Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego A.M. Collinsa przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r. Postępowanie karne przeciwko YP i in., sygn. połączone C-615/20 i C-671/20
ANTHONY’EGO MICHAELA COLLINSA
przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r. (1)
Sprawy połączone C‑615/20 i C‑671/20
Prokuratura Okręgowa w Warszawie
przeciwko
YP i in. (C‑615/20),
M.M. (C‑671/20)
[wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Sąd Okręgowy w Warszawie (Polska)]
Odesłanie prejudycjalne – Państwo prawne – Skuteczna ochrona prawna w dziedzinach objętych prawem Unii – Artykuł 19 ust. 1 akapit drugi TUE – Artykuł 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej – Niezawisłość sędziowska – Zezwolenie na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej i zawieszenie go w czynnościach służbowych przez Izbę Dyscyplinarną Sądu Najwyższego (Polska) – Zakaz badania przez sądy krajowe umocowania sądów i trybunałów lub oceny zgodności z prawem powołania sędziego i wynikającego z tego powołania uprawnienia do wykonywania zadań z zakresu wymiaru sprawiedliwości – Pierwszeństwo prawa Unii – Obowiązek lojalnej współpracy – Zasady pewności prawa i powagi rzeczy osądzonej
Spis treści
I. Wprowadzenie | |
II. Ramy prawne – prawo polskie | |
A. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej | |
B. Zmieniona ustawa o Sądzie Najwyższym | |
C. Prawo o ustroju sądów powszechnych w zmienionym brzmieniu | |
D. Ustawa o KRS | |
E. Kodeks postępowania karnego | |
III. Okoliczności postępowań głównych i pytania prejudycjalne | |
A. Sprawa C‑615/20 | |
B. Sprawa C‑671/20 | |
IV. W przedmiocie postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości | |
V. Ocena | |
A. Dopuszczalność | |
B. Co do istoty | |
1. Uwagi wstępne | |
2. W przedmiocie pytań pierwszego, drugiego i trzeciego w sprawie C‑615/20 | |
3. W przedmiocie pytania drugiego w sprawie C‑671/20 | |
4. W przedmiocie pytania czwartego w sprawie C‑615/20 i pytań pierwszego, trzeciego i czwartego w sprawie C‑671/20 | |
VI. Wnioski |
I. Wprowadzenie
1. | Niniejsze wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczą zagadnień związanych ze zgodnością z prawem Unii pewnych aspektów niedawnej reformy polskiego systemu sądownictwa. Odnoszą się one do wydanego przez Izbę Dyscyplinarną Sądu Najwyższego (Polska) () zezwolenia na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej i zawieszenia go w czynnościach służbowych, przez co ów sędzia został odsunięty od orzekania w niektórych sprawach karnych, które zostały mu przydzielone. Sąd odsyłający () zwraca się w tym kontekście do Trybunału Sprawiedliwości o dokonanie wykładni art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (), a także zasad pierwszeństwa prawa Unii, lojalnej współpracy () i pewności prawa. Gdyby Trybunał Sprawiedliwości podważył w świetle prawa Unii zgodność z prawem uprawnienia Izby Dyscyplinarnej do wydawania tych zezwoleń, sąd odsyłający zmierza do ustalenia, czy takie stwierdzenie w jakikolwiek sposób przekłada się na obsadę sądu, przed którym toczy się postępowanie karne. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right