Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Campos Sánchez-Bordona przedstawiona w dniu 16 marca 2023 r. UAB „Gargždų geležinkelis“ przeciwko Lietuvos transporto saugos administracija i in., sygn. C-671/21

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 16 marca 2023 r.(1)

Sprawa C671/21

UAB „Gargždų geležinkelis”

przy udziale:

Lietuvos transporto saugos administracija,

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba,

AB „LTG Infra”

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (najwyższy sąd administracyjny Litwy)]

Odesłanie prejudycjalne – Transport kolejowy – Dyrektywa 2012/34/UE – Alokacja zdolności przepustowej infrastruktury – Układanie rozkładu jazdy – Artykuł 45 – Proces koordynacji – Artykuł 46 – Przepełniona infrastruktura – Kryteria priorytetów – Artykuł 47 – Przepisy krajowe, które ustanawiają planowaną intensywność wykorzystania infrastruktury jako kryterium priorytetów – Sprawiedliwa i niedyskryminacyjna alokacja zdolności przepustowej infrastruktury











1. Niniejsze odesłanie prejudycjalne wynika ze sporu dotyczącego wykładni różnych przepisów dyrektywy 2012/34/UE(2) w odniesieniu do przepisów krajowych regulujących alokację zdolności przepustowej publicznej infrastruktury kolejowej.

2. Spór dotyczy zasadniczo: a) kryteriów priorytetów, które zgodnie z przepisami litewskimi mają zastosowanie do wniosków przedsiębiorstw ubiegających się o korzystanie z infrastruktury kolejowej, w szczególności gdy jest ona przepełniona; oraz b) uprzedniego procesu koordynacji, który musi przeprowadzić zarządca tej infrastruktury.

I. Ramy prawne

A. Prawo Unii. Dyrektywa 2012/34

3. Artykuł 39 („Alokacja zdolności przepustowej”) stanowi:

„1. Państwa członkowskie mogą określić ramy alokacji zdolności przepustowej infrastruktury, z zastrzeżeniem warunku niezależności zarządzania określonego w art. 4. Ustala się szczegółowe zasady alokacji zdolności przepustowej. Zarządca infrastruktury dokonuje alokacji zdolności przepustowej. W szczególności zarządca infrastruktury zapewnia, aby zdolność przepustowa infrastruktury była alokowana na sprawiedliwych i niedyskryminacyjnych zasadach oraz zgodnie z prawem Unii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00