Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego A. Rantosa przedstawiona w dniu 2 września 2021 r. Vinařství U Kapličky s.r.o. przeciwko Státní zemědělská a potravinářská inspekce., sygn. C-86/20
ATHANASIOSA RANTOSA
przedstawiona w dniu 2 września 2021 r. (1)
Sprawa C‑86/20
Vinařství U Kapličky s.r.o.
przeciwko
Státní zemědělská a potravinářská inspekce, ústřední inspektorát
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Krajský soud v Brně (sąd okręgowy w Brnie, Republika Czeska)]
Odesłanie prejudycjalne – Wspólna organizacja rynków produktów rolnych – Wino – Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 – Przepisy regulujące wprowadzanie do obrotu – Artykuł 80 – Praktyki enologiczne – Artykuł 90 – Przywóz wina – Rozporządzenie (WE) nr 555/2008 – Artykuł 43 – Dokument V I 1 – Zaświadczenie – Rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 – Artykuł 89 – Kary – Wprowadzanie do obrotu wina pochodzącego z państwa trzeciego – Wino poddane niedozwolonym praktykom enologicznym – Wyłączenie odpowiedzialności – Skuteczne i odstraszające kary
I. Wprowadzenie
1. | Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożono w ramach sporu pomiędzy czeską spółką Vinařství U Kapličky s.r.o. a Státní zemědělská a potravinářská inspekce, ústřední inspektorát (inspektoratem centralnym państwowej inspekcji wyrobów rolnych i spożywczych, Republika Czeska, zwanym dalej „inspektoratem centralnym”) w przedmiocie grzywny nałożonej na tę spółkę z powodu wprowadzenia do obrotu partii wina z Mołdawii, które poddano praktykom enologicznym niedozwolonym w prawie Unii Europejskiej. |
2. | Wniosek ten dotyczy w istocie wykładni rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 () oraz rozporządzenia (WE) nr 555/2008 () i odnosi się, po pierwsze, do zagadnienia istotności dokumentów sporządzonych przez organ państwa trzeciego, będącego krajem pochodzenia wspomnianych partii wina, zaświadczających o zgodności tych partii z praktykami enologicznymi dozwolonymi przez prawo Unii w momencie ich przywozu, w ramach badania odpowiedzialności przedsiębiorcy prowadzącego obrót winem, który nie przestrzega tych praktyk enologicznych, a po drugie, kwestii tego, czy prawo Unii stoi na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, zgodnie z którym można uwolnić się od odpowiedzialności za wprowadzenie do obrotu wina przywiezionego z państwa trzeciego, poddanego praktykom enologicznym niedozwolonym w Unii Europejskiej, jeżeli organy krajowe nie wzruszyły w odniesieniu do tej partii wina „domniemania zgodności” z praktykami enologicznymi dozwolonych przez prawo Unii, zrodzonego przez dokument V I 1. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right