Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.661.2023.1.AM

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina ... jako jednostka samorządu terytorialnego złożyła wniosek o przyznanie pomocy finansowej na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację zadania pn. „”.

Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do osiągnięcia celu głównego - II. Wspieranie lokalnego rozwoju gospodarczego LGD ... poprzez tworzenie miejsc pracy w zakładanych, rozwijanych i wspartych przedsiębiorstwach do 2023 r. w kluczowych domenach obszaru. Projekt przyczyni się do niwelacji dysproporcji rozwojowych pomiędzy miejscowościami w gminie ... oraz innymi gminami. Dotychczasowy brak miejsc do integracji i rekreacji powodował powstanie tych dysproporcji. Stworzenie niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej ożywi miejscowość, pobudzi mieszkańców do podejmowania oddolnych inicjatyw, organizacji różnego rodzaju spotkań, eventów, wydarzeń.

Gmina ... ze względu na znaczne oddalenie od aglomeracji ... zmuszona jest do organizacji życia kulturalnego i rekreacyjnego swoim mieszkańcom, co również przyczynia się do rozwoju turystyki nie tylko w gminie ... ale i całym regionie LGD …. Nowa infrastruktura będzie stanowić miejsce odpoczynku turystów. W okolicy zlokalizowane są szlaki turystyczne: piesze i rowerowe, w tym największy i najbardziej znany …, który przyciąga rzeszę miłośników jazdy na rowerze.

Infrastruktura wybudowana będzie w zgodzie z potrzebami mieszkańców i … itp.) będą służyć wykorzystaniu walorów obszaru Lokalnej Grupy Działania - .... Zgodnie z założeniami LSR najważniejszym obszarem potencjalnego rozwoju przedsiębiorczości jest dominujący na terenie LGD rekreacyjny, turystyczny i uzdrowiskowy potencjał gmin, dlatego też inwestycje w infrastrukturę rekreacyjną, jaką jest …, stojaki na rowery, kosze na śmieci jak najbardziej wpisuje się w te założenia. …, … i … zyskają na atrakcyjności turystycznej, … będą miejscem odpoczynku dla turystów oraz miejscem spotkań i integracji dla mieszkańców. Infrastruktura wpłynie na jakość usług turystycznych i rekreacyjnych. Podejmowane przedsięwzięcie przyczyni się do zrównoważonego rozwoju gospodarczego przy zachowaniu walorów środowiska naturalnego obszaru LGD ....

… zostały zaprojektowane w konstrukcji drewnianej, aby nawiązywały stylem do istniejącej zabudowy we wsiach. Drewno nawiązuje też do istniejących walorów przyrodniczych jakimi są tutejsze obszary leśne. Budowa … niwelować będzie niewystarczający dostęp do nowoczesnych atrakcji turystycznych i rekreacyjnych. Realizacja projektu wpłynie na dalszy rozwój zintegrowanego systemu szlaków turystycznych.

Dokumentem wymaganym do rozliczenia zadania jest posiadanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług VAT lub wniosek o jej wydanie. Gmina ubiega się o zaliczenie kosztów podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych zadania. Jako beneficjent projektu musi wykazać brak możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zarówno w trakcie realizacji zadania, jak również mając na uwadze późniejsze wykorzystanie powstałej w ramach projektu infrastruktury, czyli … w trzech wyżej wymienionych miejscowościach.

W 2021 r. na terenie gminy (...). Dlatego też w ramach realizacji Projektu planuje się wykonać spójną infrastrukturę turystyczno-rekreacyjną łączącą szlak ….

Zakres robót będzie obejmował budowę …, w tym: roboty ziemne, fundamenty, konstrukcje drewniane, pokrycie dachów, podłogi oraz infrastrukturę towarzyszącą, tj. stojaki na rowery, kosze na śmieci oraz ławy i stoły.

Nieruchomości objęte projektem stanowią własność Wnioskodawcy, tj. Gminy .... Z uwagi na duże zakrzaczenie i nierówności terenu nieruchomości w miejscowości … konieczne jest przeprowadzenie prac związanych z okazaniem granic, oczyszczeniem z zakrzaczeń i wyrównaniem terenu.

Budowa infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej w miejscowościach, w których nie ma takiej infrastruktury publicznej pozwoli na wzrost integracji społeczności lokalnych, poprawę jakości ich życia oraz zwiększenie oferty turystycznej w gminie ... i na obszarze LGD ….

Obecnie mieszkańcy wsi …, … i … nie posiadają miejsca spotkań i żadnej innej tego typu infrastruktury, a realizacja operacji służyć będzie zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej. W miejscowościach nie ma świetlic wiejskich. … stanowić będą dla mieszkańców centrum społeczno-kulturalne oraz miejsce spotkań i integracji. Głównie dzieci i młodzież a także i osoby starsze będą mogły w ciekawy sposób spędzać czas wolny. Nowy szlak turystyczny zyska na atrakcyjności. … będą służyć turystom jako miejsce odpoczynku. Operacja zostanie zrealizowana w oparciu o przygotowaną dokumentację techniczną wykonaną przez profesjonalną firmę z zakresu usług projektowych a cenę skalkulowano na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Roboty budowlane wykona firma wyłoniona w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.

Operacja będzie przedsięwzięciem niedochodowym i będzie dostępna bezpłatnie. Ma charakter niekomercyjny i ogólnodostępny. Operacja będzie miała również pozytywny wpływ na poprawę atrakcyjności turystycznej obszaru LGD …, dzięki zwiększeniu oferty turystycznej. Faktury za wykonanie przedmiotowej inwestycji wystawiane będą na Gminę ... jako czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT o nr NIP …. Z uwagi na typowo turystyczny i rekreacyjny charakter realizowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego, Gmina ... nie będzie miała prawa odzyskać w części ani w całości podatku VAT poniesionego w kosztach brutto na przedmiotowe zadanie, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w powyżej opisanym zdarzeniu przyszłym dotyczącym realizacji zadania pn. „…” Gmina ... będzie miała możliwość obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma i nie będzie miała możliwości do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony w odniesieniu do realizacji opisanej wcześniej inwestycji. Usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedmiotowe … w miejscowościach …, … i … będą ogólnodostępne wszystkim mieszkańcom jak i turystom bez żadnej odpłatności.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Projekt zostanie zrealizowany przez Gminę w celu wykonywania nałożonych na Gminę obowiązków - zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w związku z brakiem możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w celu zrealizowania zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w celu zrealizowania zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00