Orzeczenie
Wyrok Sądu (siódma izba) z dnia 17 grudnia 2015 r. Królestwo Hiszpanii i in. przeciwko Komisji Europejskiej., sygn. T-515/13 i T-719/13
z dnia 17 grudnia 2015 r. (*1)
„Pomoc państwa — Przemysł stoczniowy — Przepisy podatkowe mające zastosowanie do określonych porozumień wdrożonych w celu finansowania i zakupu statków — Decyzja uznająca pomoc za w części niezgodną z rynkiem wewnętrznym i nakazująca jej częściowe odzyskanie — Skarga o stwierdzenie nieważności — Indywidualne oddziaływanie — Dopuszczalność — Korzyść — Selektywny charakter — Wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi — Naruszenie konkurencji — Obowiązek uzasadnienia”
W sprawach połączonych T‑515/13 i T‑719/13
Królestwo Hiszpanii, reprezentowane początkowo przez N. Díaz Abad, a następnie przez M. Sampola Pucurulla, abogados del Estado,
strona skarżąca w sprawie T‑515/13,
Lico Leasing, SA, z siedzibą w Madrycie (Hiszpania),
Pequeños y Medianos Astilleros Sociedad de Reconversión, SA, z siedzibą w Madrycie,
reprezentowane przez adwokatów M. Merolę oraz M.A. Sáncheza,
strona skarżąca w sprawie T‑719/13,
przeciwko
Komisji Europejskiej, reprezentowanej przez V. Di Bucciego, M. Afonso, M.É. Gippiniego Fourniera oraz P. Němečkovą, działających w charakterze pełnomocników,
strona pozwana,
mającej za przedmiot żądanie stwierdzenia nieważności decyzji Komisji 2014/200/UE z dnia 17 lipca 2013 r. w sprawie pomocy państwa SA.21233 C/11 (ex NN/11, ex CP 137/06) wdrożonej przez Hiszpanię – System podatkowy stosowany do niektórych umów leasingu finansowego, zwany również „hiszpańskim systemem leasingu podatkowego”,
SĄD (siódma izba),
w składzie: M. van der Woude (sprawozdawca), prezes, I. Wiszniewska-Białecka i I. Ulloa Rubio, sędziowie,
sekretarz: J. Palacio González, główny administrator,
uwzględniając pisemny etap postępowania i po przeprowadzeniu rozpraw w dniach 9 i 10 czerwca 2015 r.,
wydaje następujący
Wyrok
Okoliczności powstania sporu
I – Postępowanie administracyjne
1 | Od maja 2006 r. do Komisji Europejskiej wpłynęło wiele skarg przeciwko tak zwanemu „hiszpańskiemu systemowi leasingu podatkowego” (zwanemu dalej także „SLP”). W szczególności dwie krajowe federacje stoczniowe oraz jedna indywidualna stocznia poinformowały, że system ten umożliwiał przedsiębiorstwom zajmującym się transportem morskim zakup statków zbudowanych w hiszpańskich stoczniach po cenach o 20–30% niższych (która to obniżka zwana będzie dalej „rabatem”), co doprowadzało do utraty umów o budowę statków przez członków tych federacji i stoczni. W dniu 13 lipca 2010 r. stowarzyszenia stoczniowe zrzeszające siedem krajów europejskich wspólnie podpisały petycję przeciwko SLP. Co najmniej jedno przedsiębiorstwo żeglugowe poparło te skargi. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right