Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.368.2023.4.AJ
1. Czy wydanie Karty spowoduje powstanie przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych? 2. W którym momencie należy rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży towarów opłaconych przy użyciu Karty? 3. Czy Wnioskodawca winien rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych od środków pieniężnych (punktów) zgromadzonych a niewykorzystanych na Karcie, po upływie jej ważności? 4. Czy zasilenia Karty środkami pieniężnymi spowodują powstanie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy wydanie Karty spowoduje powstanie przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych,
- w którym momencie należy rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży towarów i/lub usług opłaconych przy użyciu Karty,
- czy Wnioskodawca winien rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych od środków pieniężnych (punktów) zgromadzonych, a niewykorzystanych na Karcie, po upływie jej ważności,
- czy zasilenia Karty środkami pieniężnymi spowoduje rozpoznanie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 27 października 2023 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 6 listopada 2023 r., uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło 13 listopada 2023 r.
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (sp. z o. o. sp. k.) działającą pod marką franczyzową za pośrednictwem polskiej sieci samoobsługowych placówek handlowych typu „zrób-to-sam” (dalej „placówka handlowa”). Wnioskodawca osiąga przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych, remontowych i wyposażenia dla domu oraz świadczy usługi. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
W celu zyskania wizerunku nowoczesnej firmy nastawionej na potrzeby klientów oraz pozyskania szerszych rynków zbytu, a przede wszystkim zwiększenia obrotów Wnioskodawca uruchomił w placówce handlowej system sprzedaży towarów i usług oparty na płatności przy użyciu Kartami przedpłaconymi (dalej: Karta). Karta zasilana jest środkami pieniężnymi - przy użyciu której, można dokonać zapłaty za towar i/lub usługę do wysokości środków pieniężnych (punktów) zgromadzonych na Karcie w placówce handlowej Wnioskodawcy. Przy czym, środki pieniężne zgromadzone na Karcie są zamieniane na punkty wedle uzgodnionej wartości tj.: 1 zł - odpowiada 1 punktowi. Za sumę zgromadzonych na Karcie punktów (gdzie 1 zł - 1 punkt) można zakupić u Wnioskodawcy dany towar i/lub usługę. W sytuacji, gdy cena towarów i/lub usług przewyższy ilość punktów zgromadzonych na Karcie, nabywca zobowiązany będzie zapłacić ze swoich pieniędzy za towar i/lub usługę w części ponad ilość punktów zgromadzonych na Karcie. Środki pieniężne (których odpowiednikiem są punkty) zgromadzone na Karcie nie podlegają zwrotowi ani w okresie ważności Karty ani po upływie ważności Karty. Zasilenia Karty kolejnymi punktami dokonuje odbiorca Karty. Karta posiada określony termin ważności, co oznacza, że zakupu towarów czy usług przy pomocy Karty, można dokonać tylko w określonym dla danej Karty czasie jej ważności. Po upływie ważności Karty, środki pieniężne zgromadzone na Karcie, a nie wydatkowane na towary i/lub usługi, przechodzą na własność Wnioskodawcy. Wnioskodawca opracował regulamin Użytkownik Karty będzie miał prawo wielokrotnie, w dowolnym momencie zasilać Kartę nowymi punktami (za środki pieniężne 1 zł - 1 punkt), w celu dokonywania kolejnych bezgotówkowych zakupów w okresie ważności Karty. Użytkownik karty będzie mógł wybrać towar i/lub usługę bądź grupy towarów i/lub usług, które będą dostępne wyłącznie w placówce handlowej Wnioskodawcy, co oznacza, że wszystkie towary i usługi dostępne w placówce handlowej, będą mogły być opłacone Kartą.
W piśmie z 13 listopada 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo m.in., że:
- Sprzedaż towarów sprzedawanych za pomocą karty przedpłaconej jest opodatkowana różnymi stawkami podatku od towarów i usług.
- Na pytanie jakie usługi wykonują Państwo na rzecz swoich Klientów w ramach prowadzonej działalności , za które płacą kartą przedpłaconą odpowiedzieli Państwo, że doszło do omyłki pisarskiej w tym zakresie i Wnioskodawca potwierdza, że za pomocą karty sprzedaje wyłącznie towary.
- Wnioskodawca wskazuje, że nie ma możliwości powiązania środków pieniężnych z zakupionymi towarami.
- Karta przedpłacona ma określony termin ważności – tj. 12 miesięcy z terminem ważności na koniec danego miesiąca. Przykładowo, jeśli aktywacja i doładowanie karty nastąpi dnia 8 listopada 2023 to termin ważności upłynie 30 listopada 2024. Zawsze do końca miesiąca kolejnego roku przy dacie ważności karty 12 miesięcy.
- Wnioskodawca poprzez sformowanie „okres rozliczeniowy” ma na myśli okres rozliczeniowy w podatku dochodowym, w którym zobowiązany będzie rozpoznać przychód do opodatkowania w przypadku, gdy upłynie okres ważności karty i pozostaną na tej karcie niewykorzystane środki pieniężne.
Pytania
1. Czy wydanie Karty spowoduje powstanie przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)
2. W którym momencie należy rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży towarów opłaconych przy użyciu Karty? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)
3. Czy Wnioskodawca winien rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych od środków pieniężnych (punktów) zgromadzonych a niewykorzystanych na Karcie, po upływie jej ważności? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 6)
4. Czy zasilenia Karty środkami pieniężnymi spowodują powstanie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych? (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 7)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, samo wydanie Karty nie wiąże się z obowiązkiem rozpoznania przychodu do opodatkowania w CIT. Samo zasilanie Karty środkami pieniężnymi nie powoduje obowiązku rozpoznania przychodu do opodatkowania w CIT.
Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą oraz z działami specjalnymi produkcji rolnej określa art. 12 ust. 3a ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1. wystawienia faktury albo
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że co do zasady, za przychód podatkowy powinien być rozpoznany przez podmiot gospodarczy w dacie najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w tym przepisie.
Ponadto, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d - zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Jednocześnie wskazać należy, że za przychód podatkowy w rozumieniu przepisów prawa podatkowego mogą zostać uznane tylko takie przysporzenie podatnika, które mają charakter definitywny, tj. w sposób bezzwrotny i trwały powiększają jego majątek. Przychody należne to bowiem wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. "Należność" odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Ustawodawca przewidział również sytuacje, w której otrzymanie środków pieniężnych przychodu podatkowego nie stanowi.
W myśl bowiem art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Jest to zatem przepis szczególny, wykluczający uznawanie za przychód kwot faktycznie otrzymywanych przez podatnika oraz kwot należnych podatnikowi, pod warunkiem, że stanowią one zapłatę na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (latach podatkowych). Z jednej więc strony ustawodawca dla celów rozliczenia z podatku dochodowego od osób prawnych rozpoznaje przychód z chwilą uregulowania należności, z drugiej jednak strony wskazuje, że przychodem nie będzie wpłata pobrana na poczet późniejszych dostaw.
W momencie upływu ważności Karty, pozostawione na tej Karcie środki pieniężne, niewykorzystane, stają się definitywnym przysporzeniem. Wnioskodawcy. Wobec powyższego, zobowiązany jest do rozpoznania przychodu do opodatkowania w wysokości środków pieniężnych, które na tej Karcie pozostały. Zwrócić należy uwagę na istotną kwestię, a mianowicie Wnioskodawca będzie wydawcą wielu Kart, których upływ ważności będzie kończył się w różnych okresach rozliczeniowych. Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy rozpoznanie przychodu do opodatkowania z końcem okresu rozliczeniowego (na ostatni dzień miesiąca) będzie prawidłowym momentem do rozpoznania przychodu do opodatkowania w wysokości zgromadzonych, a niewykorzystanych środków pieniężnych na Karcie.
Jeśli chodzi o samo wydanie Karty to zdaniem Wnioskodawcy nie jest ono tożsame z wydaniem towaru ani świadczeniem usługi i zasadniczo nie powinno powodować powstania obowiązku podatkowego. Mając na względzie powołane powyżej przepisy ustawy o CIT, wskazać należy, że Karta jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia, np. do otrzymania w oznaczonym terminie pewnego świadczenia lub towaru. Podkreślić należy przy tym, że wydanie Karty nie jest równoznaczne z wydaniem towaru, ani świadczeniem usługi, karta nie jest rzeczą, ani prawem majątkowym, nie mieści się także w pojęciu "usługa". Karta jest substytutem pieniądza i umożliwia jedynie dokonanie zapłaty za świadczenia zrealizowane w przyszłości, które będą polegały na wydaniu towarów czy wykonaniu usługi w ramach działalności gospodarczej. Należy zatem uznać, iż wydanie Karty nie jest wydaniem towaru, ani świadczeniem usługi. Wynikające z zakupionej (otrzymanej) karty przedpłaconej uprawnienia, niekoniecznie muszą zostać w przyszłości zrealizowane przez klienta.
Wobec powyższego Wnioskodawca jest zdania, iż w dacie wydania Karty przedpłaconej przez klienta, niezależnie od faktu, czy Karta ta była/będzie, czy też nie była/będzie miała określonego terminu ważności, po Państwa stronie przychód podatkowy nie wystąpi.
Z pewnością przychód podatkowy w podatku dochodowym Wnioskodawca zobowiązany będzie rozpoznać w momencie sprzedaży towarów i/lub wykonania usługi tj. w dacie sprzedaży towarów i usług przy użyciu Karty przedpłaconej do wysokości ceny zakupu towaru i/lub usługi. Podsumowując: wydanie Karty, zasilanie karty środkami pieniężnymi nie powodują u Wnioskodawcy obowiązku rozpoznania przychodu do opodatkowania w podatku dochodowym, ale środki pieniężne pozostawione na Karcie, a niewykorzystane z upływem ważności Karty stają się definitywnym przysporzeniem Wnioskodawcy - stąd zobowiązany jest on rozpoznać przychód do opodatkowania. Przychód Wnioskodawca musi również rozpoznać z momentem sprzedaży towarów i usług za pomocą Karty (przy użyciu Karty).
W piśmie z 13 listopada 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo natomiast, że:
Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku rozpoznania przychodu do opodatkowania z momentem wydania Karty.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "u.p.d.o.p.") przychodami są w szczególności "otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe".
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
W ocenie Wnioskodawcy w momencie wydania kart terminowych (tj. takich, których termin ważności kończy się po 12 miesiącach od ich wydania na koniec danego miesiąca, jak w przykładzie podanym powyżej) po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy. Karta nie jest rzeczą, prawem majątkowym lub "usługą". Wydanie karty nie stanowi zatem ani wydania rzeczy, ani zbycia prawa majątkowego, ani wykonania usługi. Karta to jedynie uprawnienie, który umożliwia korzystanie z zakupu towarów do wysokości środków pieniężnych zapisanych de facto na tej karcie. Przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie wydania/dostawy towarów. Przychód podatkowy powstanie u Wnioskodawcy dopiero z momentem wydania towarów tj. realizacji karty przez klienta. Stanowisko to potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 października 2018 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.285.2018.6.AP, w której stwierdzono:
"Dopiero zatem zrealizowanie karty podarunkowej/vouchera (wydanie rzeczy, wykonanie usługi) będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dla Spółki. Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje uprawnień wynikających z karty podarunkowej/vouchera, Spółka będzie miała obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta w dniu, w którym upłynie termin ważności karty podarunkowej/vouchera".
Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część Państwa stanowiska, która odnosi się jedynie do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania oznaczone we wniosku od Nr 4 do Nr 7). W pozostałym zakresie wniosku, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej „ustawa o CIT”):
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje ściśle pojęcia przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Jednakże z treści art. 12 ustawy o CIT wynika, że pojęcie „przychodu” jest bardzo szerokie i obejmuje m.in. wszystkie otrzymane pieniądze z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w przepisach. Wyjątkiem takim jest m.in. kwota należnego podatku od towarów i usług.
Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą oraz z działami specjalnymi produkcji rolnej określa art. 12 ust. 3a ustawy o CIT:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
a)wystawienia faktury albo
b)uregulowania należności.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że co do zasady, przychód podatkowy powinien być rozpoznany przez podmiot gospodarczy w dacie najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w tym przepisie.
Zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o CIT:
Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o CIT:
W przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Jednocześnie wskazać należy, że za przychód podatkowy w rozumieniu przepisów prawa podatkowego mogą zostać uznane tylko takie przysporzenia podatnika, które mają charakter definitywny, tj. w sposób bezzwrotny i trwały powiększają jego majątek. Przychody należne to bowiem wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. „Należność” odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia. Stanowisko to potwierdzają także przedstawiciele doktryny, w ocenie których „przychodem podatkowym są wyłącznie tylko takie wartości, które definitywnie powiększają aktywa osoby prawnej” (tak: P. Małecki, M. Mazurkiewicz, Komentarz do art. 12 updop., CIT. Komentarz, Lex, 2012).
Ustawodawca przewidział również sytuację, w której otrzymanie środków pieniężnych przychodu podatkowego nie stanowi. Bowiem zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
Jest to zatem przepis szczególny, wykluczający uznawanie za przychód kwot faktycznie otrzymywanych przez podatnika oraz kwot należnych podatnikowi pod warunkiem, że stanowią one zapłatę na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (latach podatkowych). Z jednej więc strony ustawodawca dla celów rozliczenia z podatku dochodowego od osób prawnych rozpoznaje przychód z chwilą uregulowania należności, z drugiej jednak strony wskazuje, że przychodem nie będzie wpłata pobrana na poczet późniejszych dostaw.
Mając powyższe na względzie, wskazać należy, że karta przedpłacona jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia, np. do otrzymania w oznaczonym terminie pewnego świadczenia lub towaru. Podkreślić należy przy tym, że sprzedaż karty nie skutkuje wydaniem towaru, ani świadczeniem usługi, karta nie jest rzeczą, ani prawem majątkowym, nie mieści się także w pojęciu „usługa”. Karta przedpłacona jest substytutem pieniądza i umożliwia jedynie dokonanie zapłaty zaświadczenia zrealizowane w przyszłości, które będą polegały na wydaniu towarów/wykonaniu usługi w ramach działalności gospodarczej. Należy zatem uznać, iż wydanie (sprzedaż) karty przedpłaconej nie jest wydaniem towaru, ani świadczeniem usługi. Wynikające z zakupionej (otrzymanej) karty przedpłaconej uprawnienia, niekoniecznie muszą zostać w przyszłości zrealizowane przez klienta.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca uruchomił w swojej placówce handlowej system sprzedaży towarów i usług oparty na płatności przy użyciu kart przedpłaconych. Karta zasilana jest środkami pieniężnymi - przy użyciu której, można dokonać zapłaty za towar do wysokości środków pieniężnych (punktów) zgromadzonych na Karcie. Przy czym środki pieniężne zgromadzone na Karcie są zamieniane na punkty wedle uzgodnionej wartości tj. 1 zł – odpowiada 1 punktowi. Za sumę zgromadzonych na Karcie punktów można zakupić u Wnioskodawcy dany towar. W sytuacji, gdy cena towarów przewyższy ilość środków pieniężnych zgromadzonych na Karcie, nabywca zobowiązany będzie zapłacić ze swoich pieniędzy za towar w części ponad ilość punktów zgromadzonych na Karcie. Środki pieniężne (których odpowiednikiem są punkty) zgromadzone na Karcie nie podlegają zwrotowi ani w okresie ważności Karty ani po upływie ważności Karty. Zasilenia Karty kolejnym punktami dokonuje odbiorca Karty. Karta przedpłacona ma określony termin ważności – tj. 12 miesięcy z terminem ważności na koniec danego miesiąca. Przykładowo, jeśli aktywacja i doładowanie karty nastąpi dnia 8 listopada 2023 to termin ważności upłynie 30 listopada 2024. Zawsze do końca miesiąca kolejnego roku przy dacie ważności karty 12 miesięcy. Zakupu towarów czy usług przy pomocy Karty, można dokonać tylko w określonym dla danej Karty czasie jej ważności. Po upływie ważności Karty, środki pieniężne zgromadzone na Karcie a nie wydatkowane na towary, przechodzą na własność Wnioskodawcy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia:
- czy wydanie Karty spowoduje powstanie przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych;
- w którym momencie należy rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży towarów i/lub usług opłaconych przy użyciu Karty;
- czy Wnioskodawca winien rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych od środków pieniężnych (punktów) zgromadzonych a niewykorzystanych na Karcie, po upływie jej ważności;
- czy zasilenia Karty środkami pieniężnymi spowodują powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług oraz rozpoznania przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych;
Odnosząc się do pierwszej oraz ostatniej z wątpliwości zgodzić się należy z Państwem, iż w dacie wydania Karty przedpłaconej nie dojdzie do wydania rzeczy, wykonania usługi lub zbycia prawa majątkowego. Podobnie zasilenia karty, nie należy utożsamiać z wydaniem towaru czy świadczeniem usługi. Zatem środki pieniężne otrzymane za wydanie bądź zasilenie ww. Karty nie stanowią w dacie wydania/zasilenia Karty trwałego przysporzenia dla Państwa.
Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że nie będą Państwo zobowiązani do rozpoznania przychodu w dacie wydania (sprzedaży) czy też zasilenia Karty i otrzymania z tego tytułu środków pieniężnych.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 4 i 7 należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do kolejnej kwestii ustalenia, w którym momencie mają Państwo obowiązek rozpoznania przychodu do opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży towarów opłaconych przy użyciu Karty, wskazać należy, że przychód ten powstanie w dniu wydania towarów, tj. w dniu skorzystania z Karty przez klienta.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 należy więc uznać za prawidłowe.
W odniesieniu do pytania dotyczącego momenturozpoznania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu środków pieniężnych (punktów) zgromadzonych, a niewykorzystanych na Karcie, po upływie jej ważności wskazać należy, że w sytuacji gdy klient nie zrealizuje Karty przedpłaconej posiadającej z góry określony termin ważności, momentem rozpoznania przychodu podatkowego przez Wnioskodawcę będzie dzień, w którym upłynął termin wyznaczony na jej realizację (dzień przekształcenia się przedpłaty w definitywne przysporzenie majątkowe). W tym dniu otrzymane od Klienta środki pieniężne za wydanie/doładowanie Karty i niewykorzystane przez Klienta na zakupy uzyskają cechę definitywności, powiększając tym samym majątek obrotowy Spółki i w tym dniu będą Państwo zobowiązani do rozpoznania przychodu podatkowego.
Z uzupełnienia wniosku wynika, iż karta ma określony termin ważności - tj. 12 miesięcy z terminem ważności na koniec danego miesiąca. Jeśli karta zostanie wydana np. w dniu 8 listopada 2023 r. to termin ważności upłynie 30 listopada 2024 r. Zatem mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wartość niewykorzystanych Kart przedpłaconych bądź wartość częściowo wykorzystanych Kart przedpłaconych posiadających z góry określony termin ważności stanowi dla Państwa przychód w dacie utraty ważności tych Kart, tj. w dniu w którym upłynął termin wyznaczony na ich realizację, czyli na koniec danego miesiąca.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 należy więc uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right