Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Camposa Sáncheza-Bordony przedstawiona w dniu 16 grudnia 2021 r. CityRail a.s. przeciwko Správa železnic., sygn. C-453/20

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 16 grudnia 2021 r. (1)

Sprawa C‑453/20

CityRail, a.s.

przeciwko

Správa železnic, státní organizace,

przy udziale:

ČD Cargo, a.s.

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (urząd ds. dostępu do infrastruktury transportowej, Czechy)]

Odesłanie prejudycjalne – Artykuł 267 TFUE – Pojęcie sądu krajowego – Kryteria – Organ regulacyjny sektora kolejowego – Dyrektywa 2012/34/UE – Artykuł 56 – Zadania organu regulacyjnego – Charakter administracyjny – Niedopuszczalność wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym – Transport kolejowy – Jednolity europejski obszar kolejowy – Dostęp do infrastruktury i obiektów infrastruktury usługowej – Rampy towarowe w terminalach towarowych – Zmiana opłat za dostęp do infrastruktury oraz za dostęp i usługi w obiektach infrastruktury usługowej – Obowiązek stosowania dyrektywy 2012/34/UE przez zarządcę infrastruktury i organ regulacyjny

1.

Czeski urząd ds. dostępu do infrastruktury transportowej (2) kieruje do Trybunału wątpliwości dotyczące wykładni dyrektywy 2012/34/UE (3), w szczególności w odniesieniu do ramp towarowych i opłat należnych za korzystanie z nich.

2.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym będzie dopuszczalny tylko wtedy, gdy Trybunał uzna, że organ ten wykonuje funkcje sądownicze w rozumieniu art. 267 TFUE. Z powodów, które wyjaśnię w dalszej części, jestem zdania, że Trybunał nie powinien tego uznać.

I. Ramy prawne

A. Prawo Unii. Dyrektywa 2012/34

3.

Zgodnie z art. 3 („Definicje”):

„Na użytek niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:

[…]

2)

»zarządca infrastruktury« oznacza każdy podmiot lub przedsiębiorstwo, odpowiedzialne za eksploatację, utrzymanie i odnowienie infrastruktury kolejowej na sieci, a także za udział w jej rozwoju, zgodnie z zasadami określonymi przez państwo członkowskie w ramach jego ogólnej polityki rozwoju i finansowania infrastruktury; ;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00