Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 16 lutego 2023 r. X przeciwko International Protection Appeals Tribunal i in., sygn. C-756/21
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 16 lutego 2023 r. (1)
Sprawa C‑756/21
X
przeciwko
International Protection Appeals Tribunal,
Minister for Justice and Equality,
Ireland,
Attorney General
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (wysoki trybunał, Irlandia)]
Odesłanie prejudycjalne – Warunki przyznania statusu uchodźcy – Wniosek o udzielenie ochrony uzupełniającej – Ocena wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej – Obowiązek współpracy państwa członkowskiego z wnioskodawcą – Zakres – Kontrola sądowa – Zakres – Rozsądny termin na wydanie decyzji – Naruszenie – Konsekwencje – Ogólna wiarygodność wnioskodawcy – Kryteria oceny
I. Wprowadzenie
1. | Rozpatrywany wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy wykładni art. 4 dyrektywy 2004/83/WE (2) oraz art. 8 i 23 dyrektywy 2005/85/WE (3). |
2. | Wniosek ten złożono w ramach środka odwoławczego wniesionego przez X, skarżącego w postępowaniu głównym, będącego obywatelem państwa trzeciego, od orzeczenia International Protection Appeals Tribunal (trybunału odwoławczego ds. ochrony międzynarodowej, Irlandia, zwanego dalej „IPAT”), w którym organ ten oddalił jego skargi na decyzje oddalające wnioski o udzielenie mu azylu i o udzielenie ochrony uzupełniającej. Spór ten toczy się pomiędzy skarżącym w postępowaniu głównym a IPAT, Minister for Justice and Equality (ministrem sprawiedliwości i równości, Irlandia), Irlandią i Attorney General (prokuratorem generalnym, Irlandia) (zwanymi dalej łącznie „drugą stroną postępowania”). |
3. | High Court (wysoki trybunał, Irlandia) przedłożył siedem pytań prejudycjalnych, odnoszących się do trzech zagadnień dotyczących, po pierwsze, zakresu obowiązku współpracy organu rozstrzygającego z osobą ubiegającą się o udzielenie ochrony międzynarodowej oraz konsekwencji, jakie należy wyciągnąć z ewentualnego naruszenia tego obowiązku; po drugie, konsekwencji niewydania decyzji w przedmiocie wniosków o udzielenie azylu i o udzielenie ochrony międzynarodowej w rozsądnym terminie, a po trzecie – wpływu na ogólną wiarygodność osoby ubiegającej się o azyl faktu złożenia w pierwotnym wniosku fałszywego oświadczenia, które osoba ta następnie, przedstawiwszy w tym względzie wyjaśnienia, wycofała przy pierwszej nadarzającej się sposobności. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right