Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. Gesamtverband Autoteile-Handel e.V. przeciwko Scania CV AB., sygn. C-319/22

Artykuł 61 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WEnależy interpretować w ten sposób, że:obowiązek podania informacji, o których mowa w tym ustępie w przystępny sposób w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i przetwarzania elektronicznego zbiorów danych obejmuje wszystkie „informacje dotyczące naprawy i konserwacji pojazdów” w rozumieniu art. 3 pkt 48 tego rozporządzenia, a nie wyłącznie informacje dotyczące części zamiennych, o których mowa w pkt 6.1 załącznika X do tegoż rozporządzenia.Artykuł 61 ust. 1 zdanie drugie i art. 61 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia 2018/858należy interpretować w ten sposób, że:nie nakłada on na producentów pojazdów obowiązku udostępnienia informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów poprzez interfejs bazy danych umożliwiający sterowane maszynowo zapytanie z możliwością pobrania wyników, ale nakłada na nich obowiązek udostępnienia tych informacji niezależnym podmiotom w plikach, których format jest przeznaczony do bezpośredniego elektronicznego przetwarzania zawartych w tych plikach zbiorów danych;w związku z art. 61 ust. 4 tego rozporządzenia i pkt 6.1 akapit trzeci załącznika X do tego rozporządzenia, nakłada on na producentów pojazdów obowiązek stworzenia bazy danych umożliwiającej wyszukiwanie informacji dotyczących wszystkich części pojazdu, w które jest on wyposażony nie tylko w oparciu o numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), ale również dodatkowe kryteria przewidziane w tym ostatnim przepisie.Artykuł 61 ust. 1 rozporządzenia 2018/858 w związku z ust. 4 tego artykułu i pkt 6.1 załącznika X do tego rozporządzenia,należy interpretować w ten sposób, że:ustanawia on „obowiązek prawny” w rozumieniu art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), ciążący na producentach pojazdów, polegający na udostępnieniu VIN produkowanych przez nich pojazdów niezależnym podmiotom jako „administratorom” w rozumieniu art. 4 pkt 7 tego rozporządzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00