Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego M. Bobeka przedstawiona w dniu 20 maja 2021 r. Postępowanie karne przeciwko WB i in., sygn. połączone od C-748/19 do C-754/19
MICHALA BOBEKA
przedstawiona w dniu 20 maja 2021 r. (1)
Sprawy połączone od C‑748/19 do C‑754/19
Prokuratura Rejonowa w Mińsku Mazowieckim
przeciwko
WB (C‑748/19)
oraz
Prokuratura Rejonowa Warszawa-Żoliborz w Warszawie
przeciwko
XA,
YZ (C‑749/19)
oraz
Prokuratura Rejonowa Warszawa-Wola w Warszawie
przeciwko
DT (C‑750/19)
oraz
Prokuratura Rejonowa w Pruszkowie
przeciwko
ZY (C‑751/19)
oraz
Prokuratura Rejonowa Warszawa-Ursynów w Warszawie
przeciwko
AX (C‑752/19)
oraz
Prokuratura Rejonowa Warszawa-Wola w Warszawie
przeciwko
BV (C‑753/19)
and
Prokuratura Rejonowa Warszawa-Wola w Warszawie
przeciwko
CU (C‑754/19),
przy udziale:
Pictura sp. z o.o.
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Okręgowy w Warszawie (Polska)]
Odesłanie prejudycjalne – Zasady prawa Unii – Niezawisłość sędziowska – Artykuł 19 ust. 1 akapit drugi TUE – Dyrektywa (UE) 2016/343 – Składy orzekające w sprawach karnych, w których zasiadają sędziowie delegowani przez Ministra Sprawiedliwości – Dopuszczalność wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym – Niezawisłość składu orzekającego, który wystąpił z wnioskiem – Granice art. 19 ust. 1 TUE – Pojęcie „sądu” dla celów art. 267 TFUE – Znaczenie i niezbędność pytania – Domniemanie niewinności
I. Wprowadzenie
1. | Niniejsze sprawy dotyczą kluczowych kwestii związanych z dopuszczalnością pytań prejudycjalnych odnoszących się do wymogu niezawisłości sędziowskiej na gruncie art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE. Do Trybunału zwrócono się o określenie granic art. 19 ust. 1 TUE, w szczególności w świetle niedawnych orzeczeń A.K. i in., Miasto Łowicz, Maler oraz Land Hessen (2). |
2. | Niniejsze sprawy obejmują także istotną kwestię merytoryczną: czy prawo Unii stoi na przeszkodzie przepisom krajowym, zgodnie z którymi Minister Sprawiedliwości, będący zarazem Prokuratorem Generalnym, może, na podstawie kryteriów, które nie są podawane do publicznej wiadomości, delegować sędziów do sądów wyższej instancji na czas nieokreślony i odwołać ich z takiej delegacji w każdym czasie w sposób dyskrecjonalny? |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right