Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.635.2023.1DJD

Przychody za umożliwienie pobrania gry przez Internet i korzystania z gry, otrzymywane z Portalu, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Od 2015 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarcza wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedmiotem działalności, zgodnie z wpisem w CEiDG jest świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKD:

·58.21.Z - Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych,

·58.29.Z - Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania,

·62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem.

Jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony. W 2022 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwanej dalej: „Ustawa o ryczałcie”). Prowadzi Pan działalność gospodarczą wyłącznie samodzielnie.

W latach 2021 i 2022 nie uzyskał Pan przychodów powyżej 2 000 000 euro i nie przewiduje osiągnięcia tej kwoty również w najbliższych latach. W odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 Ustawy o ryczałcie. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w latach 2022 i 2023 nie wykonywał i nie wykonuje Pan żadnych usług określonych w klasyfikacji PKD 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem) oraz PKD 58.29.Z - Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania), mimo, że posiada stosowny wpis w CEiDG.

Zajmuje się Pan tylko i wyłącznie tworzeniem i sprzedażą gier komputerowych. Jest Pan autorem, projektantem, twórcą, producentem i jednocześnie wydawcą gier komputerowych przeznaczonych na komputery osobiste typu PC (także laptopy) oraz urządzenia mobilne, takie jak telefony typu smartfon. Gry te służą do celów rozrywkowych, ich celem jest umilenie spędzania wolnego czasu oraz dostarczenie pozytywnych emocji graczowi. W grach występuje przede wszystkim element interaktywny (mechanika) gry, która umożliwia graczowi wejście w interakcję z grą, co odróżnia je od statycznych produktów, np. filmów. Sam Pan tworzy większość elementów gier. Jeśli nie jest Pan w stanie stworzyć samodzielnie pewnych elementów, zleca ich wykonanie osobom trzecim. Prawa autorskie do wykonanych w ten sposób elementów (fragmentów gry) przenoszone są na Pana, a elementy gry włączane są do gry i tworzą z nimi całość. Sam Pan zajmuje się także promowaniem gry i marketingiem, aby gra trafiła do jak największej liczby ludzi. W celu pozyskania środków finansowych na stworzenie gry, jako twórca gry, otworzył Pan konto na portalu internetowym (zwany dalej: „Portalem”), który umożliwia Panu ogłoszenie się w celu uzyskania wsparcia finansowego od użytkowników Portalu, nazywanych: „Wspierającymi”. Ma Pan możliwość ustawienia progów wpłat, które są Panu przekazywane od Wspierających za pośrednictwem Portalu (np.: 1 USD, 10 USD, 15 USD i 25 USD). Po pobraniu prowizji przez Portal i opłaty dla operatora finansowego, Portal, który w praktyce umożliwia Wspierającym dokonanie płatności za gry, dokonuje przelewu zebranych środków na Pana rachunek bankowy. Przychody uzyskiwane w ten sposób kwalifikowane są przez Pana jako przychody z działalności gospodarczej. W zamian za wpłaty (za dokonanie wsparcia finansowego) Wspierający otrzymują od Pana prawa dostępu do gry. Zakres dostępu uzależniony jest od przekazywanych kwot.

Za wpłatę w wysokości:

1 USD Wspierający otrzymują dostęp do najnowszych informacji, otrzymanie całej gry dopiero po jej ukończeniu i minięciu 3 miesięcy od głównej premiery,

10 USD Wspierający otrzymują dostęp do najnowszych informacji, dostęp do każdej kolejnej wersji gry po beta testach,

15 USD Wspierający otrzymują dostęp do najnowszych informacji, dostęp do każdej kolejnej wersji gry po beta testach, dostęp do ankiet dotyczących gry i przyszłych gier,

25 USD Wspierający otrzymują dostęp do najnowszych informacji, dostęp do każdej kolejnej wersji gry po beta testach, dostęp do ankiet dotyczących gry i przyszłych gier oraz dostęp do wersji beta, która jest 3 dni przed wersją normalną.

Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do stałego świadczenia pomocy finansowej. Wpłaty są jednorazowe z możliwością płacenia co miesiąc, aby mieć ciągły dostęp do nowszych wersji gry (cykliczność nie jest wymagana). Za jednorazową wpłatę Wspierający otrzymuje dostęp do gry w zakresie uzależnionym od wysokości wpłaty i po pobraniu aktualnej wersji gry może z niej korzystać (grać) bez żadnego limitu. Jeśli jednak w przyszłości wyda Pan aktualizację gry (kolejną wersję) i Wspierający nie dokona płatności w kolejnym miesiącu, to nie otrzyma dostępu do najnowszej wersji gry. Wspierający nadal będzie mógł grać, ale tylko w wersje sprzed aktualizacji, za którą zapłacił w poprzednich miesiącach. Gry komputerowe pobierane są na dysk twardy komputera Wspierającego przez Internet za pośrednictwem Pana strony internetowej lub przez strony internetowe udostępniające swoim użytkownikom usługę przechowywania danych w ramach wirtualnej przestrzeni dyskowej bez dodatkowych opłat, np. ..... W tym roku gra do pobrania na komputer będzie dostępna także na platformie „.....”. Nie ma możliwości zakupu i pobrania gry w inny sposób niż online. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu. Nie przewiduje Pan zmiany sposobu dystrybucji gry w przyszłości. Stroną umowy dla Wspierającego (Użytkownika gry), na mocy której Wspierający otrzymuje dostęp do gry i może z niej korzystać, jest Pan, a nie Portal, czy platforma dystrybucji gier. Sama gra jest pobierana z Internetu na dysk twardy komputera Wspierającego, a platformy dystrybucji gier pełnią bierną rolę, udostępniając jedynie platformę internetową, która umożliwia pobranie gry, zaś Portal pełni rolę pośrednika w płatności. Pan i Wspierający zawierają umowę licencyjną. Wspierający pobierając grę nabywa jedynie prawo do grania w tę jedną, konkretna grę. Nie posiada praw do dalszej dystrybucji gry, najmu, ani dzierżawy oraz nie posiada praw autorskich do żadnej jej części. Wspierający nabywa jedynie prawo do pobrania i korzystania z gry. Każdorazowo udostępnia Pan do pobrania pojedynczą grę, nie wydaje gier komputerowych w pakietach rozumianych jako zespół powiązanych ze sobą gier komputerowych, a jedynie jedną konkretna grę.

Gry tworzone są dla nieznanego i dużego grona odbiorców, udostępniane są wielu Wspierającym, nie są tworzone dla konkretnego użytkownika, czy na zamówienie. Gry są realizowane na podstawie Pana pomysłu i dostępne dla każdego Wspierającego na warunkach opisanych powyżej, po dokonaniu przez niego wsparcia finansowego. Gry stanowią więc produkt masowy, a nie przeznaczony dla konkretnego odbiorcy. Tworzenie gier komputerowych rozpoczął Pan jeszcze przez założeniem konta na Portalu i prawdopodobnie tworzyłby je dalej, bez względu na to, czy otrzymywałby wpłaty od Wspierających, czy nie.

Ponieważ Wspierający w zamian za wpłatę za pośrednictwem Portalu otrzymują usługę w postaci prawa do korzystania z gry, pobrania jej na własny komputer oraz usługę dostępu do najnowszych informacji o grze (zakres usługi zależy od wysokości opłaty), a zgromadzone w ten sposób środki pieniężne przeznaczone są na sfinansowanie określonego przedsięwzięcia (wyprodukowanie gry online) w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, wpłaty te traktuje Pan jako przychody z działalności gospodarczej.

Do końca 2021 r. przychody z tego tytułu opodatkowywał Pan podatkiem liniowym. Od 2022 r. w związku ze zmianą formy opodatkowania na zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zastanawia się Pan według jakiej stawki ryczałtu powinien opodatkować przychody uzyskane za pośrednictwem Portalu. Do tej pory stosował Pan stawkę ryczałtu w wysokości 12 %. Skoro jednak usługi, które świadczy, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług winny być sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 58.21.20.0 - Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu, właściwa wydaje się być stawka 8,5%. Zamierza Pan skorygować stosowaną dotychczas stawkę podatku w wysokości 12% i obliczyć podatek od wynagrodzenia otrzymywanego za pośrednictwem Portalu od Wspierających pobierających gry przez Internet według stawki 8,5%, jako przychód z działalności usługowej PKWiU 58.21.20.0 - Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym, przychody za umożliwienie pobrania gry przez Internet i korzystania z gry, otrzymywane za pośrednictwem Portalu, jako przychody z działalności usługowej, mogą być opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W przedstawionym opisie stanu faktycznego ma Pan prawo, aby przychody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej za pośrednictwem Portalu, opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, jako przychody z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.) dalej: „Ustawa o ryczałcie”.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) Ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z powyższego wynika, że możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od uzyskania w poprzednim roku podatkowym przychodów w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy o ryczałcie oraz złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast wysokość stawki ryczałtu zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015).

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że spełnia warunki do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ nie uzyskał w 2021 r. i 2022 r. przychodów w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, nie występują w jego przypadku przesłanki negatywne określone w art. 8 Ustawy o ryczałcie oraz złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jest Pan autorem, projektantem, twórcą, producentem i jednocześnie wydawcą gier komputerowych pobieranych przez Internet na dysk twardy komputera użytkownika gry za pośrednictwem strony internetowej. Płatności za umożliwienie pobrania gry dokonywana jest za pośrednictwem portalu internetowego, który umożliwia Panu ogłoszenie się w celu uzyskania wsparcia finansowego i pozyskania środków finansowych na stworzenie gry od użytkowników Portalu, nazywanych Wspierającymi. Nie ma możliwości zakupu i pobrania gry w inny sposób niż online. Nie przewiduje Pan zmiany sposobu dystrybucji gry w przyszłości. Platforma dystrybucji gier (strona internetowa) pełni jedynie bierną rolę, udostępniając platformę internetową, która umożliwia pobranie gry, zaś Portal pełni rolę pośrednika w płatności. Pan i Wspierający zawierają umowę licencyjną, na mocy której Wspierający otrzymuje dostęp do gry i może z niej korzystać (zakres usługi zależy od wysokości opłaty). Wspierający pobierając grę nabywa jedynie prawo do grania w tę jedną, konkretną grę. Nie posiada praw do dalszej dystrybucji gry, najmu, ani dzierżawy oraz nie posiada praw autorskich do żadnej jej części.

Wykonywane przez Pana czynności sklasyfikowane są jako „Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych” pod PKWiU 58.21. Klasa 58.21. PKWiU „Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych” zawiera usługi związane z wydawaniem gier komputerowych dla wszystkich platform.

Dzieli się ona na 4 grupowania:

1.PKWiU 58.21.10.0 - Pakiety gier komputerowych,

2.PKWiU 58.21.20.0 - Gry komputerowe pobierane z Internetu,

3.PKWiU 58.21.30.0 - Gry on-line,

4.PKWiU 58.21.40.0 - Usługi Licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych.

Wyjaśnienia do Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) precyzują, że grupowanie PKWiU 58.21.20.0 obejmuje pliki elektroniczne zawierające gry komputerowe, które mogą być pobierane z Internetu i przechowywane na miejscowym urządzeniu.

W przypadku zatem usług związanych z wydawaniem gier komputerowych (PKWiU 58.21) Polska Kwalifikacja Wyrobów i Usług różnicuje świadczone w ramach tej kategorii usługi na 4 grupowania, z których jedynie usługi wymienione w pkt 1 powyżej, związane z wydawaniem „pakietów gier komputerowych” (PKWiU 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, wymienione zostały w art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy o ryczałcie, jako opodatkowane stawka 12%.

Nie wydaje Pan i nie ma zamiaru wydawać pakietów gier komputerowych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy, zgodnie z którym, stawka ryczałtu wynosi 12% ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania on-line.

Każdorazowo udostępnia Pan do pobrania pojedynczą grę, nie wydaje pakietów gier komputerowych rozumianych jako zespół powiązanych ze sobą gier komputerowych. Do usługi udostępnienia do pobrania przez sieć Internet jednej konkretnej gry, jako nieobjętej grupowaniem PKWiU 58.21.10.0, nie ma zatem zastosowania stawka ryczałtu w wysokości 12%. Usługa ta, jako objęta grupowaniem PKWiU 58.21.20.0 dotyczącym gier komputerowych pobieranych z Internetu, opodatkowana powinna być 8,5% stawką ryczałtu.

W latach 2022 i 2023 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonywał i nie wykonuje Pan żadnych czynności określonych w klasyfikacji PKD 62.01.Z (Działalność związana z oprogramowaniem) oraz PKD 58.29.Z (Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania), mimo że posiada stosowny wpis w CEiDG. Zajmuje się Pan tylko działalnością wydawniczą w zakresie gier komputerowych PKD 58.21.Z, a ściślej świadczy usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu objęte grupowaniem PKWiU 58.21.20.0, w związku z tym uzyskiwany w ramach działalności gospodarczej przychód, mimo że otrzymywany za pośrednictwem Portalu, jako przychód z działalności usługowej, powinien być opodatkowany 8,5% stawką zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan od 2015 r. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której samodzielnie tworzy, projektuje i wydaje gry komputerowe przeznaczone na komputery osobiste typu PC (także laptopy) oraz urządzenia mobilne. Gry są wydawane indywidualnie (nie tworze Pan „pakietów gier”) oraz są dostępne tylko do pobrania z Internetu. Tworzone są dla dużego grona odbiorców, nie są tworzone dla konkretnego użytkownika, czy na zamówienie. Zajmuje się Pan także promowaniem gry i marketingiem, aby gra trafiła do jak największej liczby ludzi. W celu pozyskania środków finansowych na stworzenie gry, jako twórca, otworzył Pan konto na Portalu internetowym, który umożliwia ogłoszenie się w celu uzyskania wsparcia finansowego od użytkowników portalu. W zamian za wpłaty (za dokonanie wsparcia finansowego) użytkownicy - Wspierający - gry otrzymują od Pana prawa dostępu do gry. Zakres dostępu uzależniony jest od przekazywanych kwot. Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do stałego świadczenia pomocy finansowej. Wpłaty są jednorazowe z możliwością płacenia co miesiąc, aby mieć ciągły dostęp do nowszych wersji gry (cykliczność nie jest wymagana). Za jednorazowa wpłatę Wspierający otrzymuje dostęp do gry i po pobraniu aktualnej wersji gry może z niej korzystać (grać) bez żadnego limitu. Jeśli jednak w przyszłości wyda Pan aktualizację gry (kolejną wersję) i Wspierający nie dokona płatności, to nie otrzyma dostępu do najnowszej wersji gry. Nadal będzie mógł grać, ale tylko w wersję sprzed aktualizacji, za którą zapłacił. Gry są realizowane na podstawie Pana pomysłu i dostępne dla każdego.Wszystkie realizowane przez Pana świadczenia wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dotyczącej wydawania gier sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 58.21.20.0 - usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu. Przychody uzyskiwane z portalu internetowego stanowią przychody z działalności gospodarczej. Od 2022 r. formą opodatkowania przychodów z Pana działalności gospodarczej jest ryczałt ewidencjonowany.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w świetle przedstawionego opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 58.21.20.0 – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem w okolicznościach analizowanej sprawy, osiągane przez Pana przychody – otrzymywane za pośrednictwem portalu internetowego za umożliwienie pobrania gry i korzystania z gry – podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Końcowo zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana oraz Pana stanowiskiem, tym samym dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania, inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1648 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00