Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-11-09
Data publikacji: 2023-11-09

E-doręczenia obowiązkowe już od 10 grudnia

Już za miesiąc - 10 grudnia wejdzie w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przed podmioty publiczne wskazane w ustawie, jak również wykonujących wolne zawody. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o obowiązku dołączenia do systemu e-Doręczeń. 

„Podmioty zobowiązane ustawą deklarują chęć dołączenia do systemu, jednak wciąż niewielki procent włączył się w proces wdrożenia, dlatego namawiam, aby nie odkładać tego na później i już teraz podjąć kroki w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy” – podkreśla minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.

Przypominamy, że zgodnie z przepisami ustawy o doręczeniach elektronicznych z dniem 10 grudnia 2023 roku do posiadania adresu elektronicznego do doręczeń, wpisanego do bazy adresów elektronicznych oraz powiązanego z usługą publiczną doręczenia elektronicznego zobowiązane są nie tylko podmioty publiczne wskazane w ustawie, ale również:

  • podmioty niepubliczne wpisywane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) od 10 grudnia 2023 roku,
  • osoby wykonujące zawody zaufania publicznego (adwokat, notariusz, radca prawny, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy)

Natomiast w przypadku firm obowiązek wdrożenia e-Doręczeń będzie zależał od daty rejestracji w KRS lub CEIDG.

E-doręczenia już od stycznia - poradnik dla firm>>>

Jak dołączyć do systemu e-Doręczeń?

1. Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń

  • wniosek należy podpisać elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym),
  • potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku.

2. Aktywuj skrzynkę do e-Doręczeń

  • jeśli będziesz korzystać ze skrzynki online, wejdź na edoreczenia.gov.pl.
  • jeśli będziesz korzystać z EZD, podłącz swój system (przez edoreczenia.gov.pl)

3. Skrzynka do e-Doręczeń znajduje się w dwóch miejscach: pod adresem mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki) i na edoreczenia.gov.pl. 

Od 10 grudnia rozpocznie się okres przejściowy, w którym będą obowiązywały dwa kanały komunikacji z administracją publiczną - dostępny obecnie ePUAP oraz e-Doręczenia. Platforma ePUAP będzie funkcjonować również po 10 grudnia. Dla prawników z podmiotów publicznych Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało szczegółową opinię wskazującą interpretację nowych przepisów.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00