Jak przeprowadzić inwentaryzację magazynu spożywczego w czasie nieobecności specjalisty ds. żywienia i zaopatrzenia
PROBLEM
Jesteśmy placówką nieferyjną. Pracownik zatrudniony na stanowisku specjalista ds. żywienia i zaopatrzenia przebywa na urlopie wypoczynkowym po urlopie rodzicielskim do dnia 13 grudnia 2023 r. Osoba zatrudniona na zastępstwo na ten dzień musi sporządzić inwentaryzację magazynu spożywczego. Jak możemy to technicznie wykonać, aby dokumenty przekazać pracownikowi powracającemu z urlopu, skoro od 14 grudnia 2023 r. osoba na zastępstwo już nie będzie naszym pracownikiem?
RADA
Zapisy art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości nie nakładają obowiązku prowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej. W praktyce decyzję o jej przeprowadzeniu podejmuje kierownik jednostki przy zmianie osób materialnie odpowiedzialnych. Pracownik materialnie odpowiedzialny jest to pracownik, któremu powierzono i przekazano określone składniki majątku i który przyjął odpowiedzialność materialną za szkodę w powierzonym majątku.
UZASADNIENIE
Jeżeli z różnych przyczyn nie jest możliwa obecność osoby materialnie odpowiedzialnej można przyjąć rozwiązanie określone w zapisach § 22 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 października 1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie.
W świetle powołanego przepisu w razie niemożności wzięcia udziału w inwentaryzacji z powodu choroby lub innej ważnej przyczyny, pracownik ponoszący wspólną odpowiedzialność materialną może wskazać na piśmie inną osobę, która za zgodą pracodawcy weźmie za niego udział w przeprowadzeniu inwentaryzacji. Jeżeli pracownik nie bierze udziału w przeprowadzaniu inwentaryzacji, ani też nie wskaże innej osoby, pracodawca przeprowadzi inwentaryzację przez komisję złożoną z co najmniej 3 osób.
art. 26. ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.),
§ 22 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 października 1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie (Dz.U. z 1996 r. nr 143, poz. 663).
Jarosław Jurga
ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Szkoleniowiec, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych