Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego N. Emiliou przedstawiona w dniu 20 stycznia 2022 r. JR przeciwko Austrian Airlines AG., sygn. C-589/20
NICHOLASA EMILIOU
przedstawiona w dniu 20 stycznia 2022 r. (1)
Sprawa C‑589/20
JR
przeciwko
Austrian Airlines AG
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht Korneuburg (sąd okręgowy w Korneuburgu, Austria)]
Odesłanie prejudycjalne – Transport lotniczy – Konwencja montrealska – Artykuł 17 ust. 1 – Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za śmierć lub uszkodzenie ciała pasażerów – Wymogi dotyczące przyczynowości „wypadku” mającego miejsce „w trakcie jakiejkolwiek z czynności związanych z […] wysiadaniem” – Upadek pasażera na schodach pasażerskich podczas wysiadania – Artykuł 20 – Zarzut przyczynienia się poszkodowanego do powstania szkody – Zaniechanie przez pasażera korzystania z poręczy
I. Wprowadzenie
1. | Niniejsza sprawa dotyczy codziennego ryzyka potknięć i poślizgnięć prowadzących do powstania szkody. Konkretniej podnosi ona kwestię, czy – a jeśli tak, to w jakim zakresie – przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność, gdy tego rodzaju nieszczęśliwe zdarzenia przytrafią się pasażerom na pokładzie statku powietrznego lub w trakcie używania urządzeń służących do wsiadania i wysiadania. |
2. | W tym względzie Landesgericht Korneuburg (sąd okręgowy w Korneuburgu, Austria) zwrócił się do Trybunału z dwoma pytaniami dotyczącymi wykładni art. 17 ust. 1 i art. 20 Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (2) (zwanej dalej „konwencją montrealską”). Pytania te zostały przedłożone w kontekście powództwa o odszkodowanie wytoczonego przez JR, pasażerkę lotu międzynarodowego, przeciwko Austrian Airlines AG, przewoźnikowi, który sprzedał bilet na ten lot i ów lot wykonał, dotyczącego obrażeń, jakich doznała podczas upadku z nieustalonego powodu na schodach pasażerskich przy wysiadaniu z samolotu. |
3. | dotyczy kwestii, czy upadek taki stanowi „wypadek” w rozumieniu art. 17 ust. 1 konwencji montrealskiej, będący przesłanką odpowiedzialności przewoźnika lotniczego na podstawie tego przepisu. dotyczy kwestii, czy w tym kontekście nieskorzystanie przez pasażerkę z poręczy schodów pasażerskich stanowi przyczynienie się do powstania szkody, wyłączające odpowiedzialność przewoźnika na podstawie art. 20 konwencji. W niniejszej opinii wyjaśnię, dlaczego moim zdaniem oba pytania wymagają zniuansowanej, indywidualnej odpowiedzi w zależności od konkretnej sprawy. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right