Orzeczenie
Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 17 listopada 2022 r. Komisja Europejska przeciwko Republice Bułgarii., sygn. C-174/21
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 17 listopada 2022 r. (1)
Sprawa C‑174/21
Komisja Europejska
przeciwko
Republice Bułgarii
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Środki wynikające z wyroku z dnia 5 kwietnia 2017 r., Komisja/Bułgaria (C‑488/15, EU:C:2017:267) – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Wartości dopuszczalne dla ochrony zdrowia ludzkiego – Pył zawieszony (PM10) – Przekroczenie – Dopuszczalność skargi – Wezwanie do przedstawienia uwag – Dowód na istnienie uchybienia – Plany ochrony jakości powietrza – Wymogi – Okresowa kara pieniężna – Ryczałt
I. Wprowadzenie
1. | Dyrektywa w sprawie jakości otaczającego powietrza (2) ustala dopuszczalne wartości dla niektórych zanieczyszczeń w powietrzu i ustanawia w odniesieniu do państw członkowskich wymóg sporządzenia planów ochrony jakości powietrza w przypadku przekroczenia tych wartości, tak aby okres, w którym nie są one dotrzymane, był jak najkrótszy. |
2. | W wyroku z dnia 5 kwietnia 2017 r., Komisja/Bułgaria (C‑488/15, EU:C:2017:267) Trybunał stwierdził, że wartości dopuszczalne dla pyłu zawieszonego (PM10, tj. cząstek o wielkości do 10 μm) były systematycznie i ciągle naruszane we wszystkich strefach i aglomeracjach Bułgarii oraz że właściwe organy nie opracowały takich planów ochrony jakości powietrza, które byłyby wystarczające, aby położyć kres temu naruszeniu. |
3. | W niniejszym postępowaniu Komisja domaga się stwierdzenia, że Bułgaria nie wykonała wyroku. Wnosi o zasądzenie ryczałtu i dziennej okresowej kary pieniężnej do czasu całkowitego wykonania tego wyroku. |
4. | W sprawie tej powstają nowe pytania dotyczące dopuszczalności takiej skargi, ponieważ Komisja w swoim wezwaniu do przedstawienia uwag nie zarzuciła żadnego przekroczenia dopuszczalnych wartości od czasu wydania wspomnianego wyroku. Ponadto należy wyjaśnić, w jakim zakresie Komisja może kwestionować jakość bułgarskich planów ochrony jakości powietrza – niezależnie od zarzutu przekroczenia dopuszczalnych wartości od czasu wydania wyroku – i na podstawie jakich norm należy ocenić taki zarzut w postępowaniu, o którym mowa w art. 260 TFUE. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right