochodne od tych wynagrodzeń;
6)Szkolenia pracowników Centrum związane z działalnością Centrum ;
7)Posiłki uczestników, ubrania robocze;
8)Wydatki na ubezpieczanie mienia Centrum ;
9)Wydatki związane z reintegracją - psycholog, pedagog, radca prawny dla uczestników Centrum.
Całość dochodów osiągniętych w ramach prowadzonej działalności zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych, związanych z zadaniami z zakresu pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego- w części przeznaczone na te cele.
Dochody Centrum w (...) przeznaczone są w całości na realizację zadań wynikających z zapisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym, poprzez aktywizację zawodową i społeczną osób m.in. niepełnosprawnych, długotrwale bezrobotnych, korzystających głównie ze świadczeń pomocy społecznej.
Pytanie
Czy dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Centrum w (...) zostało powołane do realizacji celów społecznych. Kwoty otrzymane przez Centrum za usługi wykonywane w ramach zajęć wiążą się ściśle z usługą przyuczania do zawodu i przekwalifikowania zawodowego poprzez zapewnienie optymalnych warunków niezbędnych do efektywnej nauki.
Centrum w (...) całość uzyskanych przychodów przeznacza na działalność statutową tj. na wykonywanie zadań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Działalność statutowa Wnioskodawcy realizuje zadania pomocy społecznej (zgodnie z Ustawą z 12 marca 2004r. o pomocy społecznej). Reintegracja społeczna oznacza działania, w tym również o charakterze samopomocowym, mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach, umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscy pracy, zamieszkania lub pobytu. Natomiast reintegracja zawodowa, oznacza działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zamierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej w myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że dochody pozyskiwane przez Wnioskodawcę z wykonywanych usług korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem wydatkowane są na cele statutowe Centrum będące jednocześnie celami wskazanymi w ww. przepisie.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Powiatowe Centrum w (...) działa na podstawie obowiązujących przepisów, w tym w szczególności:
1)Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 1526 z późn. zm.).
2)Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z 2022 r., poz. 2241),
3)Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1634 z późn. zm.),
4)Ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm.),
5)Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2023 r., poz. 901),
6)Ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r., poz. 165 z późn. zm.),
7)Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r., poz. 172),
8)Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2561 z późn. zm.),
9)Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie określenia wzoru sprawozdania (...) (Dz.U. z 2017 r., poz. 97),
10) Ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. z 2022 r., poz. 1812 z późn. zm .)
11) Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2023 r., poz. 735 z późn. zm.).
Powiatowe Centrum w (...) funkcjonuje jako zakład budżetowy Powiatu (…) nie posiadającym osobowości prawnej.
Mieniem Centrum jest mienie Powiatu (…) przekazane mu w użyczenie lub trwały zarząd oraz mienie uzyskane w trakcie prowadzonej działalności.
Centrum jako samorządowy zakład budżetowy prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z zasadami określonymi dla tego typu jednostek w ustawie o finansach publicznych oraz zgodnie z dokumentami wewnętrznymi.
Centrum gospodaruje swoim majątkiem oraz prowadzi samodzielnie działalność w celu pozyskiwania środków na działalność.
Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu Powiatu, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i na koniec okresu oraz rozliczenia z budżetu powiatu.
Powiatowe Centrum w (...) posiada wyodrębnioną strukturę organizacyjną.
W stosunkach prawnych Powiatowe Centrum w (...) korzysta z podmiotowości prawnej podmiotu założycielskiego.
Powiatowe Centrum w (...) posiada zdolność do zaciągania zobowiązań w ramach Powiatu (…).
Powiatowe Centrum w (...) realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi:
1)kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;
2)nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych;
3)naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;
4)uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.
Realizacja reintegracji zawodowej odbywa się m.in. przez prowadzenie działalności gospodarczej przez Centrum w branży: gastronomicznej, gospodarczo-porządkowej, remontowo-budowanej, opiekuńczej, administracyjnej.
Powiatowe Centrum w (...) realizuje cele statutowe tj. reintegrację zawodową i społeczną na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z 2022 r., poz. 2241) oraz Decyzji Wojewody o utworzeniu Powiatowego Centrum w (...) z dnia (…).
Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidulanej jest art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587):
Dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Powiatowe Centrum w (...) prowadzi działalność gospodarczą. Opisane we wniosku wydatki przeznaczane są na działalność statutową.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 ustawy o CIT).
Zatem, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Istnienie i działalność samorządowych zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270). Ustawa określa zakres i zasady działania oraz organizację jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Wobec powyższego, samorządowe zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej i stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o CIT, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy również dodać, że samorządowe zakłady budżetowe nie są objęte dyspozycją art. 6 tej ustawy, która wymienia podmioty zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, a więc co do zasady ich dochody podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej w art. 7 ust. 1 ustawy CIT zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.
Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Zgodnie bowiem ze wskazanym przepisem:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony i wydatkowany, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Należy podkreślić, że zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych wcześniej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie i wydatkowanie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.
Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zatem z powołanych powyżej uregulowań wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,
2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
3. dochody muszą być – bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c wskazanej ustawy,
5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy.
Wskazane zwolnienie podatkowe jest więc obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe, które są celami preferowanymi przez ustawodawcę. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.
W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak wskazują Państwo we wniosku celem statutowym Centrum jest wykonywanie zadań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz realizacją zatrudnienia socjalnego. Centrum w (...) realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi świadczone na rzecz uczestników: Kształcenie umiejętności pozwalające na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu; Nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych; Naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą; Uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.
Uczestnikami Centrum są osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej m.in. otrzymujące wsparcie z ośrodka pomocy społecznej. W ramach zajęć realizowanych przez Centrum uczestnictwa nabywają umiejętności społeczne i radzenia sobie z problemami dnia codziennego poprzez pracę socjalną, zajęcia z psychologiem, doradcą zawodowym. Uczą się praktycznie wykonywania zawodu pod nadzorem instruktora reintegracji zawodowej zgodnie ze specyfikacją warsztatu. Działania te prowadzą do uniezależnienia się uczestników od systemu pomocy społecznej oraz do samodzielnego uczestnictwa w życiu społecznym i funkcjonowania na rynku pracy.
Wszystkie dochody osiągane przez Centrum przeznaczone są w całości na realizację celów statutowych, tj. na realizację zadań w zakresie działalności Centrum :
1)Wypłatę uczestnikom zajęć motywacyjnej premii integracyjnej;
2)Zakup materiałów, energii, usług niezbędnych do działalności Centrum ;
3)Najem lokalu i remonty pomieszczeń użytkowanych przez Centrum ;
4)Podatki i opłaty opłacane przez Centrum ;
5)Wynagrodzenia pracowników Centrum i pochodne od tych wynagrodzeń;
6)Szkolenia pracowników Centrum związane z działalnością Centrum ;
7)Posiłki uczestników, ubrania robocze;
8)Wydatki na ubezpieczanie mienia Centrum ;
9)Wydatki związane z reintegracją - psycholog, pedagog, radca prawny dla uczestników Centrum.
Całość dochodów osiągniętych w ramach prowadzonej działalności zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych, związanych z zadaniami z zakresu pomocy społecznej. Dochody Centrum w (...) przeznaczone są w całości na realizację zadań wynikających z zapisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym, poprzez aktywizację zawodową i społeczną osób m.in. niepełnosprawnych, długotrwale bezrobotnych, korzystających głównie ze świadczeń pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2241), Centrum, zwane dalej „Centrum ”, realizuje reintegrację zawodową i społeczną (…). Centrum , na zasadach określonych w ustawie, może być tworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie samorządowego zakładu budżetowego (art. 3 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o zatrudnieniu socjalnym).
Ponadto, z art. 2 pkt 4 ww. ustawy wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o:
reintegracji społecznej - oznacza to działania, w tym również o charakterze samopomocowym, mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej, klubie integracji społecznej lub zatrudnionej u pracodawcy, umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o:
reintegracji zawodowej - oznacza to działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej i klubie integracji społecznej zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy;
Stosownie do art. 9 ustawy o zatrudnieniu socjalnym:
1. Centrum, w ramach reintegracji zawodowej, może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie, z wyłączeniem działalności polegającej na wytwarzaniu i handlu wyrobami przemysłu paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 0,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali.
2. Działalność wytwórcza, handlowa i usługowa, o której mowa w ust. 1, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24, 974 i 1570) i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dochody osiągane przez Centrum mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Za zastosowaniem powyższego zwolnienia przemawia fakt, że jak wskazano we wniosku, Uczestnikami Centrum są osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej m.in. otrzymujące wsparcie z ośrodka pomocy społecznej. W ramach zajęć realizowanych przez Centrum uczestnictwa nabywają umiejętności społeczne i radzenia sobie z problemami dnia codziennego poprzez pracę socjalną, zajęcia z psychologiem, doradcą zawodowym. Uczą się praktycznie wykonywania zawodu pod nadzorem instruktora reintegracji zawodowej zgodnie ze specyfikacją warsztatu. Działania te prowadzą do uniezależnienia się uczestników od systemu pomocy społecznej oraz do samodzielnego uczestnictwa w życiu społecznym i funkcjonowania na rynku pracy. Wszystkie dochody osiągane przez Centrum przeznaczone są w całości na realizację celów statutowych.
W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dotyczy podatników, których celem statutowym jest określona w przepisie działalność. Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest podmiotem realizującym cele statutowe. Wskazane we wniosku cele statutowe Centrum są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Jak Państwo wskazują:
- Całość dochodów osiągniętych w ramach prowadzonej działalności zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych, związanych z zadaniami z zakresu pomocy społecznej.
- Powiatowe Centrum w (...) prowadzi działalność gospodarczą. Opisane we wniosku wydatki przeznaczane są na działalność statutową.
Wnioskodawca nie jest także podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy.
Reasumując, dochody osiągane przez CIS przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe zgodne z celami określonymi w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (w przedmiotowym wniosku przeznaczone na pomoc społeczną) mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right