Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 29 września 2022 r. AS „PrivatBank” i in. przeciwko Finanšu un kapitāla tirgus komisija., sygn. C-78/21

 OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

JULIANE KOKOTT

z dnia 29 września 2022 r. (1)

Sprawa C‑78/21

AS „PrivatBank”,

A,

B,

Unimain Holdings Limited

przeciwko

Finanšu un kapitāla tirgus komisija

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Administratīvā apgabaltiesa (okręgowy sąd administracyjny, Łotwa)]

Odesłanie prejudycjalne – Artykuły 56 i 63 TFUE – Swoboda świadczenia usług – Swobodny przepływ kapitału i płatności – Usługi finansowe – Ograniczenia – Zakaz nawiązywania lub utrzymywania przez instytucję kredytową stosunków gospodarczych z osobami niemającymi powiązań z Łotwą – Względy uzasadniające – Zapobieganie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu – Artykuł 65 ust. 1 lit. b) TFUE – Dyrektywa (UE) 2015/849 – Proporcjonalność

I. Wprowadzenie

1.

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w Unii Europejskiej ustanawia określone wymogi dla systemów zarządzania ryzykiem w bankach. Obejmuje to między innymi obowiązek weryfikacji tożsamości klientów przed nawiązaniem stosunków gospodarczych lub przeprowadzeniem transakcji oraz uzyskania informacji o celu stosunków gospodarczych. Jeśli nie jest to możliwe, przedmiotowe transakcje i stosunki gospodarcze nie mogą zostać przeprowadzone lub nawiązane. Intensywność środków należytej staranności uzależniona jest od profilu ryzyka klienta, który zgodnie z motywem 22 dyrektywy (UE) 2015/849 (2) należy oceniać na podstawie całościowego podejścia opartego na analizie ryzyka.

2.

W niniejszej sprawie łotewski organ nadzoru odpowiedzialny za zwalczanie prania pieniędzy, Finanšu un kapitāla tirgus komisija (komisja ds. rynków finansowych i kapitałowych, Łotwa, zwana dalej „FKTK”), stwierdził w odniesieniu do określonego okresu uchybienia w systemie zarządzania ryzykiem instytucji kredytowej z siedzibą na Łotwie. Ta ostatnia wyraźnie nie była w stanie zastosować niezbędnych środków należytej staranności wobec swoich klientów. W związku z tym FKTK nałożyła na tę instytucję kredytową zobowiązanie nienawiązywania stosunków gospodarczych lub ich natychmiastowego zakończenia w przypadku stwierdzenia, że osoba, z którą nawiązano stosunki gospodarcze po przyjęciu decyzji FKTK, nie ma związku z Republiką Łotewską, a jej miesięczny wolumen wpływów na koncie przekracza określony próg. W związku z tym powstaje pytanie, czy, a jeśli tak, to w jakich okolicznościach i na jakich warunkach, taki środek jest zgodny ze swobodami podstawowymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00