Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.460.2023.2.IN
W zakresie ustalenia czy wpłaty otrzymane w formie walut wirtualnych stanowią przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w jakim momencie powstaje ww. przychód.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- wpłaty otrzymane w formie „donate” stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania środków otrzymanych w formie walut wirtualnych – jest nieprawidłowe,
- wpłaty otrzymane z tytułu udziału w „programach grantowych”/ „rundach finansowych” stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania środków otrzymanych w formie walut wirtualnych – jest nieprawidłowe,
- wpłaty otrzymane w formie (...) tytułem dobrowolnego wsparcia stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania środków– jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wpłaty otrzymane w formie walut wirtualnych stanowią przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w jakim momencie powstaje ww. przychód.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 listopada 2023 r. (data wpływu 9 listopada 2023 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (zwany dalej „Spółką”, „Stroną", „Podatnikiem”) jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą na terytorium RP. Jest czynnym podatnikiem VAT. Podatnik prowadzi działalność w zakresie rozwoju oprogramowania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymuje zlecenia na usługi związane z oprogramowaniem. W ramach tych transakcji, co do zasady zawiera z kontrahentami umowy oraz wystawia faktury dokumentujące te usługi (pierwsza grupa przychodów).
Strona prowadzi również (...) rejestru (...) i tzw. rozwiązań „(...)” („A”, „B”). (...) to popularna zdecentralizowana sieć umożliwiająca tworzenie aplikacji bez konieczności utrzymywania ich przez scentralizowanych dostawców. Tworzenie i korzystanie z takich aplikacji wymaga opłat na rzecz walidatorów sieci, uiszczanych w walucie wirtualnej (...).
Wnioskodawca prowadzi witrynę analityczno-badawczą („C”) na ten temat. W ramach powyższego przedstawia porównanie różnych obecnie dostępnych systemów (...) „B”. Wyróżnikiem między „C”, a podobnymi witrynami jest to, że „C” jest zaangażowana w edukowanie użytkowników i wyświetla tylko te projekty, które według Wnioskodawcy spełniają wąską definicję pojęcia „B”. Najogólniej rzecz ujmując, Spółka definiuje (...) jako sieć, który opiera bezpieczeństwo na (...). Metodologia i analiza dostarczana przez Spółkę jest powszechnie przyjętym rynkowym wyznacznikiem opisywanych technologii.
Wnioskodawca dokładnie zbadał każdy projekt „B”, aby określić wewnętrzne działanie ich technologii, a także związane z tym ryzyko. Założyciele Wnioskodawcy poświęcili swoje kariery na budowanie i ulepszanie infrastruktury (...). Wnoszą dogłębne zrozumienie wyzwań i możliwości związanych ze skalowaniem „B” i są zaangażowani w dostarczanie społeczności narzędzi i zasobów potrzebnych do poruszania się po szybko ewoluującym krajobrazie projektów (...) „B”. Jednym z najważniejszych wyróżników Spółki jest zaangażowanie w dostarczanie dokładnych i wiarygodnych informacji w celu zapewnienia edukacji bezpieczeństwa jej użytkowników. Doświadczenie w budowaniu i utrzymywaniu narzędzi programistycznych (...) oraz znajomość przestrzeni (...) sprawiają, że Podatnik posiada wyjątkowe kwalifikacje w zakresie poruszania się w obszarze (...) technologii systemu (...).
Tworzony przez Spółkę projekt (tj. witryna analityczno-badawcza) służy bezpłatnej prezentacji zebranych i przeanalizowanych danych, tj. korzystanie przez użytkowników z danych prezentowanych przez Stronę jest bezpłatne oraz powszechnie dostępne. Również dane, na których bazuje Spółka są publicznie dostępne (choć ich zgromadzenie i prezentacja jest projektem wymagającym wysiłku inżynierskiego).
Reasumując, za tworzenie unikalnego projektu, tj. witryny analityczno-badawczej („C”) Wnioskodawca nie pobiera wynagrodzenia. Jest ona powszechnie dostępna do ogólnej użyteczności użytkowników zainteresowanych tematyką (...).
Jednakże uznać należy, że witryna analityczno-badawcza stanowi dla Strony instrument marketingowy, tj. dla głównego przedmiotu działalności gospodarczej, jakim jest świadczenie usług związanych z oprogramowaniem. Wielu bowiem partnerów biznesowych nawiązało z Podatnikiem współpracę z uwagi na widoczne doświadczenie oraz umiejętności w budowaniu i utrzymywaniu narzędzi programistycznych (...) oraz znajomość przestrzeni „B”, które znajduje odzwierciedlenie na omawianej witrynie. W istocie projekt ten stanowi dla Wnioskodawcy tzw. „marketing treści”, gdyż ustrukturyzowane i prezentowane dane stanowią pokaz możliwości Spółki dla potencjalnych kontrahentów. Kilkukrotnie zdarzyło się bowiem, że po zapoznaniu się z rezultatami pracy znajdującymi się na witrynie internetowej, kontrahenci zwrócili się do Spółki o wykonanie indywidualnych projektów, na indywidualne zlecenie.
Jednocześnie sukcesywnie, w ramach rozwoju omawianej witryny Wnioskodawca pozyskał zaufanie korzystających oraz stał się rozpoznawalny. W konsekwencji tego - różne podmioty doceniając tworzony projekt (powszechnej użyteczności), jak również celem jego dalszego rozwoju udzielają Podatnikowi wsparcia m.in. w postaci wpłat dokonywanych walutą wirtualną (druga grupa przychodów). Dzięki temu Podatnik dysponuje większym budżetem na utrzymywanie strony „C” i promowanie swojej działalności gospodarczej.
Z powyższego zatem wynika, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością uzyskuje środki, które można podzielić na dwa główne źródła przychodów tj.:
1)bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. świadczenie usług związanych z działalnością programistyczną, które są dokumentowane fakturami;
2)środki w formie waluty wirtualnej, uzyskiwane m.in. z wpłat stanowiących dobrowolne wsparcie (uznanie dotychczasowej pracy włożonej w funkcjonowanie witryny analityczno- badawczej) oraz wsparcie na dalszy rozwój ww. projektu.
W ramach drugiej grupy źródła przychodów Spółka otrzymuje wsparcie poprzez:
a)tzw. „donate”;
b)tzw. „programy grantowe”/ „rundy finansowe”;
c)uzyskiwanie dobrowolnych wpłat od podmiotów (firm);
d)uzyskiwanie grantów.
Rozwijając powyższe wskazać należy, że w odniesieniu do wsparcia dotyczącego:
a)tzw. „donate”:
Użytkownicy witryny mogą przekazać dobrowolnie dowolną kwotą. Nie otrzymują w zamian żadnego świadczenia wzajemnego. Wpłaty te dokonywane są w walucie wirtualnej (w tym (...)). Są one anonimowe (Spółka nie posiada wiedzy kto dokonał wpłaty).
b)udział w tzw. „programach grantowych”/ „rundach finansowych":
Podmioty trzecie dokonują w toku swoistych plebiscytów wyłonienia podmiotów które uzyskują finansowanie. Strona bierze udział w takowych programach grantowych / rundach finansowych. Powyższe umożliwia społeczności wspieranie i finansowanie twórców oprogramowania open-source (powszechnie dostępnego i darmowego) celem budowania i utrzymywania cyfrowych dóbr publicznych. Celem skorzystania z ww. finansowania Podatnik zobligowany jest do założenia konta na portalu oraz podłączenia portfela. Następnie zobowiązany jest do złożenia wniosku o „rundę grantową”, udzielenia odpowiedzi na pytania kwalifikacyjne dla konkretnej rundy oraz wypełnienia formularza z wymaganymi danymi. Po dokonaniu powyższego ww. wniosek jest weryfikowany. O zmianie statusu Wnioskodawca informowany jest za pośrednictwem wiadomości e-mail. Do rundy grantowej zgłaszane są projekty w różnych kategoriach, jak np. „edukacja”. Podczas rundy finansowania społeczność wnosi wkład w projekt, który ich zdaniem powinien być finansowany i wspierany.
Fundusze na omawiane „programy grantowe” / „rundy finansowe” są podzielone na dwie, odrębne pule i pozyskiwane są poprzez wpłaty dokonywane w formie waluty wirtualnej przez:
- bezpośrednie wpłaty indywidualnych podmiotów na dany projekt;
- przedsiębiorców (firmy).
Po uruchomieniu ww. rundy - indywidualni darczyńcy mogą dokonywać wpłat (w walucie wirtualnej) na zarejestrowany projekt. Uzyskane kwoty z wpłat indywidualnych są wypłacane bezpośrednio podmiotowi, na którego projekt zostały dokonane wpłaty. Istotne jest to, że Spółka nie posiada wiedzy na temat tego, kto dokonał określonej wpłaty oraz w jakiej konkretnej wysokości. Otrzymuje informację, że na jej rzecz została wpłacona łącznie określona kwota.
Natomiast jeśli chodzi o drugą grupę środków - dysponenci/ prowadzący plebiscyt gromadzą środki (w postaci waluty wirtualnej), jako jedną pulę. Następnie kwota ta jest dzielona na wszystkie zarejestrowane projekty, według określonego algorytmu, który nie jest znany Wnioskodawcy. Strona posiada jedynie wiedzę, że jest określony limit środków, które w ramach drugiej puli może otrzymać uczestnik oraz, że kwota ta nie jest dzielona na wszystkie podmioty w sposób równy.
Wskazane powyżej środki przekazywane są w walucie wirtualnej. Organizator „programu grantowego”/ „rundy finansowania” jest dysponentem tych środków i przekazuje je do uczestników tego plebiscytu. Podkreślenia przy tym wymaga, że wpłaty, które Spółka otrzymała pochodziły od podmiotu z tzw. kraju trzeciego, tj. spoza Unii Europejskiej.
Istotne jest przy tym, że otrzymanie środków w postaci waluty wirtualnej nie wiąże się z koniecznością wyświadczenia jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego przez Spółkę.
c)uzyskiwanie dobrowolnych wpłat od podmiotu (firmy):
Kolejną grupą środków, które otrzymuje Wnioskodawca jest wsparcie w postaci wpłat dokonywanych, przez konkretnie określone podmioty, w formie(...0 innej niż (...) i (...) ) w ramach np. programu retroaktywnego finansowania dóbr publicznych.
Powyższy sposób finansowania polega na tym, że podmioty (o różnej formie prawnej, jak np. spółka, czy fundacja) informują, iż posiadają określone środki, które chcą, aby zostały rozdysponowane wobec podmiotów, takich jak Spółka, tj. dokonujących wartościowych rzeczy w tematyce (...). Informacja w tym zakresie umieszczana jest na stronie internetowej tego podmiotu, a użytkownicy głosują komu mają zostać przyznane środki. Jest to zatem swoista forma plebiscytu. Po dokonaniu głosowania organizator/darczyńca udostępnia listę ze wskazaniem podmiotów oraz wysokością (...) możliwych do otrzymania. W przypadku Podatnika, o przyznaniu ww. środków poinformowano w wiadomości mailowej. Również w tym przypadku, wypłata nastąpiła od podmiotu - fundacji - z kraju trzeciego, tj. spoza Unii Europejskiej.
Oznacza to, że w takim przypadku Podatnikowi jest znany darczyńca natomiast fakt uzyskania środków zależny jest od głosów oddanych przez użytkowników. To komu zostaną przyznane środki nie jest zatem zależne od darczyńcy/organizatora, jak i Wnioskodawcy. Powyższe jest formą wsparcia oraz uznania dotychczasowej działalności.
Również w tym przypadku Spółka nie była zobowiązania do wykonania jakichkolwiek usług wzajemnych w zamian za otrzymane wsparcie. Środki te są formą uznania za dotychczas wykonane projekty i ich wpływu na (...). Podatnik nie zawierał jakichkolwiek umów, czy też ustaleń, a głosowanie na dany projekt odbywało się w formie publicznej.
d)uzyskiwanie grantów:
W tym przedmiocie Wnioskodawca wystąpił z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Otrzymane (...) wypełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.
Pytania
1)Czy indywidualne wpłaty dokonywane przez darczyńców w formie, tzw. „donate” podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2)Czy wpłaty otrzymywane przez Spółkę tytułem udziału w „programach grantowych”/ „rundach finansowych” podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
3)Czy otrzymywane przez Spółkę (...) tytułem dobrowolnego wsparcia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
4)Czy wpłaty otrzymywane w formie tzw. „donate” tytułem dobrowolnego wsparcia stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje w momencie otrzymana przez Wnioskodawcę ww. środków?
5)Czy wpłaty otrzymywane z tytułu udziału w „programach grantowych”/”rundach finansowych” stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje w momencie otrzymana przez Wnioskodawcę ww. środków?
6)Czy wpłaty otrzymywane w formie tzw. (...) tytułem dobrowolnego wsparcia stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje w momencie otrzymana przez Wnioskodawcę ww. środków?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 4, 5 i 6, które dotyczą podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 4.
Wpłaty w postaci „donate” stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinny zostać opodatkowywane na bieżąco, tj. w momencie ich otrzymania.
Ad 5.
Wpłaty z tytułu udziału w „programach grantowych”/ „rundach finansowych” stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinny zostać opodatkowywane na bieżąco, tj. w momencie ich otrzymania.
Ad 6.
Wpłaty z tytułu dobrowolnego wsparcia w postaci „(...)” stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinny zostać opodatkowywane na bieżąco, tj. w momencie ich otrzymania.
Uzasadnienie Ad.4., Ad.5. oraz Ad.6.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych: przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ww. ustawy: dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Wskazać przy tym należy, że zgodnie z art. 4a pkt 22a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez walutę wirtualną rozumie się walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Z kolei w myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu przez walutę wirtualną rozumie się cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e)wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 7 ust. 1 pkt 6 lit. f wskazuje, że za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.
Przychody z obrotu walutami wirtualnymi kwalifikowane są do zysków kapitałowych (art. 7b ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p.). Dla przychodów z tego tytułu zostały określone szczególne zasady opodatkowania. Przychody te nie są łączone z innymi przychodami z zysków kapitałowych. Do przychodów zaliczane są przychody ze sprzedaży walut wirtualnych na giełdzie, w kantorze oraz na wolnym rynku, czyli przychody z wymiany waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy. Na równi ze sprzedażą walut wirtualnych traktowana jest zapłata takimi walutami za towar, usługę lub prawo majątkowe niebędące walutą wirtualną oraz regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. W tym przypadku przychód z zysków kapitałowych będzie odpowiadał cenie zakupionego towaru lub usługi. (Małecki Paweł, Mazurkiewicz Małgorzata, CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz. Tom I. Art. 1-14a, wyd. XIII. Opublikowano: WKP 2022).
Zwrócić przy tym należy uwagę, że środki, które otrzymuje Spółka w formie walut wirtualnych, stanowiące dobrowolne wsparcie - na dalszy rozwój oraz funkcjonowanie witryny analityczno- badawczej - nie stanowią zapłaty za towar, usługę lub prawo majątkowe, jak również nie stanowią sposobu uregulowania innych zobowiązań. Środki te są darowizną w związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę projektem edukacyjnym powszechnej użyteczności (witryna analityczno-badawcza) . Wobec tego, nie mogą zostać zaliczone do źródła przychodów, jakim są zyski kapitałowe.
Z uwagi na te okoliczności wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Przychodem zatem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.
Powstanie przychodu ze świadczeń nieodpłatnych należy rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw (w szczególności ze środków pieniężnych).
Na podstawie art. 12 ust. 5 ww. ustawy, wartość otrzymanych rzeczy lub praw, w tym otrzymanych nieodpłatnie, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, z zastrzeżeniem ust. 6b.
W tym miejscu wskazać także należy, że zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny , przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.
Przysporzenie w drodze darowizny może przybrać postać pieniędzy, określonych rzeczy należących do darczyńcy lub innych przysługujących mu praw majątkowych.
Świadczenie na rzecz obdarowanego może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego - do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów). Dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny nie ma znaczenia motyw dokonanego nieodpłatnie świadczenia, w tym także określone racje gospodarcze. Darowizna jest umową jednostronnie zobowiązującą, która może być zawarta na zasadach ogólnych prawa cywilnego pomiędzy wszystkimi podmiotami (osoby fizyczne, prawne i ułomne osoby prawne). Nie istnieją w zasadzie żadne ograniczenia co do możności przyjmowania darowizn, okolicznością przesądzającą w tym zakresie jest posiadanie zdolności prawnej. Umowa darowizny jest umową konsensualną, co oznacza, że wywołuje ona skutki z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli przez darczyńcę i obdarowanego. Cechą istotnie wyróżniającą umowę darowizny od wielu umów nazwanych, uregulowanych w kodeksie cywilnym, jest jej nieodpłatność. Świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca, dokonując na rzecz drugiej strony przysporzenia, nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania umowy darowizny, ani też w przyszłości.
Mając na względzie przedstawione okoliczności faktyczne i prawne uznać należy, że środki uzyskiwane przez Wnioskodawcę tytułem dobrowolnego wsparcia w formie „donate”, „programów grantowych”/ „rund finansowych” oraz „(...)” są przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje na zasadach ogólnych, tj. z momentem otrzymania waluty wirtualnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z dniem 1 stycznia 2019 r. do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), został wprowadzony przepis art. 4a pkt 22a, który definiuje pojęcie waluty wirtualnej.
Zgodnie z tym przepisem, wprowadzonym przez art. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2193, dalej: „ustawa nowelizująca”),
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.),
Przez walutę wirtualną rozumie się cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e)wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniemart. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o CIT, przychody podatników tego podatku zostały rozdzielone na źródła:
- z zysków kapitałowych oraz
- z pozostałych źródeł, tzw. „działalności operacyjnej”.
Wydzielając źródło przychodów z zysków kapitałowych na gruncie ustawy o CIT, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT,
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody:
a)z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych oraz praw wytworzonych przez podatnika,
b)z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,
c)z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,
d)z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,
e)ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c,
f)z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 updop:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie;
Jak wskazuje art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 updop przychodem jest – co do zasady – każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ww. ustawy. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika (względnie na jego rachunek) wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.
Regulacja art. 12 ust. 1 updop nie zawiera legalnej definicji przychodu, a jedynie precyzuje – przez przykładowe wyliczenie – rodzaje przychodów. Należy zauważyć, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Poza tym musi mieć charakter definitywny (dokonany) i mierzalny. Ponadto użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności” oznacza, że wykaz przychodów stanowi katalog otwarty, natomiast zawarte w tym przepisie okoliczności określające przychody mają charakter przykładowy. Należy również dodać, że w przepisie art. 12 ust. 4 updop wyliczone zostały enumeratywnie te rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatnika, które nie stanowią podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Innymi słowy art. 12 ust. 4 updop tworzy zamknięty katalog przychodów neutralnych podatkowo, co oznacza, że nie można go rozszerzać ponad te ich rodzaje, które wymienia ustawodawca.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie rozwoju oprogramowania. Prowadzą Państwo witrynę analityczno-badawcza, która służy bezpłatnej prezentacji zebranych i przeanalizowanych danych, która jest powszechnie dostępna oraz bezpłatna. Za tworzenie tak unikalnego projektu nie pobierają Państwo wynagrodzenia. Ww. projekt stanowi dla Państwa „marketing treści” ponieważ przedstawione w nim dane stanowią pokaz możliwości Spółki dla potencjalnych kontrahentów. Oprócz przychodów bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą otrzymują Państwo wpłaty w postaci waluty wirtualnej które mają charakter dobrowolny. Ww. wsparcie otrzymują Państwo poprzez: „donate”, „programy grantowe”/”rundy finansowe”, dobrowolne wpłaty od podmiotów, uzyskanie grantów. W zamian za otrzymane formy wsparcia w formie waluty wirtualnej nie otrzymują Państwo żadnego świadczenia wzajemnego. Otrzymane (...) wypełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.
W niniejszej sprawie powzięli Państwo wątpliwość co do ustalenia podstawy prawnej oraz momentu powstania po Państwa stronie przychodu z tytułu otrzymania tzw. „grantów”.
- wpłaty otrzymane w formie „donate” stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania środków otrzymanych w formie walut wirtualnych;
- wpłaty otrzymane z tytułu udziału w „programach grantowych”/ „rundach finansowych” stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania środków otrzymanych w formie walut wirtualnych;
- wpłaty otrzymane w formie (...) tytułem dobrowolnego wsparcia stanowią przychody opodatkowane w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania środków;
Zatem wskazać należy, na treść art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Na podstawie art. 12 ust. 3a updop:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
W myśl art. 12 ust. 3e ww. ustawy:
W przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Jak wynika natomiast z art. 14 ust. 1 ww. ustawy,
Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Ewentualny przychód powstanie dopiero w przypadku zbycia waluty wirtualnej, z tym że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 27 ustawy o CIT,
Do przychodów nie zalicza się wartości waluty wirtualnej otrzymanej w zamian za inną walutę wirtualną.
Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że sam fakt otrzymania waluty wirtualnej nie powoduje po Państwa stronie powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu. Taki przychód powstanie dopiero w chwili wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną (zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop i mając na uwadze art. 12 ust. 4 pkt 27 updop). A ponieważ otrzymują Państwo wpłaty w postaci dobrowolnego wsparcia w formie „donate”, „programów grantowych”/ „rund finansowych” oraz „(...)”, które to dokonywane są walutą wirtualną to po Państwa stronie nie powstanie przychód w momencie otrzymania ww. wsparcia.
W związku z powyższym, nieprawidłowe jest Państwa stanowisko w którym uznali Państwo, że środki uzyskiwane przez Wnioskodawcę tytułem dobrowolnego wsparcia w formie „donate”, „programów grantowych”/ „rund finansowych” oraz „(...)” są przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje na zasadach ogólnych tj. z momentem otrzymania waluty wirtualnej.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 4, 5 i 6 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Informacja o zwrocie nadpłaty
W związku z tym, że dokonali Państwo opłaty wyższej od kwoty należnej, nadpłatę w wysokości 40 zł zwrócimy na rachunek bankowy Spółki.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right