Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego H. Saugmandsgaarda Øe przedstawiona w dniu 29 października 2020 r. Federazione nazionale delle imprese elettrotecniche ed elettroniche (Anie) i in. przeciwko Ministero dello Sviluppo Economico i Gestore dei servizi energetici (GSE) SpA., sygn. połączone C-798/18 i C-799/18
HENRIKA SAUGMANDSGAARDA ØE
przedstawiona w dniu 29 października 2020 r. (1)
Sprawy połączone C‑798/18 i C‑799/18
Federazione nazionale delle imprese elettrotecniche ed elettroniche (Anie) i in. (C‑798/18),
Athesia Energy Srl i in. (C‑799/18)
przeciwko
Ministero dello Sviluppo Economico,
Gestore dei servizi energetici (GSE) SpA,
przy udziale:
Elettricità Futura – Unione delle Imprese Elettriche italiane,
Confederazione Generale dell’Agricoltura Italiana – Confagricoltura
[wnioski o wydanie orzeczeń w trybie prejudycjalnym złożone przez Tribunale amministrativo regionale per il Lazio (regionalny sąd administracyjny dla Lacjum, Włochy)]
Odesłanie prejudycjalne – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2009/28/WE – Promowanie stosowania energii ze źródeł odnawialnych – Wytwarzanie energii elektrycznej przez instalacje fotowoltaiczne wykorzystujące energię słoneczną – System wsparcia – Zmiana zachęt, które zostały już przyznane lecz których zapłata nie była jeszcze wymagalna – Artykuły 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej – Wolność prowadzenia działalności gospodarczej – Prawo własności – Pojęcie „mienia” – Uzasadnione oczekiwania – Traktat karty energetycznej – Artykuł 10
I. Wprowadzenie
1. | W 2014 r. w związku z rozwojem sektora energii fotowoltaicznej włoski ustawodawca podjął działania w celu zmniejszenia zachęt przyznanych przedsiębiorcom działającym w tym sektorze na terytorium jego państwa. |
2. | Rozpatrywane wnioski o wydanie orzeczeń w trybie prejudycjalnym, złożone w dniu 17 grudnia 2018 r. przez Tribunale amministrativo regionale per il Lazio (regionalny sąd administracyjny dla Lacjum, Włochy), dotyczą zgodności takiej reformy z prawem Unii, a ściślej rzecz ujmując, z ograniczeniami, jakie mogą ewentualnie wynikać z postanowień art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej „kartą”) odnoszących się, odpowiednio, do wolności prowadzenia działalności gospodarczej i do prawa własności. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right