Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej T. Ćapety przedstawiona w dniu 3 lutego 2022 r. ÖBB-Infrastruktur Aktiengesellschaft przeciwko Lokomotion Gesellschaft für Schienentraktion mbH., sygn. C-500/20

 OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

TAMARY ĆAPETY

przedstawiona w dniu 3 lutego 2022 r. (1)

Sprawa C‑500/20

ÖBB‑Infrastruktur Aktiengesellschaft

przeciwko

Lokomotion Gesellschaft für Schienentraktion mbH

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (sąd najwyższy, Austria)]

Odesłanie prejudycjalne – Umowy międzynarodowe – Transport kolejowy – Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) – Przepisy ujednolicone o umowie użytkowania infrastruktury w międzynarodowej komunikacji kolejowej (CUI) – Właściwość Trybunału – Koszty najmu lokomotyw zastępczych poniesione przez przewoźnika w następstwie uszkodzenia jego lokomotyw – Rozszerzenie przez strony umowy zakresu swojej odpowiedzialności w drodze odwołania się do prawa krajowego

I. Wprowadzenie

1.

W lipcu 2015 r. na stacji Kufstein (Austria) doszło do wykolejenia ciągu lokomotyw składającego się z sześciu lokomotyw, co spowodowało uszkodzenie dwóch z nich. Na czas ich naprawy, który trwał, odpowiednio, sześć i osiem miesięcy, przewoźnik wziął w najem dwie lokomotywy zastępcze. Kwestie centralne w niniejszym postępowaniu stanowią podstawa i zakres odpowiedzialności za wynikłe stąd koszty najmu.

2.

We wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonym przez Oberster Gerichtshof (sąd najwyższy, Austria) zwrócono się o dokonanie wykładni części Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmieniona protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., która dotyczy odpowiedzialności zarządzającego infrastrukturą kolejową. Na wstępie sąd odsyłający zapytuje, czy Trybunał jest właściwy do dokonywania wykładni COTIF, która została zawarta tak przez Unię, jak i przez jej państwa członkowskie w dziedzinie transportu, w której Unia dzieli kompetencje z państwami członkowskimi. Nie jest to pierwsza sprawa, w której Trybunał ma rozstrzygnąć w przedmiocie swojej właściwości w odniesieniu do umów mieszanych (). Z uwagi na złożoność problematyki dotyczącej działań zewnętrznych o charakterze mieszanym () najpewniej nie będzie ona również ostatnią.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00