Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.748.2023.2.JK3
Obowiązki płatnika- sprzedaż premiowa.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2023 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z 10 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 października 2023 r. (wpływ 16 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jesteście Państwo spółką zajmującą się (...) („Organizator”). Rozpoczęli Państwo w ramach współpracy z klientem, jednym ze sklepów zajmujących się sprzedażą sprzętów typu (...) („Klient"), świadczenie usług polegających na tworzeniu programu afiliacyjnego dla Klienta. Organizator zainstalował na stronie internetowej Klienta aplikację, która służy do dołączania do programu afiliacyjnego, a następnie generowania linków i pobierania materiałów promocyjnych służących do promowania przez osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej będące właścicielem strony („Wydawców”) towarów (produktów z oferty Klienta) w zamian za określoną prowizję od sprzedaży towarów uzyskaną dzięki działaniom Wydawców.
Zasady współpracy pomiędzy Organizatorem a Wydawcą w celu promocji przez Wydawcę produktów i usług Klienta przy wykorzystaniu środków własnych oraz materiałów i narzędzi udostępnionych przez Organizatora, za pośrednictwem Platformy afiliacyjnej, określa Regulamin Programu Afiliacyjnego (…) Sp. z o.o. („Regulamin Programu Afiliacyjnego"). Warunkiem uczestnictwa w Programie jest dokonanie rejestracji, zaakceptowanie Regulaminu Programu Afiliacyjnego, oraz uzyskanie statusu Wydawcy, który jest nadawany przez Państwo - Organizatora po weryfikacji spełnienia wymagań określonych w Regulaminie Programu Afiliacyjnego. Jesteście Państwo obowiązani do ciągłego monitorowania ruchu ze strony Wydawcy do strony Klienta, którego wyniki stanowią podstawę do określenia wysokości wynagrodzenia Wydawcy w oparciu o raport. Regulamin wskazuje, że wynagrodzenie należne Wydawcy z tytułu sprzedaży towarów lub usług Klienta dokonanej w ramach danego Dedykowanego programu afiliacyjnego stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową. Wydawca zobowiązany jest do wystawiania rachunków/faktur bezpośrednio po każdym zakończonym okresie rozliczeniowym. Organizator nadając status Wydawcy ustala, czy Wydawca prowadzi czy nie prowadzi działalności gospodarczej. Warunki i zasady działania Programu Partnerskiego Klienta określa Regulamin Programu Partnerskiego Klienta („Regulamin Programu Partnerskiego”). Celem Programu Partnerskiego jest promowanie produktów marki Klienta za pośrednictwem linków umieszczonych przez Wydawcę. Wydawca za pośrednictwem Platformy afiliacyjnej generuje linki do promocji produktów z oferty Klienta i publikuje je w Internecie (np. na stronie Wydawcy lub profilu w mediach społecznościowych należących do Wydawcy). Panel (Platforma afiliacyjna) umożliwia śledzenie statystyk z wygenerowanych linków - liczby kliknięć, a następnie zakupów dokonanych na stronie klienta przez użytkownika, który dobrowolnie kliknął w link umieszczony przez Wydawcę, a następnie po przekierowaniu go na stronę Klienta dokonał zakupu na stronie Klienta. Link wygenerowany przez Wydawcę jest ważny w trakcie trwania danej kampanii, a następnie wygasa. Wydawca otrzymuje od Organizatora wynagrodzenie - prowizję określoną przez Klienta i przypisaną do danej kampanii od transakcji zakupu dokonanej na stronie Klienta przez użytkownika („Kupujący”), który wszedł na stronę Klienta z użyciem linku zamieszczonego przez Wydawcę. Wysokość prowizji obliczana jest w oparciu o cenę brutto danego produktu z momentu sprzedaży. Będzie Państwo tworzyli tego rodzaju programy afiliacyjne dla innych klientów instalując Platformę afiliacyjną (aplikację) na stronie internetowej klienta albo na swojej stronie internetowej (na stronie Organizatora).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie pomiędzy Organizatorem a Klientem, Organizator w ramach wynagrodzenia otrzymanego od Klienta za świadczone usługi marketingowe zobowiązuje się uiścić wynagrodzenie (wypłacić nagrodę) wobec Wydawców w związku z realizacją sprzedaży w sieci afiliacyjnej Klienta. Klient zobowiązuje się pokryć wynagrodzenie odpowiadające kwocie wynagrodzenia przekazywanego przez Organizatora do Wydawców (nagroda z tytułu sprzedaży premiowej).
Faktura wystawiana Klientowi przez Organizatora, uwzgledniająca dwumiesięczny okres rozliczenia Organizatora z Wydawcą, obejmuje następujące pozycje:
1) wynagrodzenie ryczałtowe za każdy miesiąc świadczonych usług,
2) wynagrodzenia odpowiadające kwocie wynagrodzenia wypłacanego Wydawcom,
3) wynagrodzenie prowizyjne od kwoty przekazywanej przez Organizatora Wydawcom za podejmowane za ich pośrednictwem działania promocyjne, liczonej od potwierdzonych i rzeczywiście zrealizowanych transakcji.
Na uzasadnione żądanie Klienta Organizator zapewni Klientowi wgląd w dokumenty, komunikację i faktury źródłowe stanowiące podstawę zapłat wynagrodzenia przez Organizatora do Wydawców w terminie 5 dni roboczych od daty przedstawienia takiego żądania. Organizator w każdym wypadku przed wystawieniem faktury sporządzi i prześle Klientowi raport zamówień wykonanych w danym okresie rozliczeniowym. Każdorazowo wystawienie faktury przez Organizatora wymaga akceptacji raportu przez Klienta. Wynagrodzenie to stanowi element kalkulacji wynagrodzenia Organizatora za usługi marketingowe świadczone na rzecz Klienta.
Zatem to Organizator jest wyłącznie odpowiedzialny za wypłatę wynagrodzenia (nagród) dla Wydawców. Z uwagi na powyższe, w Państwa opinii, to Organizator ponosi ciężar ekonomiczny wypłaty wynagrodzeń (nagród) dla Wydawców - są one bowiem wypłacane ze środków należących do Organizatora. Ponadto to Organizator zobowiązany jest do zaspokojenia żądań Wydawców w tym zakresie i nie ma możliwości zwolnienia się względem nich z tej odpowiedzialności. Natomiast w przypadku skierowania do Klienta jakichkolwiek roszczeń Wydawców w tym o zapłatę wynagrodzenia, Organizator zwalnia Klienta z odpowiedzialności z tego tytułu (zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie pomiędzy Organizatorem a Klientem).
Umowa z Wydawcą, określająca zasady współpracy pomiędzy Organizatorem a Wydawcą zawierana jest w formie elektronicznej. Do zawarcia umowy dochodzi poprzez akceptację przez Wydawcę Regulaminu Programu Afiliacyjnego. Zgodnie z postanowieniami ww. Regulaminu, dniem zawarcia Umowy jest uzyskanie Statusu Wydawcy. Nadanie Statusu Wydawcy przez Organizatora następuje w terminie 5 dni roboczych od dokonania Rejestracji, przesłania określonych w Regulaminie oświadczeń oraz weryfikacji przez Organizatora spełnienia przez potencjalnego Wydawcę określonych w Regulaminie wymagań.
Pytania
1.Czy wynagrodzenie wypłacane przez Organizatora w ramach Programu Partnerskiego Klienta Wydawcom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. jako nagroda związana ze sprzedażą premiową towarów w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2.000 zł?
2.Czy wynagrodzenie wypłacane przez Organizatora w ramach Programu Partnerskiego Klienta Wydawcom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową towarów i w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 2.000 zł, podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1. W Państwa ocenie wynagrodzenie wypłacane przez Organizatora w ramach Programu Partnerskiego Klienta Wydawcom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. jako nagroda związana ze sprzedażą premiową towarów w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2.000 zł.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. zwalania się od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Z uwagi na powyższe, zastosowanie przepisu z art. 21. ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ma miejsce w przypadku spełnienia trzech warunków:
- występuje sprzedaż premiowa,
- wartość nagród nie przekracza 2000 zł,
- otrzymane nagrody nie są związane z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Należy wskazać, że wykazanie związku nagrody ze sprzedażą premiową z dalszymi tego konsekwencjami na gruncie prawa podatkowego wymaga ustalenia pojęcia „sprzedaży premiowej”. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. brak jest legalnej definicji ww. pojęcia, którym ustawodawca posługuje się w treści aktu prawnego. Tym samym, dla prawidłowego zdefiniowania „sprzedaży premiowej” należy sięgnąć do wykładni językowej, jak i do dotychczasowych stanowisk zawartych w interpretacjach indywidualnych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych. Pojęcie „sprzedaży” zgodnie z powszechnie dostępną definicją zamieszczoną w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pI/szukaj/sprzeda%C5%BC.html dostęp z dnia 17 lipca 2023 r.) jest rozumiane jako „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. W ramach tej samej bazy danych pojęcie „premii” zostało zdefiniowane w słowniku jako „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl/szukaj/premia.html dostęp z dnia 17 lipca 2023 r.). Posiłkowo można również wskazać na cywilnoprawne rozumienie sprzedaży, jako umowy wzajemnej, w świetle której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (zob. art. 535 Kodeksu cywilnego - dalej jako „k.c.”). Rozbieżności terminologiczne występujące pomiędzy k.c., a choćby ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. wskazują, że pojęcie sprzedaży na gruncie przepisów prawa podatkowego obejmujące zarówno towary, jak i usługi ma charakter autonomiczny od cywilnoprawnego rozumienia umowy sprzedaży na gruncie prawa cywilnego.
Powyższe rozróżnienie dostrzegł również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 4 lipca 2013 r. o sygn. III SA/Wa 381/13 wskazał, iż pojęcie sprzedaży premiowej jest pojęciem szerszym aniżeli sprzedaż w rozumieniu k.c.
Istotnym z perspektywy regulacji prawa podatkowego jest również wykazanie istnienia związku pomiędzy przyznaniem nagrody, a zaistnieniem umowy sprzedaży premiowej towarów lub usług. Powszechnie wskazuje się, że celem wprowadzenia sprzedaży premiowej jest przede wszystkim wyrobienie określonych i korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie zainteresowania produktami/usługami sprzedawcy, czy też motywowanie odbiorców na rynku do skorzystania z usług sprzedawcy (zob. interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2021 r., sygn.: 0112 KDWL.4011.20.2021.2.DK). Celem opisanego Programu Partnerskiego Klienta jest zachęcenie Wydawców do polecenia produktów Klienta innym użytkownikom na rynku, co też ma skutkować finalnie zwiększeniem obrotów Klienta.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług. Cele powyższe realizuje również bez wątpienia opisany Program partnerski Klienta.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem zwolniona od podatku jest „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywca” lub „nagroda dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą (zob. interpretacja DKIS z dnia 14 maja 2021 r. 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK). Stanowisko potwierdzające prawo do zastosowania powołanego zwolnienia dla osób innych niż nabywcy towaru/usługi zawarte jest przykładowo w interpretacji DKIS z dnia 27 grudnia 2022 r. znak 0113-KDlPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ. wskazano w niej: „Dla przyjęcia zryczałtowanej stawki podatku dochodowego na gruncie Ustawy PIT, czy też spełnienia przesłanek do zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania konieczne jest przesądzenie, że przychód w postaci otrzymanej nagrody jest związany ze sprzedażą premiową. W Państwa ocenie związek pomiędzy nagrodą dla Uczestników Programu, a zaistnieniem sprzedaży premiowej Państwa towarów/usług istnieje i stanowi kluczowy warunek, aby móc przyznać Uczestnikowi nagrodę. Warto zwrócić uwagę, że w Ustawie PIT ustawodawca nie zawęża podmiotowo możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT), czy też odprowadzenia zryczałtowanego podatku (art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT), jedynie do nabywcy produktu/usługi. Jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej: „Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą” (zob. interpretacja indywidualna z dnia 14 maja 2021 r., sygn.: 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK). Mając na względzie powyższe, w Państwa ocenie taki związek zaistnieje w opisanym zdarzeniu przyszłym, a zatem Uczestnik Programu otrzyma nagrodę w sytuacji kiedy Spółka zawrze umowę sprzedaży towarów/usług z Poleconą, przy czym umowa zostanie zawarta w związku z poleceniem dokonanym przez Uczestnika Programu.
Podsumowując, w Państwa ocenie, nagroda wypłacana Uczestnikom Programu stanowić będzie nagrodę związaną ze sprzedażą premiową produktów/usług Spółki.
Tym samym, należy stwierdzić, że wynagrodzenie wypłacane w ramach Programu Partnerskiego Klienta Wydawcom pozwala na zakwalifikowanie go do regulacji odnoszących się do nagród związanych ze sprzedażą premiową. Nagroda przyznawana uczestnikom Programu (Wydawcom) stanowi w takim przypadku dla Wydawcy będącego osobą fizyczną nieprowadząca działalności gospodarczej przychód z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., uważa się w szczególności: nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Zatem wynagrodzenie wypłacane przez Organizatora (Państwa) w ramach Programu Partnerskiego Klienta Wydawcom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. jako nagroda związana ze sprzedażą premiową towarów w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2000 zł.
Ad 2. W takim wypadku Organizator wypłacając taką nagrodę związaną ze sprzedażą premiową (czyli wynagrodzenie wypłacane w ramach Programu Partnerskiego Klienta Wydawcom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), której jednorazowa wartość przekracza 2.000 zł będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.). W myśl przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. I pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b- 12 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 10, 12 i 21. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).
Reasumując, wynagrodzenie wypłacane przez Organizatora w ramach Programu Partnerskiego Klienta Wydawcom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową towarów i w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 2000 zł, podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl pkt 9 tego artykułu:
Do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.
Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Stosownie do art. 30 ust. 8 tej ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.
W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo spółką zajmującą się marketingiem afiliacyjnym. Rozpoczęli Państwo w ramach współpracy z Klientem, jednym ze sklepów zajmujących się sprzedażą sprzętów typu (...) świadczenie usług polegających na tworzeniu programu afiliacyjnego dla Klienta. Zainstalowaliście Państwo na stronie internetowej Klienta aplikację, która służy do dołączania do programu afiliacyjnego, a następnie generowania linków i pobierania materiałów promocyjnych służących do promowania przez osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej będące właścicielem strony („Wydawców”) towarów (produktów z oferty Klienta) w zamian za określoną prowizję od sprzedaży towarów uzyskaną dzięki działaniom Wydawców. Zasady współpracy pomiędzy Organizatorem a Wydawcą w celu promocji przez Wydawcę produktów i usług Klienta, za pośrednictwem Platformy afiliacyjnej, określa Regulamin. Warunkiem uczestnictwa w Programie jest dokonanie rejestracji, zaakceptowanie Regulaminu oraz uzyskanie statusu Wydawcy, który jest nadawany przez Państwo – po weryfikacji spełnienia wymagań określonych w Regulaminie. Regulamin wskazuje, że wynagrodzenie należne Wydawcy z tytułu sprzedaży towarów lub usług Klienta dokonanej w ramach danego Dedykowanego programu afiliacyjnego stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową. Wydawca zobowiązany jest do wystawiania rachunków/faktur bezpośrednio po każdym zakończonym okresie rozliczeniowym. Celem Programu Partnerskiego jest promowanie produktów marki Klienta za pośrednictwem linków umieszczonych przez Wydawcę. Wydawca za pośrednictwem Platformy afiliacyjnej generuje linki do promocji produktów z oferty Klienta i publikuje je w Internecie. Wydawca otrzymuje od Organizatora wynagrodzenie - prowizję określoną przez Klienta i przypisaną do danej kampanii od transakcji zakupu dokonanej na stronie Klienta przez użytkownika („Kupujący”), który wszedł na stronę Klienta z użyciem linku zamieszczonego przez Wydawcę. Wysokość prowizji obliczana jest w oparciu o cenę brutto danego produktu z momentu sprzedaży.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że po stronie Wydawcy z tytułu przyznawanego wynagrodzenia powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, że uczestnik Programu uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do możliwości uznania wypłacanych środków za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową, a w konsekwencji zastosowania zryczałtowanego opodatkowania bądź też skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnić należy, że zgodnie z tym przepisem:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Wobec powyższego, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:
- nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł,
- nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „sprzedaż premiowa”.
Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.
Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy.” Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).
Zgodnie z art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego premia to: „dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy”; „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że:
Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.
Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego:
Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.
Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli zbycia rzeczy lub usługi.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towary lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Nagroda będzie bowiem przyznawana pod warunkiem wystąpienia sprzedaży. Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym zdarzeniu przyszłym bezsprzecznie istnieją.
Ponadto z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł.
Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że po stronie Wydawcy z tytułu przyznawanego wynagrodzenia powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Opisana we wniosku akcja w ramach Programu Partnerskiego spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Tym samym kwoty przekazane Wydawcom, którzy nie występują jako osoby prowadzące działalność gospodarczą, za skuteczne polecenie produktów oferowanych przez Klienta, stanowią nagrodę związaną ze sprzedażą premiową.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że ciążą na Państwu obowiązki płatnika z tytułu wypłacenia określonej kwoty środków pieniężnych - wynagrodzenia Wydawcom, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.
Reasumując, w Państwa sprawie Program będzie stanowił sprzedaż premiową. Zatem wynagrodzenie wypłacone wydawcy w postaci wypłaty środków pieniężnych stanowi nagrodę związaną ze sprzedaż premiową, których wartość podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 2.000 zł.
W przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę 2.000 zł, to od całości kwoty będą Państwo zobowiązani do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, że niewątpliwie rozstrzygnięcia te kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. Należy podkreślić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).