Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Emiliou przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r. Fastweb SpA i in. przeciwko Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni., sygn. C-468/20
NICHOLASA EMILIOU
przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r. (1)
Sprawa C‑468/20
Fastweb SpA,
Tim SpA,
Vodafone Italia SpA,
Wind Tre SpA
przeciwko
Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni,
przy udziale:
Telecom Italia SpA,
Vodafone Italia SpA,
Associazione Movimento Consumatori,
U.Di.Con – Unione per la Difesa dei Consumatori,
Wind Tre SpA,
Assotelecomunicazioni (Asstel),
EOLO SpA,
Coordinamento delle associazioni per la tutela dell’ambiente e dei diritti degli utenti e consumatori (Codacons),
Associazione degli utenti per i diritti telefonici – A.U.S. TEL ONLUS,
Altroconsumo,
Federconsumatori
(Częstość rozliczenia)
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di Stato (radę stanu, Włochy)]
Odesłanie prejudycjalne – Łączność elektroniczna – Ochrona konsumentów – Przepisy krajowe przyznające krajowemu organowi regulacyjnemu uprawnienie do narzucania dostawcom usług telefonicznych częstości odnowienia ofert i rozliczenia – Zharmonizowane ramy regulacyjne – Harmonizacja częściowa i minimalna – Artykuł 49 i 56 TFUE – Swobodny przepływ usług – Zasada proporcjonalności – Zasada niedyskryminacji – Zasada równego traktowania
I. Wprowadzenie
1. | W 2016 r. Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni (włoski urząd regulacyjny ds. komunikacji, zwany dalej „AGCom”) wydał decyzję o wprowadzeniu pewnych środków służących ochronie użytkowników usług telefonii stacjonarnej i komórkowej poprzez promowanie przejrzystości na rynku i umożliwienie porównania cen tych usług. We wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Consiglio di Stato (rada stanu, Włochy) zastanawia się nad zgodnością niektórych z tych środków z prawem Unii. |
2. | W szczególności sąd odsyłający zwraca się do Trybunału z pytaniem, czy organ państwa członkowskiego może zgodnie z prawem nałożyć na operatorów telefonicznych pewne ograniczenia co do częstości odnowienia ofert i rozliczenia usług telefonii stacjonarnej lub komórkowej. Czy taki środek byłby zgodny z zasadami dotyczącymi swobodnego przepływu usług określonymi w art. 49 i 56 TFUE, przepisami dyrektyw stanowiących tak zwane zharmonizowane ramy regulacyjne dla środków łączności elektronicznej oraz niektórymi ogólnymi zasadami prawa Unii, takimi jak zasada równości, proporcjonalności i niedyskryminacji? |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right