Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 7 lipca 2022 r. ZG przeciwko Beobank SA., sygn. C-351/21

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MACIEJA SZPUNARA

przedstawiona w dniu 7 lipca 2022 r. (1)

Sprawa C‑351/21

ZG

przeciwko

Beobank SA

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez justice de paix du canton de Forest (sędziego pokoju dla rejonu Forest, Belgia)]

Odesłanie prejudycjalne – Zbliżanie ustawodawstw – Usługi płatnicze w ramach rynku wewnętrznego – Informacje dla płatnika po otrzymaniu zlecenia płatniczego – Pojedyncze transakcje płatnicze – Udzielanie informacji dotyczących odbiorcy – Obowiązek dostawcy usług

I. Wprowadzenie

1.

Niniejsze odesłanie prejudycjalne ma swoje źródło w sporze między posiadaczem rachunku a instytucją bankową w przedmiocie dwóch transakcji płatniczych zrealizowanych za pomocą karty debetowej tego posiadacza, uważanych przez wspomnianego posiadacza za nieautoryzowane. W sporze tym ów posiadacz żąda w szczególności zwrotu kwot, na które opiewały te transakcje płatnicze. Instytucja bankowa odmawia, uznając, że rozpatrywane transakcje były autoryzowane lub że przynajmniej posiadacz dopuścił się rażącego niedbalstwa.

2.

W pytaniach prejudycjalnych sąd odsyłający zwraca się o dokonanie wykładni przepisu (2) dyrektywy 2007/64/WE (3), zgodnie z którym dostawca usług płatniczych płatnika jest zobowiązany przekazać mu „w stosownych przypadkach” informacje o odbiorcy transakcji płatniczej. Poprzez swoje pytania sąd ten zmierza do ustalenia, czy zgodnie z wykładnią, jaką należy nadać temu przepisowi, dostawca usług płatniczych jest zobowiązany do przedstawienia takich informacji we wszystkich przypadkach bez wyjątku, aby móc z tego wyciągnąć wnioski co do jego odpowiedzialności.

3.

Z punktu widzenia mechanizmu odesłania prejudycjalnego, który stanowi instrument współpracy między sądami krajowymi a Trybunałem, mamy do czynienia z sytuacją nietypową: aby móc udzielić użytecznej odpowiedzi sądowi odsyłającemu w niniejszej sprawie, należy zbadać, czy przepisy dyrektywy 2007/64 ustanawiające zharmonizowany system odpowiedzialności dostawcy usług płatniczych stoją na przeszkodzie temu, aby sąd ten mógł wyciągnąć takie wnioski bez naruszenia celów i skuteczności (effet utile) tej dyrektywy. Wspomniana dyrektywa ustanawia bowiem zharmonizowany system odpowiedzialności dostawcy usług płatniczych i dokonuje w tym względzie, jak wynika z jej art. 86, „pełnej harmonizacji”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00