Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego J. Richarda de la Toura przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r., sygn. C-137/21

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JEANA RICHARDA DE LA TOURA

przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r. (1)

Sprawa C‑137/21

Parlament Europejski

przeciwko

Komisji Europejskiej

Skarga na bezczynność – Rozporządzenie (UE) 2018/1806 – Wykaz państw trzecich, których obywatele mają obowiązek posiadania wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych państw członkowskich – Wykaz państw trzecich, których obywatele są zwolnieni z tego obowiązku – Zasada wzajemności – Obowiązek przyjęcia aktu delegowanego tymczasowo zawieszającego na okres 12 miesięcy zwolnienie z obowiązku wizowego dla obywateli Stanów Zjednoczonych Ameryki

I. Wprowadzenie

1.

W rozpatrywanej skardze na bezczynność Parlament Europejski wnosi do Trybunału o stwierdzenie, że nie przyjmując aktu delegowanego przewidzianego w art. 7 akapit pierwszy lit. f) rozporządzenia (UE) 2018/1806 (2), Komisja Europejska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy traktatu FUE.

2.

Po ustaleniu, że Komisja dysponuje zakresem uznania w odniesieniu do przyjmowania aktu, o który wnosi Parlament, wykażę, że skarga Parlamentu na bezczynność została wniesiona w rozsądnym terminie, ale zajęcie przez Komisję stanowiska w rozumieniu art. 265 TFUE spowodowało, że skarga ta stała się niedopuszczalna. Pomocniczo zbadam co do istoty kwestię bezczynności Komisji.

II. Ramy prawne

A. Rozporządzenie (WE) nr 539/2001

3.

Artykuł 1 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 539/2001 (3) przed zmianami stanowił:

„Wprowadzenie przez państwo trzecie znajdujące się na liście w załączniku II obowiązku wizowego w stosunku do obywateli któregoś z państw członkowskich stanowi podstawę zastosowania następujących postanowień, bez uszczerbku dla postanowień umów, które [Unia] mogła zawrzeć z tym państwem trzecim, przyznając mu zwolnienie z obowiązku wizowego:

a)

państwo członkowskie może notyfikować Komisji i Radzie na piśmie fakt, że państwo trzecie wprowadziło wobec jego obywateli obowiązek wizowy;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00