Od 17 listopada ważne zmiany dla pracowników i pracodawców
17 listopada 2023 r. wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy mają 6 miesięcy na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych przepisów.
2 listopada w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 2367). Nowelizacja dostosowuje dotychczasowe rozwiązania do zmian technologicznych, które nastąpiły od czasu jego wydania w 1998 r.
Jakie zmiany czekają pracodawców i pracowników od 17 listopada?
- uaktualnienie i uporządkowanie definicji stanowiska pracy
Zgodnie z nowelizacją przez pojęcie stanowiska pracy trzeba będzie rozumieć przestrzeń pracy wraz z:
a) wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
b) krzesłem i stołem,
c) opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
- uchylenie definicji systemu komputerowego,
- dookreślenie, że przepisów rozporządzenia nie stosuje się do systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,
- dodanie obowiązku zapewnienia pracownikom także szkieł kontaktowych zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (dotychczas rozporządzenie obejmowało obowiązek zapewnienia wyłącznie okularów korekcyjnych).
Czytaj więcej w najnowszym wydaniu Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń